Dit waren de 12 grootste modetrends van 2016
bezig met laden...
2016 zal ongetwijfeld de boeken ingaan als een bijzonder modejaar. Zo werd de modewereld in het afgelopen jaar onder andere op zijn kop gezet door de opkomst van het nieuwe businessmodel See now, buy now, modeshows die steeds vaker werden samengevoegd en het overlijden van ontwerpster Sonia Rykiel. Eén ding is daardoor wel zeker: de mode-industrie stond ook dit jaar absoluut niet stil. Tegelijkertijd was 2016 ook het jaar waarin werd teruggegrepen op het verleden, wat zich uitte in de opkomst van verschillende haast nostalgische trends.
Nu het jaar er bijna opzit, blikt FashionUnited nog eenmaal terug aan de hand van de 12 grootste trends van het jaar, gebaseerd op data van modeplatform Lyst, Google en onderzoeksbureau Edited.
Januari: Een ‘throwback’ naar logo’s
Hoewel lange tijd less is more gold als gouden regel, vielen consumenten in januari van dit jaar massaal voor kleding met logo’s. Uit de cijfers van Lyst bleek dat maar liefst 64 procent meer kledingstukken met logo’s uit de categorieën athleisure en sportmode was verkocht. Met name merken als Calvin Klein Jeans, Tommy Jeans, Reebok, Champion en Ellesse waren populair. Dat Calvin Klein Jeans goed wist waar millennials naar op zoek waren, bleek ook later in het jaar toen het merk model Kendall Jenner en popster Justin Bieber wist te strikken voor de lente/zomercampagne 2016 genaamd #mycalvins.
Februari: Oversized hoodies
Met dank aan Vetements, dat na Gucci het designermerk was waar in 2016 het meeste naar was gezocht, waren hoodies dit jaar zeer gewild. Dat consumenten comfort hoog in het vaandel hadden staan, bleek uit het succes van de hoodie van Vetements. Lyst berekende dat de verkoop van luxe hoodies in 2016 met maar liefst 48 procent omhoog ging, en in Groot-Brittannië, waar Lyst is gevestigd, telden consumenten gemiddeld tussen de 35 en 85 pond (41,35 en 100,40 euro) neer voor hun hoodie. Al is dat natuurlijk een schijntje bij de prijs van (bijna) 890 euro van de Vetements Total Darkness Hoodie.
Maart: Straight denim
Skinny jeans mogen dan wel populair blijven, in 2016 kozen steeds meer consumenten daarnaast voor een andere stijl: straight denim. Zowel bij designer- als highstreet merken zochten consumenten het vaakst naar dit type denim. Ondanks dat ook andere meer uitgesproken jeans dit jaar in de spotlight stonden - denk aan gescheurde exemplaren, of jeans voorzien van patches - was 2016 toch echt het jaar waarin jeans vooral clean en simpel moesten zijn, zoals bijvoorbeeld de klassieke Levi’s 501.
April: Sneakers en skateschoenen
Bleek eerder al dat consumenten in 2016 steeds meer waarde hechtten aan comfort door de grote vraag naar hoodies, ook op het gebied van schoenen stond comfort centraal, wat blijkt uit de grote vraag naar sneakers. Uit onderzoek van Edited bleek dat maar liefst 331.000 nieuwe paren sneakers dit jaar online hun debuut maakten. Net als de vraag naar dit type schoeisel, ging ook de gemiddelde prijs dit jaar omhoog, van ongeveer 57 naar 72 euro. Toch lieten consumenten zich daardoor niet weerhouden van het aanschaffen van een nieuw paar, getuige het succes van merken als Adidas, Nike, Reebok en Puma dit jaar. De meest verrassende schoenkeuze was echter de Vans Old Skool. Werd het model eerder vooral gezien aan de voeten van skaters, dit jaar was het bekende model van Vans zelfs aanwezig op de eerste rij bij verschillende modeweken. En dat Vans Old Skools ook aan het eind van 2016 nog niet over hun hoogtepunt heen zijn, bewijzen de cijfers van Lyst. Per dag wordt namelijk maar liefst 18.000 keer gezocht naar de zwart-witte unisex gymp.
Mei: Bomberjacks
Als er één item is die dit jaar heerste, is het ongetwijfeld het bomberjack. Zoekmachine Google rapporteerde dat dit de trend was waar het meeste naar werd gezocht, en volgens Lyst werden voor elk verkochte bikerjasje drie bomberjacks verkocht. Daarnaast berichtte Edited dat in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië maar liefst 61.000 bomberjack-modellen werden gelanceerd in de afgelopen twaalf maanden. En dat is niet alles: Lyst zag in thuisland Groot-Brittannië elke drie minuten een bomberjack over de digitale toonbank gaan. Zwart bleek de favoriete kleur voor deze trend, al waren ook geborduurde versieringen op bomberjacks geliefd.
Juni: Off the shoulder en de slipdress
FashionUnited voorspelde het vorig jaar al: 2016 zou het jaar worden van off the shoulder items. Daarnaast waren slipdresses dit jaar ongekend populair. Edited schreef dat alleen al in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten maar liefst 34.700 slipdresses en 19.500 off the shoulder jurken online verschenen. Met name off the shoulder items in Bardot-stijl waren gewild: op Lyst werd hier zo’n 3.000 keer per uur naar gezocht. Het grootste aanbod aan off the shoulder items en slipdresses was overigens te vinden bij de Britse e-tailer Asos, al was het de Spaanse Inditex-telg Zara die de meeste off the shoulder items verkocht - in ieder geval in Groot-Brittannië.
Juli: De body en de jumpsuit
De vraag naar kleding uit één stuk beleefde dit jaar een hoogtepunt. Op Lyst werd in juli 6 procent meer gezocht naar badpakken, en winkels kwamen vol te hangen met bodysuits in ‘lace up’ stijl nadat beroemdheden als Kendall en Kylie Jenner hiermee waren gezien. Jumpsuits deden echter niet onder voor bodysuits: in 2016 maakten 52.000 jumpsuits een online entree, aldus Edited.
Augustus: Metallics
Less is more? Niet in 2016, waarin glimmende metallics aan de orde van de dag waren. Van zilveren laarsjes en glitterjurken tot gouden details en metallic rokken: dat de modewereld massaal voor deze trend viel, is wel duidelijk. Ook op de catwalk waren genoeg metallic items te bewonderen bij merken als Gucci, Prada en Marc Jacobs. Op Lyst stond de metallic leren plissérok van Gucci zelfs op nummer één in het lijstje van meest opgezochte items, wat ook in lijn is met de lichte voorkeur die consumenten over het algemeen hadden voor zilveren items.
September: Kleine Insta it-bags
Niet zo lang geleden gold voor handtassen dat groter beter was. In 2016 kwam de modewereld daarop terug, waardoor dit het jaar werd van kleine it-bags die het ook op Instagram goed deden. Grote namen uit de modewereld als Gucci, Fendi, Coach en Mulberry speelden hier goed op in met must have tassen in simpele kleuren met bijzondere versieringen. Maar de ultieme it-bag van het jaar was toch de Pierce van J.W. Anderson. Op Lyst werd tijdens de Fashion Weeks in september door meer dan 750.000 consumenten naar deze tas gezocht. Andere it-bags die dit jaar succesvol waren, zijn Gucci Dionysus, de Loewe Puzzle en Simon Miller’s Bonsai.
Oktober: Open loafers en muiltjes
Toen Alessandro Michele de (inmiddels welbekende) Gucci Princetown loafers bedacht, had hij waarschijnlijk niet verwacht dat de harige, halfopen schoen zo populair zou worden. In de lente was de schoen voor het eerst beschikbaar in winkels, en het duurde niet lang voordat de beschikbare paren alweer waren uitverkocht. Zes maanden later werd de half-open Gucci loafer in metallic met hetzelfde enthousiasme onthaald. Het mag dan ook geen verrassing heten dat de highstreet de trend opmerkte en al snel met eigen varianten kwam. Onder andere Asos en Zara verkochten een eigen versie van Michele’s pluizige loafer met een open achterkant. Niemand kon meer om schoenen met een ‘open achterkant’ heen, wat ook werd bevestigd door de zoekresultaten van Lyst. In de maand oktober was backless (zonder achterkant) namelijk de term waarop consumenten het meest zochten in de categorie platte schoenen.
November: Puffer jackets
Wie de afgelopen tijd om zich heen heeft gekeken op straat zal het vast niet zijn ontvallen: de terugkeer van de klassieke donsjas. Het ‘puffa jacket’ heeft zijn comeback vooral te danken aan Demna Gvasalia, die de jas op een geheel vernieuwde manier liet terugkomen op de catwalk bij Balenciaga. In een nieuwe oversized en off the shoulder gedaante werd de klassieke donsjas in de winter van 2016 een nieuwe modelieveling. Op Lyst verdriedubbelde het aantal zoekopdrachten naar puffer jackets tussen september en december, en Urban Outfitters en Zara waren onder de retailers die met een eigen versie van het gewatteerde jack kwamen.
December: Zacht als fluweel
Een stof die in de winter van 2016 in geen enkele kast kan ontbreken, is fluweel. Alleen al in Groot-Brittannië werd tussen augustus en december maar liefst 45 procent meer gezocht naar accessoires en kleding van de zachte stof, zo meldt Lyst. Wees dus niet verbaasd wanneer iedereen binnenkort aan het kerstdiner verschijnt in een fluwelen jurk of jumpsuit.
Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans
Beeld (van boven naar beneden):
Foto 1: Prada, Lente/Zomer 2016, Facebook
Foto 2: Vetements, AW16, website
Foto 3: Vans Old Skool, website
Foto 4: H&M All Black Collection Bomber Jack, via H&M
Foto 5: Zara jurk, website
Foto 6: Lace-up bodysuit Asos, website
Foto 7: Gucci metallic rok, Lyst
Foto 8: J.W. Anderson Pierce Bag, website
Foto 9: Gucci Princetown loafers, website
Foto 10: Zara donsjack, website
Foto 11: Asos, Facebook