Dit is waarom haute couture relevanter is dan ooit tevoren
bezig met laden...
Londen - Haute couture wordt regelmatig omschreven als fancy, met tweejaarlijkse spektakels met baljurken die zijn gericht op rijke individuen. Voor hen is het de normaalste zaak van de wereld om jurken te kopen die net zo duur zijn als een klein appartement in een stad.
Die omschrijving klopt tot op zekere hoogte. Zowel de kostbare tijd die nodig is om een couture-item te produceren - sommige jurken kosten 2.000 uren aan handwerk - als de hoge prijzen voor de productie - de arbeidsuren en shows moeten worden betaald - maken haute couture ongeschikt voor modebedrijven die hoge marges en grote aantallen nastreven.
Dit is één van de redenen dat ready-to-wear ontwerpers geen onderdeel uitmaken van haute couture fashion week. Het deelnemersaantal blijft met slechts vijftien leden in Frankrijk (Chanel, Maison Dior, Givenchy, et cetera), zeven correspondent-leden (Giorgio Armani, Fendi, Valentino, et cetera) en vijftien gastleden (Ronald van der Kemp, Ralph & Russo, Xuan, et cetera) relatief laag. Vergeleken met de bijna ondoordringbare Parijse ready-to-wear fashion week schema bestaande uit 76 shows en 29 andere presentaties, valt de haute couture-week in het niet.
En dat terwijl de bries uit de couture-week de windrichting van de mode bepaalt. Dat maakt haute couture de ultieme creatieve grond voor ontwerpers om hun vakmanschap en expertise te tonen zonder beperkingen wat betreft budget, tijd en commercie. En het blijkt dat er op de high-end modemarkt veel klanten zijn, met naar schatting 4.000 couture-kopers en 200 seizoensgebonden kopers wereldwijd die bereid zijn om voor die expertise te betalen. Om dat in perspectief te zetten: Een trouwjurk van Dior kan volgens Reuters tot een miljoen dollar (zo'n 890.000 euro) waard zijn.
Voor deze klanten, van wie sommigen een drukke sociale agenda met wel vijftien tot twintig bruiloften per jaar en handenvol feesten en evenementen hebben, is het twee keer dragen van dezelfde outfit geen optie. Zelfs het zich in dezelfde ruimte bevinden met iemand die voor de tweede keer dezelfde jurk of print draagt, is niet gewenst. Dit is waar haute couture levensvatbaar is en tot bloei komt.
Haute couture is het ecosysteem van de modeindustrie
Couture is de kern van het ecosysteem van de modeindustrie, zo stelt de Fédération de la Haute Couture et de la Mode (FHCM). Het vakmanschap is een permanente toegangsweg tussen excellentie in expertise en moderne creativiteit - die innovatie van productietechnieken belichaamt.
Couture is een laboratorium voor ideeën en technieken
Het belangrijkste interessegebied van haute couture ligt in het volbrachte handwerk van de maisons, een laboratorium voor ideeën en technieken, en een ruimte waarin creativiteit vrijuit kan floreren. Zijn invloed reikt ver, niet alleen voor de weinige rijke individuen die het kopen, maar ook voor degenen die op zoek zijn naar mode zonder beperkingen.
Slechts een select groepje is bevoorrecht couture te kunnen aanschaffen. Die aanschaf komt de twee zekerheden, een uniek ontwerp en maatwerk. En beter dan dat wordt het niet in de mode.
Gerelateerd:
- Dit is waarom haute couture relevant blijft
- Haute couture en bijzonder vakmanschap (I): De
kalligrafie van Nicolas Ouchenir
- Haute couture en bijzonder vakmanschap (I): De
kalligrafie van Nicolas Ouchenir
- Haute couture en bijzonder vakmanschap (II): Plooiwerk
van Atelier Lognon
- Haute couture en bijzonder vakmanschap (III): Het
borduurwerk van Lesage
- Interview: Ronald van der Kemp, Holland's eerste
eco-couturier
- Video: What is Haute Couture?
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.
Eens of oneens? Deel uw mening en stuur een mail naar tip@fashionunited.com. Uw mening zal aan dit artikel worden toegevoegd.
Beeld: Ronald van der Kemp AW19 couture door Marijke Aerden