Dit is waarom haute couture relevant blijft

Mode draait tegenwoordig niet zo zeer meer om het verkopen van een droom of creativiteit, maar om spullen verkopen. Neem giganten als Amazon en Yoox Net-a-Porter, die hun klantgegevens en verkoopcijfers gebruiken voor hun private label collecties. Deze worden ontworpen om geld in het laatje te brengen, niet uit liefde voor ambacht.

In de modeindustrie zijn er enerzijds de private merken en retailers, die hoge marges nastreven, de winkelstraten vullen en gericht zijn op verkoop. Anderzijds is er haute couture: het toppunt van dromen en fantasie, kunstenaarschap en ambacht zonder grenzen, dat zeker niet is gebaseerd op verkoopanalyses.

Couture bloeit

Velen denken dat couture zijn einde nadert, maar niets is minder waar. Haute couture is niet langer een ‘bedreigde soort’; het is juist springlevend en spreekt een nieuwe generatie consumenten aan. Hoewel de prijs van couture slechts binnen het bereik van een rijke minderheid ligt, is het niet langer uitsluitend bedoeld voor de aristocratische dames.

Voor degenen die de catwalkshows volgen, beleeft de couture een renaissance, met gevestigde huizen als Givenchy, Balmain en naar verluidt ook Celine die allen terugkeren naar hun haute couture-roots. De ‘Chambre Syndicale de la haute couture’ stelt strikte eisen aan zijn classificaties van couture. De organisatie telt slechts veertien leden, naast een aantal gastontwerpers elk seizoen.

Natuurlijk zijn er weinigen die zich dit niveau van luxe kunnen veroorloven. Hoewel de meeste huizen niet bereid zijn om hun prijzen te publiceren, kan een jurk van de Valentino-catwalk bijvoorbeeld 80.000 pond (92.500 euro) kosten. En dan gaat het waarschijnlijk niet eens om een versierd exemplaar met borduurwerk.

Maar afgezien van de kosten, is haute couture de enige stijl waarbij creativiteit en ambacht mogen schitteren zonder beperkingen van de commercie. Waar elders zie je kleding die honderden uren aan ambacht heeft benodigd, dan op de haute couture-catwalk? Dat in tegenstelling tot ready-to-wear-collecties, die eenvoudig worden gekopieerd in de winkelstraten, zijn ontworpen om in grote volumes te worden geproduceerd in fabrieken en worden gemaakt in slechts dagen of weken.

Haute couture is echter niet alleen relevant vanwege de creativiteit. Het is een eerbetoon aan vaardigheden die moeten worden aangescherpt, ondersteund en voortgezet. Haute couture, en vooral de ateliers, hebben duizenden specialisten, kleermakers, ambachtslieden en naaisters in dienst, die allen technieken beheersen die anders een uitstervende kunstvorm zou zijn. Wie zouden anders de kralen, veren, hoeden en jurken uit onze dromen maken?

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: Chanel haute couture, bron: Chanel website

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN