• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Detaillisten en leveranciers opgelet!

Detaillisten en leveranciers opgelet!

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Detaillisten en leveranciers moeten beter met elkaar samenwerken. Dat was de voornaamste boodschap tijdens het vakevenement van FashionUnited in het World Fashion Centre te Amsterdam. Onder het motto "Uitblinken of overleven in Fashion" vond het congres voor vakgenoten van de modebranche plaats.

Jan Meerman was als eerste aan het woord. De voorzitter van retailorganisatie Mitex lichtte de thema's samenwerking, merkenwinkels en de rol van de traditionele zelfstandige modeondernemer toe. Volgens hem is het nog niet goed gesteld met de samenwerking tussen retailers en leveranciers. De twee partijen vertrouwen elkaar niet en de detaillist klaagt vaak dat leveranciers niet meewerken aan verhoging van de omzetsnelheid. En uiteindelijk zal het de komende vijf jaar hier steeds meer om draaien. Meerman waarschuwt dat grote verticalen als H&M en Zara zowel grote omzetsnelheid als hogere marges realiseren. "De twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden," zegt hij. "Door beter samen te werken kunnen retailers en leveranciers de concurrentie aangaan." Hiervoor moet men "hetzelfde doel voor ogen" hebben.

Meerman merkt ook op dat er steeds minder merken in omgang zijn en dat het in de modebranche steeds meer om franchising zal draaien. "De ondernemer gaat 'achterwaarts' samenwerken, dus met collega's inkopen of samen een private label voeren," zegt hij. Om te overleven zal de traditionele ondernemer de consument meer moten prikkelen en verleiden.

Han Bekke, algemeen directeur van Modint, stemt in met de noodzaak van een verbeterde samenwerking tussen detaillisten en leveranciers. Het wantrouwen is ontstaan doordat leveranciers eigen winkels beginnen. Volgens retailers kijken ze de strategie van hen af, maar Bekke zegt dat leveranciers juist steeds meer gedwongen zijn voor zichzelf te beginnen vanwege het selectiebeleid van retailers. "Retailers gaan over op de selectie van leveranciers met een toegevoegde waarde en er komen minder multibrand winkels. Dit is een bedreiging voor merkleveranciers die noodgedwongen een eigen winkel beginnen."

Het fenomeen van de opkomende monobrandwinkel is bezoeker Jackelien Struik ook opgevallen. "Ik zit zelf in Bodyfashion en zie hoe sommige merken nu een eigen winkel beginnen waar alleen hun merk wordt verkocht," zegt Struik, die onder naam van haar bedrijf Viva La Diva trainingen geeft. Over het betoog van Bekke zegt zij ook, "Ik vond het leuk dat hij zei dat detaillisten het stukje emotie en creativiteit in hun vak niet moesten uitsluiten, dat het niet alleen om ratio en cijfers draait. Daar ben ik het mee eens. Ik kan me ook geheel aansluiten bij zijn advies dat er meer in opleidingen geïnvesteerd moet worden."

Zowel Meerman als Bekke moedigen detaillisten en leveranciers aan digitaal te communiceren. De brancheorganisaties hebben al het voortouw genomen met het "Brancheplatform Ketendigitalisering" en roepen branchegenoten op hun voorbeeld te volgen. Alleen dan kunnen de processen geoptimaliseerd worden.

Mitex
MODINT
retailconnect