Design máakt winkelomgeving
bezig met laden...
Design is steeds belangrijker voor een aantrekkelijke winkelomgeving. De dominante rol van de detailhandel in het keuze- en aankoopproces van de consument is namelijk op zijn retour. De consument bepaalt vaker zelf wat belangrijk is bij zijn winkelkeuze. Voor retailers betekent dit dat zij op zoek moeten gaan naar andere manieren om zich te onderscheiden. Designers kunnen hierbij een rol spelen. Creatief en innovatief ontwerp trekt de aandacht van de consument die van winkelen een individuele aangelegenheid wil maken. Deze trend stelt hoge eisen aan vormgevers. Zij moeten zich de cultuur van de doelgroep eigen maken en allerlei soorten informatie kunnen bundelen in een totaalconcept. Designers moeten alle beschikbare informatie over producten, concurrenten en marktpotentieel gebruiken en bovendien meer proactief gaan werken. Zowel visuele als intellectuele factoren zijn van belang bij het verdiepen van het klantencontact. Ideaal gesproken maakt het winkeldesign dat klanten van de winkel gaan houden, die opnieuw willen bezoeken, anderen over hun ervaringen vertellen en er geld uitgeven. (Bron: Design Week)