• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Denim boardshorts: O’Neill en ISKO ‘lijden aan pioneer syndrome’

Denim boardshorts: O’Neill en ISKO ‘lijden aan pioneer syndrome’

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |INTERVIEW

Tot op de dag van vandaag was de combinatie denim en de zee niet voor te stellen. Met een spijkerbroek de zee in rennen zorgde voor een loodzware broek die daarna ook nog eens lang nat bleef. “Surfers houden van denim, maar we konden het nooit mee nemen naar het strand,” aldus Jan Lindeboom, category manager surf & snow performance bij O’Neill. Daar is nu verandering in gekomen met de lancering van de denim boardshorts, een samenwerking van O’Neill en denimproducent ISKO.

Een betere timing voor de lancering van de denim boardshorts had er niet kunnen zijn. Op de eerste zomerse dag in Nederland presenteerden de twee bedrijven in Amsterdam het nieuwe product tijdens de internationale lancering. FashionUnited treft Jan Lindeboom van O’Neill en Fabio di Liberto, brand director van ISKO, een uur voor de aanvang van het evenement ter ere van de innovatieve shorts. Shorts die al twee jaar in the making zijn. “Het voelt alsof ons kindje nu geboren wordt,” grapt Lindeboom.

‘s Werelds eerste denim boardshorts - O’Neill en ISKO slaan handen ineen

De samenwerking van de twee bedrijven kwam tot stand toen bij O’Neill het idee ontstond om denim te vertalen naar een item dat ook op het strand gebruikt kon worden. “Bij O’Neill houden we van denim, maar we weten er niks vanaf. We wilden het meenemen naar het strand omdat het zo’n groot gedeelte is van het dagelijks leven, maar dat kon niet, of beter gezegd, dat werd nog niet gedaan.” O’Neill legde het vraagstuk neer bij ISKO, dat bekend staat om zijn innovatieve aanpak als het aankomt op denim. Volgens Di Liberto is de samenwerking tussen O’Neill en ISKO natuurlijk gegaan: “We hebben allebei last van het ‘pioneer syndrome’. We willen allebei iets nieuws, iets beters.”

”Wij denken niet in hokjes van wat denim wel of niet kan”

Fabio di Liberto, brand director ISKO

De ontwikkeling van de boardshorts kende zijn up’s en downs, geven de twee mannen toe. Het eerste idee was om een denimbikini te maken, maar uiteindelijk leek het veel natuurlijk en logischer, aldus Lindeboom, om een boardshort te maken. Wel moesten tijdens de ontwikkeling verschillende aandachtpunten in acht gehouden worden: het ontwerp moet lichtgewicht zijn, niet zijn vorm verliezen, flexibel zijn zodat de bewegingvrijheid optimaal is en de stof moet waterafstotend zijn.

Bij ISKO hebben ze met meerdere van deze eisen al ervaring, bijvoorbeeld door de ontwikkeling van Blue Skin, een denimstof die 100 procent bewegingsvrijheid garandeert en ook wordt gebruikt voor activewear. “Wij kijken naar wat denim voor mensen betekent,” vertelt Di Liberto. “We denken niet in hokjes van wat denim wel of niet kan.” Uiteindelijk is de Blue Skin ook als uitgangspunt genomen voor de boardshorts.

O’Neill en ISKO vangen pioniersgeest in eerste denim boardshorts

Het tweejaardurende project resulteerde in de nu gepresenteerde denimboardshorts. De denimstof is 50 procent lichter dan een normale denim. Het item is waterafstotend door de Hyperdry behandeling van O’Neill. De druppels glijden er simpelweg vanaf. De shorts zijn verkrijgbaar in twee kleuren, verwassen blauwe denim en verwassen zwarte denim. Het product is te koop vanaf 18 april voor 99,99 euro in de webshop van O’Neill en in 30 landen waar het merk distributiepunten heeft. “Het wordt nu veel meer een lifestyle item, dan alleen een item voor het surfen,” aldus Lindeboom en Di Liberto. “Mensen hoeven er niet meer over na te denken. Ze doen deze short ‘s ochtends aan en als ze ‘s middags willen surfen hoeven ze alleen hun board nog mee te nemen.”

”De stof die wij maken is alleen het ingrediënt. Wie weet wat voor een recept een ander merk maakt met dit ingredënt.”

Fabio di Liberto, brand director ISKO

Of de samenwerking een vervolg krijgt, willen de twee mannen nog niet zeggen. “We kijken naar de mogelijkheden om meer producten te ontwikkelen met deze techniek, maar niks staat nog vast,” aldus Lindeboom. Bij ISKO kon vooraf ook nog niet gedacht worden dat dit het resultaat zou zijn van de samenwerking, vertelt Di Liberto. “We denken nu; waarom hebben we dit niet eerder gedaan? Maar de stof die wij maken is alleen het ingrediënt, O’Neill heeft het recept bedacht voor deze shorts. Wie weet wat voor recept een ander merk maakt met dit ingrediënt.”

Over O’Neill:

O’Neill is opgericht in 1952 door Jack O’Neill. O’Neill ontwikkelde de allereerste neoprene surf wetsuit ter wereld. Kort daarna opende de oprichter zijn eerste surf-winkel. Tot de dag van vandaag houdt O’Neill zich bezig met het ontwikkelen van functionele doch innovatieve producten in alle categorieën.

Over ISKO:

ISKO maakt al sinds 1904 kwaliteitsstoffen. De producent is toegewijd aan het maken van producten die zowel milieuvriendelijk(er) zijn en duurzaam. ISKO heeft in zijn tijd al 25.000 producten ontwikkeld die allemaal te vinden zijn in de productbibliotheek van het bedrijf in Italië, de ISKOteca. Sinds 1989 weeft het bedrijf zo’n 250 miljoen meter stof per jaar.

Beeld: O’Neill

Denim
ISKO
Kingpins
O'Neill