• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • De succesformule van Fabienne Chapot: focus op full-service partnerschap met retailers

De succesformule van Fabienne Chapot: focus op full-service partnerschap met retailers

INGEZONDEN MEDEDELING
Door Sponsor

18 nov. 2021

Fashion

Dicht bij jezelf én transparant blijven, dat is het geheim van Fabienne Chapot. Afgelopen voorjaar maakte het merk grote stappen in België. Net als in Nederland werkt het merk samen met aangesloten retailers in de vorm van een full-service partnerschap. Een formule die zeer succesvol blijkt. Het komende jaar staat daarom in het teken van een verdiepingsslag.

Fabienne Chapot heeft veel trouwe fans. Vrouwen van verschillende leeftijden die intens verliefd zijn op het merk. “Verkoopmedewerkers op de winkelvloer krijgen ook altijd veel complimenten als ze Fabienne Chapot dragen”, vertelt Silvia Tuitman, Global Sales Director bij Fabienne Chapot. “Aankomend jaar gaan we investeren in het verder ontwikkelen van onze retailformule en willen we het verhaal achter de collecties nog beter overbrengen aan de eindconsument. En hoe kan dat beter dan via de shopmedewerkers? We hopen deze teams nog meer te inspireren met trainingen, outfits, mooie content en POS-materiaal en professionele richtlijnen voor visual merchandise, om het merk zo goed mogelijk te presenteren.”

Creatieve ontmoetingsplek

Het Nederlandse team is nauw betrokken bij de Belgische ontwikkeling en stimuleert de distributie partner aldaar om het traject op een succesvolle manier uit te rollen. Tegelijkertijd maakt het merk ook in Nederland grote stappen. Het saleskantoor aan de Amsterdamse Herengracht verhuist per 1 december naar de Danzigerkade 2a, in de Houthavens. “Een prachtig pand, aan de snelweg, met vrij uitzicht op het water”, vertelt Tuitman. “Echt een perfecte plek, want inkopers kunnen letterlijk om de hoek parkeren. Daar zal iedereen zeer blij mee zijn. Het is een creatieve omgeving waar veel mooie bedrijven zijn gevestigd. Voor ons als bedrijf is dit een grote stap, want het pand is nog een tikje te groot, het is op groei uitgekozen.”

Inspirerende shopomgeving

De herfst-wintercollectie 2022 zal in het nieuwe pand worden gepresenteerd. “Dat gaan we feestelijk vieren tijdens onze open showroomdag op 24 januari, in dezelfde periode als Amsterdam Fashion Week en Modefabriek. Geïnteresseerden kunnen dan in een ongedwongen sfeer kennismaken met ons bedrijf. Ook voor bestaande klanten is het fijn om de collectie eerste te kunnen bekijken voor ze de finale budgettering doen.” Op de begane grond zijn de entree en loungeruimte. Daar wordt de huidige collectie in een shopomgeving gepresenteerd en kunnen retailers direct uit voorraad bijbestellen. Door de collectie op een mooie, conceptuele manier te presenteren hoopt het merk retailers te inspireren met de collectie die zij een half jaar eerder hebben ingekocht.

Ultieme merkbeleving

Op de bovenverdieping pakt Fabienne Chapot uit met de nieuwe collectie op basis van pre-order. Eén van de showrooms wordt aangekleed in het concept van het partnerprogramma. “Deze ruim opgezette showroom laat zien wat het effect is van breed inkopen”, aldus Tuitman. “Wat gebeurt er als je de collectie qua styling echt helemaal afmaakt met schoenen, tassen en accessoires? Het resultaat is een prachtig totaalbeeld. De afgelopen tijd zien we een verschuiving: waar retailers Fabienne Chapot voorheen mixten met andere merken, presenteren ze ons merk nu steeds vaker apart. Met ons partnerprogramma faciliteren we die hele ervaring waardoor consumenten het gevoel hebben in een soft shop van ons merk te winkelen.” Tevens is het belangrijkste van deze partnership dat retailers geen omkijken hebben, Fabienne Chapot voelt zich verantwoordelijk voor de shopfloor!

Totaalcollectie

Tuitman zag de collectie van Fabienne Chapot in de ruim twee jaar dat ze er werkzaam is enorm groeien. “Eerst waren we vooral een uitgesproken printmerk, daar kennen mensen ons van. En dat maakt het merk nog steeds heel authentiek; alle prints worden in huis ontworpen. Maar inmiddels is het assortiment sterk verbreed waardoor retailers steeds vaker complete sets inkopen: naast die jurk ook het bijpassende vestje, met laarsjes eronder en een tas. De top-bottom-verhouding is in balans en onze collectie bevat inmiddels vijftig procent uni items. Denk hierbij juist niet aan basics, maar aan items met prachtige details als kant en borduursels.”

Groot aanbod denim

In de nieuwe herfst-wintercollectie 2022 is tevens een groot aanbod denim terug te zien, een productgroep die Fabienne Chapot de afgelopen seizoenen heeft toegevoegd – en met succes. “Er komt een flink aanbod in denim en colored twill broeken, volledig in de herkenbare Fabienne Chapot-silhouetten. Onderscheidend in de markt met onze hoge pre-order calculatie.”

Sinds Fabienne Chapot nog maar twee inkoopseizoenen hanteert, heeft het salesteam meer tijd om alle retailpartners te bezoeken. “Samen evalueren we het vorige salesseizoen en bespreken we wat er beter kan. We staan altijd open voor input”, aldus Tuitman. “We kijken er ook erg naar uit om alle loyale partners straks weer te mogen ontmoeten op een frisse nieuwe locatie!”

Lees meer over Fabienne Chapot op de merkpagina: fashionunited.com/companies/fabienne-chapot