De strijd van de mode industrie: bont versus nepbont

Londen - De populariteit van bont, echt bont gemaakt van dierenhuiden, nam dit jaar verder af, bereikte misschien wel een dieptepunt. Wat klappen die het materiaal te verduren kreeg: de Londense Fashion Week verbood het materiaal op de toekomstige catwalk, Californië werd een bontvrije staat, Net-a-Porter kondigde aan een bontvrij beleid te gaan hanteren en landen als Noorwegen en Nederland sloten nationale productielocaties.

Bont is uit de mode

Een veel besproken anti-bont campagne eerder dit jaar leidde ertoe dat een groot aantal merken aankondigde niet langer bont te gebruiken in hun collecties. Het betrof modehuizen als Gucci, Burberry, Versace, Michael Kors, Tom Ford, Maison Margiela en Jimmy Choo. Ze traden allen in de voetsporen van het boegbeeld van bontvrije mode: Stella McCartney. Bont, zo lijkt het, is definitief uit de mode.

Wat betreft het verbannen van bont, is het logisch dat steden in Californië zijn gestopt met de verkoop ervan. Met gemiddelde temperaturen waarbij iemand zelden een winterjas hoeft te dragen, wordt bont als onnodig gezien. Waarom zou iemand, behalve Kim Kardashian, een bontjas nodig hebben in Californië? Toch zijn er plaatsen waar bont als een noodzaak wordt gezien.

Heeft bont een goede toekomst?

Neem Siberië. Ik zag met eigen ogen hoe bont mensen warm houdt, toen ik mijn ouders bezocht. Zij woonden tien jaar geleden op het eiland Sakhalin in het verre oosten van Rusland, vlakbij de kust van Japan. Daar daalden de temperaturen in de winter makkelijk naar -26, of zelfs -54 graden Celsius. Je hoeft geen Noordpool-jager te zijn om te begrijpen dat bont noodzakelijk is voor warmte. Stel je voor dat je in ondraaglijke temperaturen moet werken. Voor sommige gemeenschappen is bont dus geen misdaad tegen de natuur, maar de enige manier te overleven.

Mode doet afstand van bont

“Steeds meer consumenten verwachten dat modemerken blijk geven van maatschappelijke verantwoordelijkheid, duurzaamheid en dierenwelzijn; de bontvrije beweging maakt deel uit van die tijdgeest,” zei Wendy Higgins, mediadirecteur voor Humane Society International, tegenover de BBC. “Mensen willen geen bont zien; het is een symbool geworden van egoïsme. Dat besef bij ontwerpers als Gucci heeft een domino-effect opgeleverd.”

Nepbont is niet bepaald milieuvriendelijk

Nepbont is niet per se een duurzamere optie. Het merendeel is gemaakt van modacryl, een derivaat van olie en synthetica, schrijft de BBC. Het op aardolie-gebaseerde product is een verontreinigende stof, geeft microvezels vrij bij het wassen en is niet biologisch afbreekbaar. “De pro-bont beweging gaat hierop door. Ze noemen bont als de enige echte duurzame optie.”

Het dragen van bont heeft verschillende betekenissen voor verschillende mensen. Voor velen vertegenwoordigt het luxe en overdaad, evenals status en macht. Sommige culturen geloven dat mensen kunnen profiteren van de dierlijke krachten van bont en dat het dragen ervan als ‘respect’ dient voor de dieren die het afstonden zodat mensen konden overleven.

Wat je ook gelooft, het dragen van bont is zowel een politiek als persoonlijk statement. Consumenten hebben een keuze en verantwoordelijkheid als het gaat om het kiezen van producten die ze dragen. Zo wil Canada Goose, het merk dat vooral succesvol is om haar capuchons met bont, volledig traceerbaar zijn, zowel op het gebied van bont als dons. Canada Goose’s producten zijn niet afkomstig van dieren die zijn blootgesteld aan oneerlijke praktijken, ernstige mishandelingen of onnodige schade, en materialen zijn volledig traceerbaar in de gehele productieketen.

De verkoop van bont neemt toe

De verkoop van bont lijkt, ondanks de ontwikkelingen, nog niet af te nemen. “De cijfers omtrent bont weerspiegelen wat we op straat zien - dat de consumptie van bont in de lift zit,” vertelde Edita Birnkrant, voormalig campagnedirecteur van Friends of Animals, aan het dierenrechtenmagazine Their Turn in 2016. “Omwille van dieren moeten we een meer agressieve aanpak voor onze rekening nemen.”

Hoewel luxemerken misschien ethischer lijken door hun beslissing bont te bannen, is de impact niet groot, zo stelt mediabedrijf Vox. Dit komt omdat de gemiddelde consument geen bont koopt bij Gucci, Versace of een ander modehuis. Volgens FICA is 85 procent van de Amerikaanse bontretailers en -fabrikanten een klein familiebedrijf. De consument heeft zijn besluit genomen.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld credit: Keep the Ban, bron Flickr

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN