De prijs van lelijke mode

Mode is lelijk geworden. En nergens lelijker dan bij Balenciaga. Haar kolossale Triple S sneakers, die in 2017 werden uitgebracht, zijn een orthopedisch ratjetoe van drie zolen, zo omvangrijk dat ze voor waadschoenen kunnen worden aangezien. Ook buitensporige silhouetten, overdreven proporties en een overdosis aan Oost-Europese streetlooks definiëren het nieuwe tijdperk van luxe bij het Franse modehuis.

Maar hoe lelijk of bekritiseerd ook, de 615 pond (699 euro) kostende sneakers waren wereldwijd een onmiddellijk succes, waarna ontelbare kopieën werden uitgebracht en een golf van sneakers met dikke zolen het straatbeeld bereikte.

Het succes bleek overduidelijk toen ik vorige week Amsterdam bezocht en een voorbijganger aanzag voor een koerier, terwijl het eigenlijk een fashionisto was: gekleed in een wijde bruine broek, een T-shirt met het DHL-logo en onhandige witte Triple S sneakers en dat alles artistiek aangekleed met een heuptasje. De look was onmiskenbaar Demna Gvasalia, de creatieve kracht achter Vetements en Balenciaga, twee van de meest fascinerende en onderscheidende merken van de afgelopen seizoenen.

De prijs van lelijke mode

Lelijke mode is duur

Lelijke mode heeft echter een groot prijskaartje en dit is waarom. Vorige week introduceerde Balenciaga een T-shirt slash overhemd, dat het voor 1.086 pond (1.234 euro) verkoopt. Dat is het salaris van sommige mensen, van wie niemand gekleed zal willen gaan in een T-shirt met een overhemd vastgemaakt aan de nek. De verhouding tussen waarde en ontwerp gaat buiten proportie voor de klant, wat het niet tot een investering omwille van kwaliteit of vakmanschap maakt, maar dient als een trigger om een trend te kopen die maar een seizoen bestaat. Uiteraard is er wat vaardigheid vereist om een overhemd aan een T-shirt te bevestigen om de kostprijs te bepalen. Maar dit is een kledingstuk voor de fashionistos die willen betalen voor de erkenning van het dragen van een Instagram-waardige uitstraling.

De prijs van lelijke mode

Vorig jaar kopieerde Balenciaga de bekende blauwe Ikea-tas, welke daarmee voor het eerst op fashion week terecht kwam en 1.600 pond (1.818 euro) kostte. Hoewel veel van Gvasalia’s ontwerpen zijn afgeleid van andere items (denk aan slogans en geleende graphics), zei Ikea destijds: “We zijn zeer gevleid. Er gaat niets boven de veelzijdigheid van een grote blauwe tas.”

De herenmodemaand is in volle gang en we zullen de straten van modehoofdsteden in de gaten houden om te zien of het T-shirts slash overhemd er zijn opwachting maakt.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: Balenciaga website