De opkomst van de virtuele influencer

Londen - Met de opkomst van influencers is een nieuwe soort virtuele mode esthetici ontstaan, inclusief de looks van een supermodel en Instagram-waardige content: de influencer die is gecreëerd met behulp van een computer.

Eerder dit jaar maakte de wereld kennis met Shudu Gram: ‘s werelds eerste digitale supermodel. Gram, een creatie van de Britse artiest Cameron-James Wilson, is gezegend met een perfect symmetrisch gelaat, een donkere huid en wonderschone kenmerken. Daarnaast heeft ze op dit moment meer dan 138.000 volgers op Instagram, ondanks dat ze niet echt bestaat.

Ms Gram is ontstaan uit een kunstproject van Wilson, voordat ze een sensatie werd op sociale media, model stond om een lipstick van Fenty Beauty te promoten en poseerde voor een Balmain advertentie, hoewel in 3D.

Aan AdWeek vertelde Wilson het volgende: “Doordat Gram kunstmatig is, is het onmogelijk geweest om in te gaan op de aanbiedingen van mode- en beautymerken die een samenwerking willen opzetten. Naar eigen zeggen heeft Wilson nog geen geld aangenomen voor gesponsorde projecten, maar staat hij hier wel voor open.

”Ik overweeg ze wel, maar moet goed nadenken over de richting die ik wil inslaan met Shudu,” aldus Wilson. “Het moet passend zijn - ik wil het niet gewoon gebruiken als een simpel trucje.”

Lil Miquela bestaat niet maar heeft wél 1,4 miljoen volgers

Shudu Gram mag dan veel volgers hebben; ze heeft nog een lange weg te gaan voor ze net zo populair is als virtuele influencer Lil Miquela, die in april 2016 haar intrede deed in de wereld van Instagram en inmiddels 1,4 miljoen volgers heeft. Miquela heeft zelfs op de cover gestaan van gerenommeerde publicaties, waaronder Highsnobiety en 032c.

Beca Alexander, mede-oprichter en voorzitter van influencer agency Socialite liet aan AdWeek weten dat ze door meerdere mode-, beauty-, lifestyle- en reismerken is benaderd om een computer gegenereerde influencer te maken die zij vervolgens kunnen bezitten of contracteren. “Op een bepaalde manier is het een ideaal scenario voor merken: ze profiteren van de voordelen van een influencer zonder alle kopzorgen die het samenwerken met een ‘’echte’’ influencer met zich meebrengt.”

”De kunstmatige persoonlijkheden zijn in staat om alle aandacht naar zich toe te trekken omdat ze in de basis alle aantrekkelijke kenmerken van echte influencers bezitten: geïdealiseerde schoonheid, een scherp gevoel voor mode en de neiging om lichtelijk dramatisch te zijn.”

Digitale fashionistas en virtuele influencers zijn onderdeel van een overkoepelend marketinginstrument waaronder ook ’’mommy bloggers’’ en huisdier-influencers vallen die tienduizenden volgers hebben en goede sponsors aan zich weten te binden. Volgens marketingwebsite The Drum kunnen verschillende typen influencers de waarden van een merk communiceren en informatie overbrengen op een toegankelijke manier. “Sociale media hebben een speelveld gecreëerd waar iedereen de kans heeft zijn of haar stem te laten horen. Dus waarom zou je niet gewoon zelf iemand maken die jouw merk kan vertegenwoordigen?”

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans

Foto’s: Shudu Gram Balmain, via Shudu Gram Instagram