• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • De hoogtepunten van Parijs Fashion Week in beeld en woord

De hoogtepunten van Parijs Fashion Week in beeld en woord

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Aan Parijs de eer om de herfst/ wintermodeweken 2018 af te sluiten. Ook de Franse hoofdstad wist de nodige aandacht te generen. FashionUnited somt de hoogtepunten op.

Vetements

Vetements showde diens herfst/ wintercollectie al op de Parijse mannenmodeweek in januari, maar wist de aandacht op de vrouwenweek toch op te eisen. Het cultmerk opende een pop-upwinkel gevestigd aan de 18 avenue Matignon in Parijs en lanceerde zijn capsulecollectie in samenwerking met DHL exclusief op MR. Porter. De capsulecollectie met DHL bestaat uit drie polo’s voorzien van het DHL signatuur. Demna Gvasalia introduceerde het T-shirt voor het eerst in oktober 2015. Destijds kostte het shirt, dat onmiddellijk uitverkocht, 200 euro. De polo’s uit de capsulecollectie voor MR. Porter beginnen bij 540 euro.

De pop-upwinkel in Parijs blijft geopend tot en met 7 april 2018.

Balenciaga

De 36-jarige ‘koning van poverty chic’ Demna Gvasalia leek voor zijn herfst/ wintercollectie 2018 voor Balenciaga zijn inspiratie uit de middenklasse te hebben gehaald. Opmerkelijk was de referentie naar Angela Merkel en diens manier van kleden. Op verschillende websites werd gesproken over een verwijzing naar de heupen van de bondskanselier, maar deze bollingtechniek in de kleding werd door Gvasalia al in eerdere collecties toegepast.

De in Zürich gevestigde ontwerper leek ook goed te hebben gekeken naar het skiënde volk in Zwitserland. In de collectie zijn een serie anoraks met trompe l’oeil effect aan de voorkant opgenomen.

De creatief directeur van Balenciaga staat bekend om het approprieren van logo’s van grote bedrijven (zie het Vetements bericht hierboven). Deze keer gebruikte Gvasalia het logo van het UN World Food Programme op hoodies en heuptasjes. Er werd gedacht dat de telefoonnummers op de blauwe shirts bedoeld waren voor WFP donaties. Dit nummer bleek echter door te schakelen naar een zogenaamde ‘Balenciaga Hotline’ waar de beller allerlei onsamenhangende vragen moest beantwoorden.

Lacoste

Voor het eerst in de geschiedenis veranderde het Franse modemerk hun logo. Het bekende krokodillenlogo werd vervangen door tien van de meest bedreigde diersoorten ter wereld, zoals een Sumatraanse tijger en een Javaanse neushoorn.

Bijna alle polo’s waren enkele uren na de show al uitverkocht. De polo’s kosten 150 euro. De oplage van de polo met een bedreigd diersoort werd gekoppeld aan het aantal nog in het wild levende dieren.

Paul Poiret

De meest besproken show van Parijs was waarschijnlijk die van modehuis Poiret in het Musée des Arts Décoratifs. Het Franse erfgoedmerk werd negentig jaar nadat de stekker uit het merk werd getrokken nieuw leven ingeblazen door Chung Yoo-Kyung, voorzitter van de Zuid-koreaanse franchise onderneming Shinsegae en Belgische zakenvrouw Anne Chapelle, die bekendstaat om het steunen van designers als Ann Demeulemeester en Haider Ackermann. De collectie werd gematigd enthousiast ontvangen. Ontwerper Yiqing Yin, bekend om haar ingewikkelde geplooide couturejurken, refereerde in haar ontwerpen naar het gouden Franse tijdperk belle époque.

Dior

Ontwerper Maria Grazia Chiuri presenteerde wederom een collectie met een duidelijke feministische insteek. Chiuri die haar carrière bij Dior begon met een feministisch slogan T - Shirt voorzien van de tekst “We should all be feminist”, putte voor haar herfst/ wintercollectie 2018 inspiratie uit de vrouwenrechtenadvocaat Ruth Bell. Wollen truien werden deze keer voorzien van de tekst "Non, non, non et non!" . De ontwerper vertelde na de show aan AFP dat het niet erg is voor vrouwen om wat vaker ‘Nee’ te zeggen.

Homepage foto: Givenchy via Catwalkpictures

Beeld: Balenciaga herfst/ winter 2018, Catwalkpictures

Beeld: Lacoste herfst/ winter 2018, via Lacoste

Beeld Poiret herfst / winter 2018, via Catwalkpictures

Beeld: Dior herfst/ winter 2018, Christine Spengler voor Dior

Balenciaga
Dior
Fashion Week Parijs
herfst/ winter 2018
Lacoste
Paris Fashion Week
PAUL POIRET
VETEMENTS