Daling bezoekersaantallen Pitti Uomo
bezig met laden...
Lagere bezoekersaantallen hebben de organisatie van de Pitti Immagine Uomo in Florence niet al te veel zorgen gebaard. Dit seizoen brachten in totaal 21,683 inkopers een bezoek aan de modebeurs, vergeleken met 23,055 vorig jaar juni. Pitti worstelt echter wel met het trage aantrekken van consumentenuitgaven in Italië en Europa. De lage bezoekersaantallen weet men aan een selectief marketingbeleid. "Als een beurs hard werkt aan het onderzoek naar en de selectie van deelnemers in een internationale markt waarbinnen zich duidelijk een splitsing voordoet tussen een heel klein hoog segment en een veel groter lager segment - waarbij een midden segment nauwelijks nog bestaat - moet men rekening houden met kleinere hoeveelheden. Dit betekent echter niet een kleinere vraag," zei Alfredo Canessa, voorzitter van de Centro di Firenze per la Moda Italiana, een belangrijke deelnemer. "In tegendeel, alle belangrijke klanten waren er en we zagen veel nieuwe gezichten uit nieuwe markten. Het is een betere manier van werken: het is alsof je een afspraak in je eigen showroom maakt." De daling in aantallen is ook het gevolg geweest van een staking van de Italiaanse spoorwegen op 21 juni en van het WK voetbal. Voorts heeft het steeds geringer wordende aantal modezaken in Italië een negatief effect gehad op bezoekersaantallen, omdat er minder inkopers per individueel bedrijf zijn. Het merendeel van de bezoekers was afkomstig uit Italië; er waren dit seizoen 12,897 Italiaanse inkopers, ten opzichte van 13,958 in juni vorig jaar. Inkopers uit nieuwe markten met behoefte aan Europese en Italiaanse stijlen waren ook sterk aanwezig. Japan liep, met een toename van 8.27 procent, voorop, gevolgd door Rusland en China. Het aantal bezoekers uit Zwitserland steeg met 11.15 procent. Duitsland (met 1,108 vs 1,164 in 2005) bleef vrijwel onveranderd. Dit gold ook voor Groot Brittanië, Nederland en Turkijë. Er waren beduidend minder Spaanse en Franse bezoekers, terwijl de Baltische staten, Canada, Ierland, de Arabische landen, Oostenrijk en Griekenland enige groei vertoonden. Het aantal bezoekers uit Portugal, België en de Noord Europese landen daalde licht.