• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Consumenten willen luxe

Consumenten willen luxe

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De top twee van consumentenwensen bestaat uit luxe en duurzaamheid. Dat blijkt uit Brand Magnetism, een onderzoek van het Nederlandse marketingcommunicatiebureau DDB. Door de schommelingen in de aantrekkingskracht van merken te meten, wisten onderzoekers deze voorkeur bloot te leggen. Tegelijkertijd blijven consumenten vasthouden aan oud, vertrouwd en Hollands. Herberth Samsom, directeur van DDB vindt dat opvallend: "In tijden van economische recessie zien we dat consumenten massaal teruggrijpen naar wat vertrouwd is en dichtbij. Als het goed gaat met de economie vertaalt het consumentenvertrouwen zich in een voorkeur voor merken die op de een of andere manier spannend zijn, zoals buitenlandse merken, merken met een maatschappelijke boodschap of juist extravagante of dure merken." In de top tien van merken met de meeste aantrekkinsgkracht namen de kledingmerken Diesel, Tommy Hilfiger en G-Star toe in populariteit. De populairste retailers zijn Albert Heijn, Kruidvat, Blokker en Hema. In 2004 bleek ook al uit het onderzoek dat consumenten een voorliefde hadden voor producten van eigen bodem. Een andere trend en volgens DBB een bewijs van meer consumentenvertrouwen, is de groei van merken die zich profileren als maatschappelijk verantwoord of duurzaam. Zo geniet Dove met haar 'campagne voor echte schoonheid' de meeste waardering onder de huidverzorgingsmerken. Ook merken als Ben & Jerry's, natuurlijk en duurzaam geproduceerd ijs, en XS4ALL, vrijheid van meningsuiting en internettoegang voor iedereen, oefenen een aanzienlijk grotere aantrekkingskracht uit op consumenten dan in 2004 het geval was. Ondanks de hang naar Nederlandse merken lijkt het er volgens DBB op dat de verkoop van luxe merken in de toekomst een flinke impuls zal krijgen. Wel moeten het vertrouwen in de economie en de perceptie van veiligheid zich dan positief blijven ontwikkelen.

DBB
Luxe