• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Café Costume lanceert damespakken: “Vrouwen zijn beter geïnformeerd op vlak van mode, daar spelen we op in”

Café Costume lanceert damespakken: “Vrouwen zijn beter geïnformeerd op vlak van mode, daar spelen we op in”

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion |Interview
Beeld: Café Costume

Antwerpen - Café Costume bestaat 15 jaar, lanceert een eerste vrouwencollectie én een vijfde Antwerpse Café Costume-shop. Tussen al dat feestgedruis kon FashionUnited bijpraten met oprichter en CEO Bruno Van Gils over deze nieuwe wending.

Was er zoveel vraag naar maatpakken voor vrouwen dat jullie wel moesten overstag gaan?

CEO Bruno Van Gils: “Vanaf dag één. Meteen nadat we met Café Costume waren gestart, kregen we al de vraag van de vrouwen die meekwamen met hun man om de stoffen te kiezen: ‘Doet u dit ook voor dames?’ Die boot hebben we lang afgehouden omdat we nog de bouwstenen aan het creëren waren om ons merk op te bouwen. Dat systeem voor mannen opzetten, was al moeilijk genoeg. Dankzij de coronacrisis hadden we de tijd en de rust om het te gaan onderzoeken. Bovendien is meer dan de helft van ons team vrouw. Dat zorgt voor veel engagement, geloof in deze wending én veel expertise.”

Beeld: Café Costume

Een maatpak is een investering, mannen zijn dat gewend. Denk je dat het bij de dames op eenzelfde manier ingeburgerd kan geraken?

“Ik denk dat vrouwen anders kopen. Ze vertrekken eerder vanuit de zoektocht naar een bepaald silhouet, een specifieke kleur, ze willen graag eens een mantelpak… Mannen kopen omdat ze een bepaald iets nodig hebben, uit functionaliteit. Vrouwen hebben emotionelere of esthetische redenen - een bepaald kleurenpalet bijvoorbeeld.”

Spelen jullie in op trends en hoe gevarieerd is de collectie?

“We proberen design in een made to measure-concept te brengen, dat is waar Café Costume voor staat. Made to measure wil zeggen: op maat, op bestelling, gepersonaliseerd. Dat systeem vergt meer energie, elke bestelling is immers een nieuw product. Bij de vrouwen proberen we meer esthetisch ontworpen stukken aan te bieden: verschillende pasvormen in verschillende belijningen. Zo is er een bandplooibroek die heel wijd valt maar ook een lang en rank model met een ritssluiting achteraan. Er is veel meer diversiteit in dit aanbod. Bij de mannen gaat het daarentegen vaak over een jasje en een broek, met misschien enkele variaties. Voor de vrouwen zijn er drie fits bij de jasjes en drie blokken met broeken. Binnen elke fit en elk blok zijn dan weer verschillende varianten, uitgebalanceerd maar met een creatieve insteek. De collectie kan dus blijven groeien. Bovendien kan alles gecustomized worden en in verschillende stoffen besteld worden. De keuze is oneindig.”

Beeld: Café Costume

Houden jullie het bij tweedelige pakken?

“Er zijn ook rokken maar onze core business is suiting, dat blijft ook het sterkste verhaal. Een klassiek merk brengt één stijl in heel veel verschillende producten. Café Costume heeft daarentegen één product in heel veel verschillende stijlen. Daarnaast hebben we een beperkt aantal accessoires: een uniseks zonnebril en – nieuw - een zelf ontworpen grote leren weekender annex suitbag. Er zit een hoes in verwerkt die je eruit kunt halen. De tas is net klaar en ik ben er echt heel fier op dat we haar vandaag kunnen voorstellen.”

Wie wordt jullie vrouwelijke klant? Hoe ziet de doelgroep eruit?

“Opnieuw in tegenstelling tot de klassieke merken: in de show voeren we een diverse waaier op qua huidskleur, lichaamsbouw, persoonlijkheid of beroep – van een orthodontist tot casting agent of student. We richten ons op mensen die op zoek zijn naar een gepersonaliseerd, eigenzinnig kostuum.”

Beeld: Café Costume

Jullie openen ook een nieuwe Antwerpse winkel. Is deze exclusief voor vrouwen bedoeld?

“In die nieuwe winkel vind je nu voornamelijk pasvormen voor vrouwen, maar bij wijze van introductie. Het idee was altijd om in elke winkel in Antwerpen, Gent en Brussel alle klanten te kunnen bedienen. We moeten nu bekijken of dat functioneel haalbaar is. Het is voor ons ook belangrijk dat de vrouw in een intieme sfeer kan shoppen.”

Kopiëren jullie het concept van Café Costume volledig of zit er toch verschil op?

“Er zitten verschillen in het systeem, lessen die we getrokken hebben uit onze ervaring. Daarnaast gaat het nog meer richting trends en fashion. Dat verandert sneller, je krijgt er iets meer verloop mee. Bovendien zijn vrouwen op dat vlak beter geïnformeerd, mannen evolueren vaak trager in mode. Daar spelen we dus op in met de materiaalkeuze en variërende pasvormen. Er is nu ook de samenwerking met Hannelore Knuts, een soort van collab met een eigen signatuur.”

Beeld: Café Costume

De voorbije twee jaar had niemand nog een pak nodig. Heeft de pandemie jullie bedrijf erg geraakt?

“Het heeft ons uiteraard geraakt. We hadden heel weinig bestellingen, dat hebben we echt wel gevoeld. Maar onze kracht was dat we geen overstock hebben, en dus geen slapend geld. Op dat vlak zagen we bevestigd dat we een duurzaam bedrijf zijn. Die twee jaar volledig inhalen is moeilijk maar het tempo is in 2022 stevig omhooggegaan, we hebben heel veel orders gekregen. Het was echt een overrompeling – een tsunami aan bestellingen. Onze les uit de crisis was dat we nu voluit opnieuw moeten ondernemen. Daarom dat we nu de dameslijn lanceren. We gaan ons laten zien, nieuwe winkels openen… Gewoon volle gas vooruit.”

Cafe costume