C&A Foundation: “Individuele aanpakken en oplossingen vermindert onze collectieve invloed”

“We hebben veel bereikt, maar er moet nog veel gebeuren om de industrie te transformeren,” aldus Leslie Johnston executive director van de C&A Foundation in het Sustainibility Report van 2016. In het jaarlijkse rapport roept de stichting vooral op om meer samen te werken.

Met het oog op duurzaamheid werkt de C&A Foundation al enkele jaren aan het transformeren van de mode-industrie. In het afgelopen jaar heeft de stichting onder andere 26 nieuwe initiatieven ondersteund, 25000 boeren geholpen om over te stappen van normaal katoen naar biologisch katoen en zelf een eigen initiatief gestart namelijk ‘Fashion for Good’.

De C&A Foundation heeft op dit moment vijf pijlers waar ze zich op focussen: duurzaam katoen, werkomstandigheden, gedwongen kinderarbeid, het versterken van gemeenschappen en gelijkheid tussen mannen en vrouwen. In het rapport geven ze de voortgang op elk gebied weer.

In 2016 besteedde de C&A Foundation op verschillende vlakken, met een totaal van 55,5 miljoen. Het grootste gedeelte van dit bedrag werd besteed aan het promoten van circulaire mode, een bedrag van 17.3 miljoen euro ging hier aan op. 8,2 miljoen euro werd ter beschikking gesteld aan 3 initiatieven die werknemers in staat stelt onder goede werkomstandigheden te werken. Daarnaast investeerde de stichting in initiatieven voor onder andere humanitaire hulp bij rampen, het verbeteren van de levens van kleine katoenboeren en het verminderen van kinderarbeid. Dit jaar lag de aandacht meer op circulaire mode en het verbeteren van werkomstandigheden dan voorgaande jaren.

C&A Foundation: “Samen zijn we groter dan al onze initiatieven op zichzelf.”

Op het gebied van duurzaam katoen en het versterken van gemeenschappen is de stichting voornamelijk tevreden, zo is te zien in het rapport. De productie van duurzaam katoen komt bijvoorbeeld met 16030 ton per jaar uit boven het target van rond de 15000. De foundation wilde in 2016 300.000 mensen helpen door middel van humanitaire hulp maar dat werden 990.500.

Naast positieve berichten in het rapport is ook te lezen dat de stichting niet altijd alle targets haalt. De stichting had gehoopt dat in 2016 door de mode industrie van 6 mechanismes voor transparantie gebruik gemaakt zou worden. Ze zien transparantie in de mode industrie als een belangrijk onderdeel van de verduurzaming van de productieketens. Drie mechanismes, in tegenstelling tot de gehoopte 6, werden gebruikt. Ook wilde de C&A Foundation zorgen dat in totaal 8000 kinderen en overlevenden van dwangarbeid scholing kregen. Dit nummer bleef hangen op 1941.

Zoals de C&A Foundation al benadrukt in het openingswoord van het rapport, is er nog werk aan de winkel. Om alle targets voor 2020 te behalen roept de C&A Foundation op voor meer samenwerking. De stichting werkt al met verschillende partners maar benadrukt nogmaals: “De uitdagingen waar we voor staan zijn zo immens dat we simpelweg niet geïsoleerd kunnen werken. Samen zijn we groter dan al onze initiatieven op zichzelf,"aldus Leslie Johnston.

De C&A Foundation werd in 2011 opgericht door C&A. De stichting focust zich voornamelijk op het opzetten en ondersteunen van initiatieven die de modeindustrie willen transformeren tot een duurzamere industrie. C&A Foundation wil niet alleen producten verduurzamen, maar ook de productieprocessen. Daarnaast willen ze onder andere de leefomstandigheden van arbeiders verbeteren.

Beeld: C&A Foundation Website

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN