C&A en Jean School kiezen winnaars Design Challenge

Stiekem wisten ze zelf al dat ze de C&A Design Challenge hadden gewonnen. De winnende ontwerpen moesten namelijk al geproduceerd worden. John-Randy Anthony, Donna van Langen, Michael Bles en Julie van Luit zijn de vier gelukkigen. Hun ontwerpen hangen vanaf augustus in C&A winkels in Europa en in de webshop.

Met z'n allen zitten de derdejaars studenten van de Jean School op de eerste rij, bij de bekendmaking van de winnaars van de ontwerpwedstrijd van C&A, in de Hallen in Amsterdam. Ze stoten elkaar lachend aan als ze zichzelf terug zien in een video over de prijs.

Nog twee maanden en dan is de eerste lichting van de denimopleiding afgestudeerd. Van de twintig studenten die drie jaar geleden begonnen, hebben uiteindelijk acht de eindstreep gehaald. De rest viel af of gaf er de brui aan. Wat de studenten gaan doen als ze hun diploma op zak hebben, verschilt. Michael Bles gaat opzoek naar een ‘heel gave job’ in de denimbranche. Donna van Langen gaat aan de slag bij tassenmerk Xofa, waar ze afgelopen zomer ook al te vinden was. “Ja, dat zijn leren tassen, maar de binnenkant is van denim,” lacht ze.

C&A en Jean School werken samen aan Design Challenge 2015

Het is de derde keer dat de van oorsprong Nederlandse modeketen een ontwerpwedstrijd organiseert. Omdat de editie in het teken van denim staat, besloot het bedrijf de handen ineen te slaan met de Jean School in Amsterdam, een denimacademie ontstaan uit de samenwerking tussen het ROC Amsterdam en House of Denim.

C&A en Jean School kiezen winnaars Design Challenge

De acht studenten kregen de opdracht om een iconische denimstijl - zoals een bootcut jeans of een spijkerjack - om te toveren tot een innovatief en stijlvol kledingstuk, dat zowel betaalbaar als toegankelijk is. Ook moet het stuk duurzaam zijn en goed in elkaar steken.

De studenten kozen vaak voor stijlen van Levi's. Zoals John-Randy Anthony, die een jeans ontwierp met de Levi's 501 in zijn hoofd. "Niet zomaar een 501," zegt You Nguyen, hoofd denim bij C&A die van 2003 tot 2011 bij het Amerikaanse jeansmerk heeft gewerkt. "Het is de 501 uit 1954. De spijkerbroek is toen smaller gemaakt, wat aantoont dat ook klassiekers aanpassingen nodig hebben." De winnaar staat ondertussen zelfverzekerd te glunderen met zijn armen in zijn zij.

C&A en Jean School kiezen winnaars Design Challenge

Michael Bles combineerde een truckerjacket - alias een spijkerjasje - met een bikerjack tot een worker jacket voor jongens. "Aan de achterkant is het heel er een motorjack en aan de voorkant een truckerjacket, maar dan aan de binnenkant," vertelt hij na afloop van de uitreiking. Nguyen prijst vooral de rits in het jasje. "Daar zullen de ouders ook heel blij mee zijn."

C&A en Jean School kiezen winnaars Design Challenge

John-Randy Anthony, Donna van Langen, Michael Bles en Julie van Luit winnen C&A Design Challenge

Vanaf 6 augustus liggen de vier winnende ontwerpen in de winkels van C&A in Europa en in de webshop. "Als het goed is, wordt alles nu geproduceerd," zegt Donna van Langen. "Ja, heel stiekem wisten we al wie had gewonnen, omdat het snel geproduceerd moet worden." De bijna afgestudeerde denim developer, maakte een overhemdje voor meisjes. "In totaal heb ik vier samples gemaakt van het workwear meisjesshirt. Gaandeweg heb ik nog dingen veranderd. Zo heb ik gerecylede knopen gebruikt en het shirt langer gemaakt, zodat de kinderen het langer kunnen dragen."

C&A organiseerde de ontwerpwedstrijd voor het eerst in 2013. Toen maakten acht jonge ontwerpers uit Europa van gebruiksvoorwerpen, zoals lepels, vorken, messen, kopjes en schoteltjes, een modeontwerp. De Belgische Tom van der Borght won. Vorig jaar won Michael Hekmat, een 28-jarige ontwerper uit Warschau, de C&A Design Challenge. Hekman ontving een media- en pr campagne ter waarde van 50.000 euro, voor de verdere ontwikkeling van zijn carrière als modeontwerper.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN