Menig webshopper die graag een Burberry artikel wilde aanschaffen werd afgelopen week onaangenaam verrast. De bloeiende Burberrywebshop is genoodzaakt haar deuren te sluiten. Alles leek in eerste instantie goed geregeld te zijn in samenspraak met Burberry, en de winkel draaide na zes maanden geopend te zijn een behoorlijke omzet, dankzij de wereldwijde verkopen. Een Nederlands bedrijf had mondiaal duizenden tevereden klanten. Met de Burberry agent, Van Dinter BV te Haarlem, die het merk in Nederland vertegenwoordigde, waren waterdichte afspraken gemaakt. Wat de initiatiefnemers van de Burberry webshop echter niet wisten, was dat de overeenkomst tussen Burberry en van Dinter per 1 december jl afliep.

Van Dinter heeft de shop vervolgens gebruikt om van zijn hele voorraad accessoires af te komen, die via de webshop als een trein verkochten. De agent moest toen het contract bijna afliep zelfs nog bijbestellen om aan de vraag van de shop te voldoen. Vanaf december liepen de bestellingen van de Burberryshop via Burberry Duitsland, welke de taak van van Dinter over had genomen. Die week volgde een bestelling, en de week daarna weer, en de planning was om zo voortaan elke week te bestellen. Dat er geen goederen kwamen was volgens de mensen in Dusseldorf te wijten aan het feit dat de shop eerst nog op het hoofdkantoor in London door de molen moesten, omdat zij immers nog nooit rechtstreeks zaken hadden gedaan. Dit was bijzonder vreemd aangezien de winkel achter de Burberryshop al jaren Burberrydealer was, en men al lang wist dat er vele nieuwe accounts uit Nederland bij kwamen door de overgang van agentschap.

Op 3 februari hadden de inkopers van de Burberryshop een afspraak om de h/w collectie 2002/2003 in te gaan kopen en dan zouden gelijktijdig de problemen met de accessoires behandeld worden. Let wel: Niemand, noch uit Duitsland noch uit London had ooit met de eigenaar van de Burberryshop gesproken over enig probleem met de leveringen. Toen men echter in Duitsland op de inkoopafspraak arriveerde werd men behandeld als een stel criminelen die voor een "Kriegsgericht" kwam, met de vraag hoe ze er bij kwamen om Burberry via het internet te verkopen.....

Hoe dan ook de directie van Burberry vindt het ongepast dat hun producten via het internet aan de man (vrouw) gebracht worden. Een quote uit de communicatie die later werd ontvangen: "You should also note that it is a condition of sale by Burberry London that stockists do not advertise, promote, market or sell goods in means of the internet" unquote. Einde verhaal dus voor de Burberryshop daar Burberry domweg weigert te leveren.

Al met al is het voor de Burebeery initiatief-nemer de meest belachelijke ervaring tot nu toe die alle grenzen van het toelaatbare overschrijden en welke zelfs in strijd zijn met de Europese wetgeving met betrekking tot de vrije handel. Maar ja, wat begin je als retailer tegen een zo machtig concern. Overigens is het hele Burberry internet-denken totaal niet te begrijpen, dit bevestigen zij nogmaals door het feit dat Wehkamp steeds meer en hoger inzet op het online verkopen, en Burberry zelfs de verkoop via dit kanaal verbiedt; dit terwijl de bedrijven beide eigendom zijn van G.U.S. Ltd (Great Universal Stores). We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN