• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Bread&Butter Berlijn geannuleerd

Bread&Butter Berlijn geannuleerd

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Modevakbeurs Bread&Butter is toch aan zijn eigen succes ten onder gegaan. De lancering van een tweede evenement in Barcelona heeft de oorspronkelijke beurs in Berlijn de das om gedaan. Drie maanden voor aanvang is slechts 25 procent van de beschikbare exposantenruimte in Berlijn verkocht. Dat heeft de organisatie doen besluiten om de beurs te annuleren. Bread&Butter Barcelona gaat door zoals gepland. De populariteit van de beurs in Spanje is enorm en inmiddels is daar 80 procent van de standruimte vergeven. Communicatiedirecteur Danielle de Bie verwacht niet dat Berlijn een volgend seizoen alsnog zal plaatsvinden. "Wicked!" is de reactie van Anita Bachelin, directeur van modevakbeurs Premium die ook in Berlijn plaatsvindt. Bread&Butter en Premium zijn drie jaar geleden tegelijkertijd van start gegaan en tussen beide beurzen heeft vanaf het begin een felle concurrentiestrijd geheerst. "Dit is een enorme kans voor ons." Premium richt zich op designermerken uit het hogere segment en neemt een aantal exclusieve sportmerken en kleine designerlabels van Bread&Butter over. "De telefoon staat rood gloeiend. Wij krijgen er zeker 80 merken bij dit seizoen." Volgens Bachelin heeft iedereen het einde van Bread&Butter voelen aankomen. "Eerlijk gezegd verbaasde het me, dat ze na het fiasco van afgelopen zomer niet meteen zijn gestopt." Met de annulering van Bread&Butter Berlijn komt een einde aan een indrukwekkende successtory die de Duitse hoofdstad als modestad internationaal op de kaart heeft gezet. Bread&Butter begon in 2001 als 'afdelinkje' bij vakbeurs Interjeans in Keulen. In januari 2003 vond de eerste zelfstandige editie plaats in Berlijn. Het nieuwe evenement groeide explosief. De populariteit van de überhippe denim-, street- en sportmerken, waarin de beurs specialiseerde, steeg. En Berlijn werd de verpersoonlijking van alles wat nieuw was en trendy. Het leek er zelfs even op dat Berlijn Düsseldorf, waar al jaren de CPD plaatsvindt, van de troon zou stoten. Ten einde ook de Zuid-Europese markt te bedienen lanceerde Bread&Butter vorig jaar een satellietbeurs in Barcelona. Een misrekening, want hoewel Barcelona een doorstaand succes blijkt, heeft dat evenement ook het gros van de bezoekers en exposanten uit Berlijn weggetrokken met de opheffing van de oorspronkelijke beurs als gevolg. Volgens Anita Bachelin zal Berlijn als modecentrum niet lijden onder het vertrek van de beurs. "Het aantal retailers en luxemerken in Berlijn groeit explosief. Wij kunnen hier geen slechte evenementen gebruiken. Duitsland is en blijft een belangrijk centrum voor Noord-Europa en vergeet de opkomst van Rusland niet!" Premium heeft in augustus voor het eerst een satellietbeurs in Moskou - Premium Red - georganiseerd. Dat het slecht ging met de beurs Berlijn was al langer duidelijk. Reeds bij de eerste editie van Barcelona (in juli 2005) zag Berlijn het bezoekersaantal scherp dalen. Ook bij volgende seizoenen waren de reacties gemengd, terwijl de populariteit van Barcelona bleef groeien. Eind september kondigde beursdirecteur Karl-Heinz Müller plannen aan om Berlijn uit het slop te trekken. De entreeheffing werd afgeschaft en een uitgebreid begeleidingsprogramma voor bezoekers opgezet, waarvoor dertig nieuwe medewerkers werden aangenomen. Danielle de Bie zegt dat er geen arbeidsplaatsen verloren zullen gaan. Het hoofdkantoor blijft in Berlijn gevestigd en het begeleidingsteam voor bezoekers wordt voor Barcelona ingezet. Ook zijn er plannen om nieuwe activiteiten in Berlijn te gaan ontplooien, maar daar worden nog geen details over vrij gegeven. "We zouden van alles kunnen gaan doen," zegt De Bie, "Bread&Butter is meer dan een beurs, het is een merk."

Bread Butter