• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Bestaansrecht FashionUnited Event bewezen

Bestaansrecht FashionUnited Event bewezen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

'Weet wat er leeft' was het thema van het FashionUnited Event dat maandag 4 april plaatsvond in de RAI in Amsterdam. Bij dit evenement, bedoeld voor modeprofessionals, gaat het niet zozeer om kleding of trends maar om heel praktische zaken die de bedrijfsvoering verbeteren. Geen modeshows dus, maar wel 13 workshops en presentaties met verschillende thema's. Van interactief communiceren met klanten tot een training om diefstal en agressie op de winkelvloer tegen te gaan. Een modische noot kwam van Annemarie Commandeur die met het nieuw opgerichte Stijlinstituut een trendpresentatie gaf. Tevens vond een congres plaats waar onder meer Bijenkorfdirecteur Jan Berger sprak over dynamisch retailen en een forumdiscussie werd gevoerd tussen retailers en leveranciers over elektronische samenwerking in de praktijk. Het evenement - dat voor de tweede keer werd georganiseerd - trok ongeveer 1000 bezoekers. Zij konden zich bij workshops, congres en parallel georganiseerde beurs met 65 exposanten laten informeren over de belangrijkste processen binnen de branche. Zaken waar een modeprofessional anders meestal niet aan toe komt.

Daarmee heeft het FashionUnited Event zijn bestaansrecht bewezen. Het is de enige beurs waar een modeondernemer op één dag aanbieders van software, winkelinrichting, logistiek, security, EDI en werkgelegenheid te spreken krijgt. Moeilijkheid is echter dat beide partijen een 'andere taal' lijken te spreken. A. Siemons van Monsie Sportswear vindt het aanbod op de beurs "toch iets te technisch en grootschalig". "Ik heb niet het gevoel dat zij een individuele detaillist of een tussenhandelaar met een kleinere zaak 'iets' te bieden hebben," zegt de eigenaresse van de groothandel in sportkledij. Maar dat is juist wel de insteek van deze beurs. Standhouders als Unisoft Retail Solutions, Mode-Manager (kassa systemen) en ACA hebben diensten voor kleinere ondernemers. Dat aanbieders en klanten elkaar niet altijd 'verstaan' heeft waarschijnlijk meer te maken met het feit dat praktische technologie en emotievolle mode ver uit elkaar staan. FashionUnited brengt met dit evenement beide partijen bijeen, maar er blijkt dus nog enige afstand te overbruggen. Dit kan enerzijds door bij een volgende editie meer modische elementen te presenteren waardoor modeprofessionals zich meer 'thuis' gaan voelen. Anderzijds zullen participerende bedrijven en leveranciers zich nog eens kunnen verdiepen in de manier waarop zij hun doelgroep aanspreken.

Nog een greep uit de reacties: Bezoeker Marcel Limpens, IT manager Galeria INNO uit Brussel: "Ik wil FashionUnited feliciteren met de organisatie en inhoud van dit event. Het plenaire congres met zijn verschillende sprekers was, op misschien één uitzondering na, heel interessant. Vooral het forum met leveranciers en retailers gaf mij een goede indruk voor wat betreft actuele status van EDI in Nederland. Spijtig dat het discussie-forum zo kort was (redactie: vijf kwartier), hopelijk kan er in de toekomst meer aandacht en tijd aan worden besteed."

Standhouder Zees de Baat, eigenaar A3 Forecast Solutions BV: "Ik vond het heel waardevol en heb goede contacten gelegd. Ik vond het goed voorbereid en hoop dat FashionUnited in de toekomst zulke intitiatieven blijft ontplooien." Harry Bijl, commercieel directeur Clous Mode: "Een goed opgezet event waar alle serieuze moderetailers op af zouden moeten komen als ze de boot niet willen missen." Louis van Andel, Managing Director State of Art noemde het evenement "heel belangrijk voor de branche als geheel!"

FashionUnited Event