Belgische modeprofessionals blikken terug op 2021 en vooruit naar 2022
bezig met laden...
Het is weer die tijd van het jaar: de eindejaarsvraagjes. FashionUnited vroeg daarom aan zes Belgische modepro’s hoe zij 2021 beleefd hebben en wat ze verwachten van 2022.
“Meer rust is misschien wel een illusie - elk jaar lijkt alles sneller en sneller te gaan - maar we kunnen het alvast hopen.”
Na de Antwerpse Academie werkte ze in New York voor Marc Jacobs, daarna was Meryll Rogge drie jaar Head of Women's Design bij Dries Van Noten. In 2020 lanceerde ze haar eigen label. Tijdens de Belgian Fashion Awards werd ze bekroond als Emerging Talent of the Year 2021.
Welke lessen neem je mee naar 2022?
Meryll Rogge: “In maart 2020 presenteerden we onze eerste collectie in Parijs, pal voor de allereerste lockdown. Onze eerste zorg was dus om onze productie tijdig te kunnen leveren aan onze klanten. Het was een heel intens jaar, zowel voor onze klanten als voor onszelf. 2021 bracht meer hoop en mogelijkheden. Er komt veel kijken bij het opstarten van een nieuw modemerk. Je moet de mensen leren kennen waarmee je gaat samenwerken – patroonmakers, fabrikanten, medewerkers… - alsook hun talenten. Daardoor weet je beter hoe je de collectie kan gaan opbouwen. Dat was voor ons de grote vooruitgang tegenover 2020, toen we alles nog moesten uitzoeken. 2021 was het jaar dat we onze identiteit echt goed hebben kunnen overbrengen. We waren heel blij met AW21 en SS22 collectie, we beginnen onze ‘vrouw’ en stijl echt te vinden. We kijken ernaar uit om daar in 2022 verder aan te bouwen, om onze stijl en esthetiek verder op onze manier uit te drukken”.
Wat hoop je voor 2022 voor jouw merk en de modesector in het algemeen?
“Ik denk dat alle designers daarop hetzelfde zullen antwoorden… Ik wens of hoop dat 2022 een beetje rust en stabiliteit zal brengen voor iedereen, dat er niet te veel ups en downs zijn, op alle vlakken, en dat we meer tijd kunnen nemen om dingen goed uit te werken. We moeten meer de kans krijgen om rond te kijken in de wereld en te kunnen genieten. Dat is misschien wel een illusie, elk jaar lijkt alles sneller en sneller te gaan, maar we kunnen het alvast hopen.”
Wat verkocht het best, het voorbije jaar?
“Er is natuurlijk een verschil tussen wat wij aan onze klanten verkopen en wat de eindconsument uiteindelijk koopt. Daar zien we dat knitwear in het algemeen een echt succes was. Mensen investeren er graag in, het is iets dat ze meer opgekleed, ’s avonds, kunnen dragen maar even goed elke dag. Ook kleur – de meer flashy items – bleek aantrekkelijk. Daarnaast was het heel interessant om te zien dat snits die wat meer body conscious zijn, niet echt het opzet van ons merk, het ook heel goed doen.”
Wat wens je andere modeprofessionals toe voor 2022?
“Ik wens alle modeprofessionals dat ze meer vrije tijd kunnen nemen om te genieten van de mooie en toffe dingen, dat ze kunnen reizen en dingen ontdekken. Zodat ze op die manier wat rust kunnen vinden voor ze weer op een andere collectie moeten focussen. Kortom: ik wens hen veel rust en inspiratie toe.”
“De consument zat allang op de trein van het consuminderen, de modesector hobbelt daar te laat achteraan.”
Ilse Cornelissens en Tim Van Geloven zijn de eigenaars van de Antwerpse concept store en resto Graanmarkt 13. Sinds de heropening van het modemuseum baten ze ook het MoMu café uit.
Hoe heb je 2021 beleefd?
Ilse Cornelissens: “2021 was een jaar van aanpakken en veranderen, en vooral bezig zijn met wie je bent als bedrijf en waar je naartoe wil. De bestedingen waren positief en beter dan het jaar voor Corona, zelfs groei is dus - ondanks deze ingewikkelde periode - mogelijk. Deze viel bij ons duidelijk online te behalen, 2022 wordt dan ook het jaar waarin we onze online beleving zullen gaan professionaliseren. De fysieke winkel is de plek waar we de verhalen achter onze merken kunnen vertellen, waar we mensen bij elkaar brengen en inspireren door het prikkelen van hun zintuigen. We doen dat door regelmatig een merk de winkel volledig te laten inpalmen. Het is een mooie omgeving om je wereld te tonen en ook een kans voor merken om niet beperkt te worden tot wat wij als retailer inkopen.”
Wat hoop je voor 2022 voor Graanmarkt 13 en de modesector?
“Ik hoop dat het de modesector lukt om creatief te blijven omgaan met de veranderende wereld en een weg zal vinden om zichzelf te redden. Gezien het een van de grootste industrieën ter wereld is, zijn er zoveel mensen van afhankelijk. Juist dat maakt het belangrijk om te evolueren naar een duurzame aanpak waarin toch zoveel mogelijk jobs kunnen worden behouden. De consument zat gelukkig allang op de trein van het consuminderen, de modesector hobbelt daar te laat achteraan.Ik ben ervan overtuigd dat - van groot tot klein - iedereen op zijn manier kan nadenken over hoe het beter kan. Wij zijn als retailer het einde van de keten, het laatste station voor de kleding in de kasten van de consumenten beland. Graanmarkt 13 vindt dat het ‘waste' probleem voornamelijk bij de sales en discounts zit. Die doen mensen onnodig meer kopen. Om die reden zijn wij zes jaar geleden al gestopt met korting geven en we hopen steeds meer retailers mee te krijgen. Onze halfjaarlijkse second hand sale maakt dat we een paar dagen per jaar mode aan lagere prijzen kunnen verkopen, maar wel tweedehands, niet twee maanden nadat het brand new in de winkel hing. Dat is respectloos tegenover alle schakels in de keten en werkt de overproductie alleen maar in de hand. Ik hoop dat iedereen, waar dan ook in de keten, z’n eigen kleine veranderingen zal invoeren, zodat we samen de mode toch in stand te kunnen houden. Want mode is en blijft mooi en kan mij in elk geval nog vaak gelukkig maken.”
Wat verkocht het best, het voorbije jaar? Heeft dat je dat beslissingen voor 2022 beïnvloed?
“Wij verkopen niet alleen mode, de meeste groei in ons bedrijf zit in de categorie interieur. Onze toekomst ligt bij de combinatie mode, beauty en interieur. Bij een online groei kan het zelfs zijn dat niet alles fysiek in de winkel ligt. Waar we nu nog beperkt zijn in ruimte en wat daar in past, zien we de toekomst voor Graanmarkt 13 groter. We focussen binnen de mode zoveel mogelijk op tijd-, gender- en soms zelfs maatloos; we verkopen zelfs steeds vaker mannenkleding aan vrouwen of andersom. Bij de inkoop houden we daar rekening mee en we kopen steeds meer kleding die niet gebonden is aan één seizoen. Het is een mix van echte fashion items en 80 procent stukken die je veel langer wil dragen.”
Wat wens je andere modeprofessionals toe voor het nieuwe jaar?
“Ik wens alle modeprofessionals en hun teams vooral een gezond jaar toe en hoop dat we samen de schouders onder de juiste evolutie voor de modesector kunnen zetten. Op naar een succesvol jaar, waarbij we onszelf altijd de juiste kritische vragen zullen blijven stellen.”
“De virtuele wereld biedt een plek waar creativiteit grenzeloos beleefd kan worden maar vooral ook een alternatief businessmodel om met creativiteit geld te verdienen.”
Ann Claes is senior Project Manager Fashion Flanders DC & Co-founder Mutani Digicouture, het eerste digitale modenetwerk van België dat dit jaar z’n eerste NFT-modecollectie lanceerde. Naast haar meer strategische rol binnen Flanders DC begeleidt ze modebedrijven en ondersteunt ze de internationale promotie van de modesector.
Hoe heb je 2021 beleefd?
Ann Claes: “2021 was persoonlijk een jaar met hernieuwde energie en dit heeft zich vertaald in enorm leuke en interessante projecten. Bij Flanders DC konden we met het A/part-project genieten van de synergie tussen verschillende creatieve sectoren, iedereen samenbrengen en elkaar zien versterken. Met Mutani hebben Shayli Harrison en ik grote stappen gezet in de ontwikkeling van ons digital fashion agency. Het was fijn om te zien dat waar ik persoonlijk al even enorm in geloof, sinds dit jaar ook erkend wordt als een valabele piste en dat steeds meer mensen interesse tonen als ik het woord NFT of Metaverse uitspreek. De algemene les die ik trek uit 2021 is dat samenwerking en durven geloven in iets altijd de juiste weg is”.
Wat hoop je voor 2022 voor de modesector?
“Natuurlijk hoop ik dat mensen weer meer gaan genieten én opportuniteiten hebben om zich op te kleden en te genieten van mode. Tenslotte is mode een manier om je identiteit en mood uit te drukken. Ik hoop ook dat het reizen snel terugkeert: andere landen en culturen zijn belangrijk als afzetmarkt maar evengoed als inspiratiebron voor onze sector, net als het spreken met mensen buiten je lokale bubbel. Bovenal hoop ik dat de sector deze periode aangrijpt om dingen in vraag te stellen en anders aan de slag te gaan. Creatief omgaan met de situatie en zichzelf heruitvinden blijft belangrijk.”
Welke trend is je vooral opgevallen en denk je dat die 2021 overleeft?
“Natuurlijk ben ik vooral blij met het groeiende enthousiasme voor fashion en technology - mijn persoonlijke dada. Digital fashion, de kruisbestuiving tussen mode en games: het creëert virtuele werelden waar creativiteit grenzeloos beleefd kan worden maar vooral ook een alternatief businessmodel om met creativiteit geld te verdienen. 2021 was een jaar van first movers en pioniers, in 2022 zullen we al een versnelling hoger schakelen. In tech zijn de versnellingen sowieso sneller dan in mode, ik denk dat we hier nog grote opportuniteiten zullen zien voor onze sector.”
Wat wens je andere modeprofessionals toe voor het nieuwe jaar?
“Dat mensen dicht bij zichzelf blijven, authentiek zijn, doen waar ze goed in zijn, streven naar het beste in hun niche en vertrouwen hebben in de toekomst. Er is altijd ruimte voor creativiteit. Tegelijk wens ik hen de openheid om bij te leren, voor innovatie en nieuwe kansen, en om samen te werken.”
“Het DNA van ons merk was belangrijker was dan ooit in 2021: familie, optimisme en geluk vinden in de dagelijkse dingen.”
Charlotte de Geyter is designer en co-founder van internationaal gesmaakt modelabel Bernadette, dat ze samen met haar moeder runt. Haar handgetekende prints sieren intussen ook interieurobjecten. Het merk nam in november de Belgian Fashion Awards x UPR- prize mee naar huis en kan zo een seizoen lang op de professionele back-up rekenen van het PR- en communicatiebureau.
Welke lessen uit 2021 neem je mee naar 2022?
Charlotte de Geyter: “2021 leert dat uit negatieve dingen ook positieve dingen kunnen voortvloeien. De pandemie en de gevolgen waren natuurlijk een grote schok, maar uiteindelijk heeft de crisis ons ook erg gepusht als merk. Dit was een moment dat je er voor elkaar moest zijn, waarbij het DNA van ons merk belangrijker was dan ooit – namelijk: familie, optimisme en geluk vinden in de dagelijkse dingen”.
Wat hoop je voor 2022 voor jouw merk en de modesector?
“Voor beide: blijven vernieuwen, verrassen en je laten leiden door creativiteit.”
Wat verkocht het best, het voorbije jaar? Heeft dat je dat beslissingen voor 2022 beïnvloed?
“Mensen willen zichzelf verwennen. Na al het geduld en binnenblijven de afgelopen tijd, omarmen ze des te meer de leuke dingen in het leven. Dat maakt ons alleen maar extra gemotiveerd om nog meer kleur, prints, volume en vooral plezier te brengen.”
Wat wens je andere modeprofessionals toe voor het nieuwe jaar?
“Een onuitputtelijke bron van energie en goesting!”
”Door het wegvallen van beurzen, blijven de ‘ontdekkingen’ uit die het winkelaanbod net dat tikkeltje anders maken. Het sluipende gevaar van eenheidsworst wordt steeds prominenter.”
Philippe Bracke is zaakvoerder bij de Pro-Tradegroup en organisator van LingeriePRO. De veertigste editie (initieel gepland voor eind januari 2022) van de vakbeurs werd al voor de vierde keer afgelast door de coronacrisis.
Hoe heb je 2021 beleefd?
Philippe Bracke: “Het vaccin ging ons het licht laten zien en iedereen keek uit om er een prachtige lente en zomer van te maken. Het virus had ondertussen echter nog vrij spel om van vorm te veranderen en eveneens van de beginnende vrijheid te genieten om ons duidelijk te maken wie de baas is en nog een tijdje zal blijven in deze onwezenlijke tijden. ‘Nog een tijdje zal blijven’, zeg ik heel bewust. Wat 2021 duidelijk heeft gemaakt, is dat na bijna 2 jaar vooral de onzekerheid blijft en zelfs versterkt wordt - we zetten wel zeer mooie stappen dankzij de wetenschap maar daarnaast blijven we steeds weer achterop hinken op wat de natuur ons duidelijk maakt. We moeten luisteren naar de natuur en niet proberen haar te doen die volgen omdat de evoluties elkaar steeds sneller opvolgen. We moeten ons afvragen of we mee op de nieuwste hogesnelheidstrein springen, of we ons nog comfortabel voelen in de huidige omgeving waarin we handelen”.
Wat hoop je voor 2022 voor de mode- of lingeriesector?
“Voor de lingeriesector zijn er de laatste twee jaar budgetverschuivingen geweest waarbij vooral badmode het kind van de rekening was. Reisbeperkingen en ook nog eens het vrij slechte weer deze zomer hebben ervoor gezorgd dat de consument bikini, badpak en zwemshort voor het tweede jaar op rij links liet liggen. Tel daarbij de logistieke problemen van de leveranciers en je begrijpt dat badmode niet het mooie weer maakt in omzet. Daarom hoop ik dat we effectief een lente en zomer kunnen meemaken waarbij we elkaar in ‘open air’ kunnen ontmoeten, kunnen feesten, genieten van zon, zee, strand, bergen… Kortom: van alle geneugten en van elkaar. Koop lokaal en ‘dress you up’ zullen dan meer dan ooit een boost krijgen.”
Welke trend is jou opgevallen?
“Als organisator van de enige modevakbeurs in België voelen we de dat de modesector nood heeft aan ontmoeting en elkaar te ondersteunen en versterken. Dat blijkt uit de vele reacties die we kregen op onze beslissing om voor de vierde keer de veertigste editie van LingeriePRO te annuleren. De ontgoocheling is groot, zeker bij de bezoekende speciaalzaken. Ze missen het overzicht en de bredere kijk die een vakbeurs weet te geven als gids in het verdere aankoopproces. Deze week nog had ik contact met enkele winkeliers die duidelijk aangaven dat ze in deze periode, zonder beurs, enkel bij de vaste merken blijven. Daardoor blijven de ‘ontdekkingen’ uit die hun winkelaanbod net dat tikkeltje anders maken en waarmee ze hun stijl kunnen uitdrukken. Het sluipende gevaar van eenheidsworst in de winkelstraten wordt steeds prominenter, wat de beleving van het gaan shoppen verzwakt en waardoor de online aankoop het nog vaker kan overnemen.”
Wat wens je de modeprofessionals toe?
“Een sterke, kleine en sfeervolle winkelkern waarbij alle zintuigen worden geprikkeld is de uitdaging die we moeten aangaan. Overheden en allerlei zelfstandigenorganisaties moeten één lijn trekken om de leefomgeving naar een hoger niveau te tillen zodat onzekerheid niet langer het ondernemen ondermijnt.”
“Mijn vader beweerde dat iedereen enkel nog pantoffels zou kopen maar we hebben nog nooit zo veel hakken verkocht als het voorbije jaar.”
Belgisch schoenenlabel Morobé werd in 2015 opgericht door ontwerpster Virginie Morobé. Het brengt een volledig assortiment luxe schoenen, geproduceerd in Italië en Portugal, met de nadruk op design en handgemaakte processen. De voorbije zomer kwam daar de deco-collectie Morobé Maison bij.
Welke lessen heeft 2021 je bijgebracht?
Virginie Morobé: “’Blijf vooral dicht bij jezelf’ is de belangrijkste les van het voorbije jaar en mijn huidige mantra. Ik heb vooral heel erg hard gewerkt en daarop gefocust. Door tactische veranderingen door te voeren is onze brand in een stroomversnelling gekomen. Minder verkooppunten, minder productbeschikbaarheid en een no sale policy hebben, samen met duidelijke, zeer herkenbare collecties, geleid naar een direct-to-consumer positionering in plaats van het wholesale-patroon. Ik voel me er heel goed bij en de positieve reacties van onze consumenten versterken dat gevoel. Ik onthoud ook dankbaarheid. Ik besef dat velen 2020 compleet anders hebben beleefd maar voor mij persoonlijk was het een feel good-jaar, met eindelijk de bevestiging dat we op de juiste weg zijn. Ik kijk ongelooflijk uit naar 2022 en hoop het jaar met dezelfde vibe te kunnen omarmen”.
Wat hoop je voor 2022?
“Ik ben ervan overtuigd dat brands in het hoger segment het heel goed gedaan hebben in 2021. Door beperkte productbeschikbaarheid, duurzamer om te springen met je designs en het bannen van koopjes kunnen merken het wel degelijk goed doen. Consumenten zijn bereid om geld te spenderen aan mooie kwalitatieve items die met liefde en craftmanship gemaakt zijn. Ik hoop dat deze trend zich doorzet in de modesector en dat bedrijven bewuster gaan produceren of designen. Voor ons merk hoop ik op een internationale doorbraak. Voor de pandemie waren we goed op weg maar de onstabiele economie in vele landen gooide roet in het eten. We vertrekken nu opnieuw, van een meer solide fundering, met een duidelijkere visie. We staan nu zoveel sterker. Morobé is volwassen geworden, de kinderfoutjes zijn eruit. We zijn er klaar voor.”
Welke trend viel je op, en heeft dat je dat beslissingen voor 2022 beïnvloed?
“Ik herinner me nog heel goed de eerste dag van de eerste lockdown. Ik kreeg een telefoontje van mijn vader die vlakaf beweerde dat niemand nog schoenen zou kopen en dat iedereen vanaf dan enkel nog op pantoffels en sneakers zou rondlopen. Het tegendeel bleek waar. We hebben in ons zesjarige bestaan nog nooit zo veel hakken verkocht als het voorbije jaar. De verkoop van hakken heeft de omzet van onze easygoing platte signatuur sandaal volledig voorbijgestoken. Ik heb geen idee hoe of waar deze vrouwen hun hakken gedragen hebben maar ik weet wel dat onze schoenen een soort van emotie uitdrukken. Ze maken een positieve emotie los bij fashionable vrouwen. Ze kopen als het ware een stukje geluk. Vrouwen voelen zich aantrekkelijk als ze hakken dragen en hun partners waren daar zeker ook blij mee.”
Wat wens je andere modeprofessionals toe voor het nieuwe jaar?
“Ik wens natuurlijk iedereen een jaar toe zoals wij hebben mogen beleven in 2021. Blijf vooral dicht bij jezelf als brand en neem beslissingen die voor jouw merk goed aanvoelen. Kijk niet te veel naar wat anderen doen want er bestaat geen handboek dat voor alles en iedereen werkt. En, last but not least: be different and stay foolish!”