• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Belgisch modehuis FFDI lanceert het nieuwe luxueuze label Furore

Belgisch modehuis FFDI lanceert het nieuwe luxueuze label Furore

Door Christin Ho

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion |INTERVIEW

Belgisch modehuis Flanders Fashion Design International (FFDI) heeft het label Furore gelanceerd. Het FFDI wil met het nieuwe luxueuze merk ondernemende vrouwen inspireren tot een integere en bewuste garderobe die hun unieke persoonlijkheid versterkt. Tijd voor een gesprek met bezielers Elke en Veerle Baert.

De lancering van het nieuwe modelabel, de flagshipstore aan de Komedieplaats in Antwerpen en de webshop ging gepaard met een wervelende dansvoorstelling in de Antwerpse Bourlaschouwburg. Professionele internationale dansers uit vermaarde Belgische dansgezelschappen brachten met een choreografie van Gilles Pollet (PARTS, Troubleyn/Jan Fabre) de uitgepuurde collectie tot leven, onder begeleiding van het Antwerpse kamerorkest The Colorist Orchestra. “Eigenlijk hebben ondernemers heel wat gemeen met dansers: Als je niets in beweging zet, gaat er niets gebeuren,” hoorden we in het nawoord van de voorstelling.

Expect the unexpected

Integer en geraffineerd, krachtig en kunstzinnig. Furore brengt een ode aan ‘women at the age of influence’ en is even doordacht als de vrouw voor wie de kleding wordt gemaakt. “De Furore Edition One of 2.0 is een uitbreiding van de minicollectie die we in 2013 uitbrachten en die exclusief verkrijgbaar was in onze luxeboetiek Het Modehuis in Sint-Martens-Latem. De collectie sloeg onmiddellijk aan en maakte ons enthousiast voor een vervolg,” vertelt Veerle Baert, de drijfkracht achter Furore aan FashionUnited.

Women empowerment

Een silhouet van Furore is een statement, zonder schreeuwerig te zijn. "Vrouwen moeten zich in onze kleding sterker voelen in hun job en hun verantwoordelijkheden", vertelt ontwerpster Elke Baert. Ambitieuze vrouwen - zeg maar ondernemende vrouwen - willen zich comfortabel voelen in hun kleding maar tegelijkertijd ook empowered en vrouwelijk; een relatief nieuwe markt met veel potentieel. “We moeten het warm water niet uitvinden, maar wel afkomen met een sterk verhaal, een DNA dat je onderscheidt van andere labels en de Furore-community trouw blijven: voor wie maak je het en wie wil je blijven verleiden met Furore?.”

Het team achter het merk laat zich inspireren door kunst, architectuur en de natuur. Met haar kwalitatieve stoffen, moderne snits, ingetogen prints en gesofisticeerd kleurenpalet wil Furore hier een antwoord op bieden. Bovendien zijn de items geschikt voor meetings en businesstrips, omdat er wordt geopteerd voor kreukvrije en soepel vallende materialen.

Furore breekt los van de traditionele modekalender

De kijk van Furore op retail en slow fashion is vernieuwend. Naast een zo duurzaam mogelijke productie kiest het merk voor een seizoensloze benadering die losstaat van microtrends en koopjesperiodes. De Never Out of Stock collectie bestaat uit een fijne selectie terugkerende essentials die je seizoen na seizoen kunt dragen. Het zorgt ervoor dat er minder is sprake van overstock. Aanvullend zijn er de unieke en verrassende limited edition items.

"We willen een lans breken en komaf maken met het moordende tempo van de modeseizoenen. Onze kleding wordt gemaakt zonder houdbaarheidsdatum. We brengen contemporary future classics en hopen zo een verschil te maken," aldus Elke en Veerle Baert.

Eerste flagshipstore in Antwerpen

De lancering van het merk gaat gepaard met de opening van een fysieke flagshipstore in Antwerpen en een webshop. Dat steeds meer modeboetieken de deuren sluiten - denk maar aan de schoenenboetiek Coccodrillo in Antwerpen en de flagshipstore van Maison Martin Margiela in Brussel - zet Veerle en Elke Baert aan het denken, maar schrikt hen niet af. “Je kan er niet naast kijken, maar we kijken niet naar een ander en laten ons niet leiden door de zogenaamde retail-apocalyps. Voor ons is het glas altijd halfvol en niet halfleeg. Het is geen evidentie, maar we willen niet aan de kant zitten en toekijken. De webshop is niet exclusief, retail wel omdat het een fysieke beleving blijft.”“Wij geloven dat de flagshipstore en de webshop elkaar versterken door online te inspireren en offline te verleiden met een excellente service,” vult Elke Baert aan.

Naast de eigen winkel zal Furore te koop zijn in een select aantal multimerkenwinkels - de zogenaamde 'privileged partners' - die dezelfde visie op mode delen als het label. Ook internationaal wil het Belgische luxelabel furore maken, de eerste contacten zijn al gelegd.

Over Furore

Furore werd opgericht door ontwerpster Elke Baert en haar moeder Veerle Baert. Na een zomerstage in Londen bij het befaamde Istituto Marangoni volgde Elke Baert bij hetzelfde instituut de opleiding Fashion Design. Ze studeerde cum laude af en vervoegde als stagiaire het designteam van het Franse modehuis Chloé.

Veerle Baert is bestuurder bij familiebrouwerij Duvel Moortgat en telg van de bekende brouwersfamilie. Zij is tevens founder en CEO van Flanders Fashion Design International, de holding van drie labels naast Fuore, namelijk Julia June, Giovane en Amania Mo, en legt met haar ervaring het nodige zakelijke gewicht in de schaal.

Furore behoort tot de holding Flanders Fashion Design International en maakt deel uit van het ' Close the Loop '- project van Flanders DC dat inzet op verantwoord produceren. 'Zonder duurzaamheid geen mens- en merkwaardige toekomst.'

Close the Loop
FFDI
Flanders Fashion Design International
Furore