• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Belgisch familiebedrijf Four Roses over collectieontwikkeling, eerlijke productie en de rol van retailer

Belgisch familiebedrijf Four Roses over collectieontwikkeling, eerlijke productie en de rol van retailer

Fashion
FW25 Campagne Credits: Four Roses
PARTNER CONTENT
Door FashionUnited Media

bezig met laden...

Scroll down to read more

Tien jaar geleden stonden Lien De Vroe en Miguel Uytterhaegen op een kruispunt, en besloten samen in het diep te springen toen het modemerk Four Roses te koop kwam. Miguel, toen actief in de lingerie-industrie, en Lien, op dat moment werkzaam in de sociale sector, zochten naar een nieuwe ondernemers uitdaging. Wat begon als een spannende overname, groeide al snel uit tot een diep persoonlijke missie: een Belgisch modemerk uitbouwen dat dicht bij henzelf, hun klanten en het productieproces staat.

FashionUnited ging in gesprek met Lien en Miguel over hun work-life integration mentaliteit, de design inspiratie achter de collecties en de eerlijke productie methodes dicht bij huis.

Van overname tot eigen signatuur

“In het begin was het maken van de collecties onbekend terrein.” vertelt Miguel. “Onder leiding van de vorige eigenaar was Four Roses alleen wholesale, hij kocht stijlen aan in Italië die hij dan samenbracht tot een collectie." "Na de overname nam Lien spontaan de verantwoordelijkheid over, en ging ze de collecties zelf ontwerpen.” Zonder voorafgaande ervaring, maar met een scherp gevoel voor stijl en pasvorm, wist Lien de collectie stap voor stap opnieuw vorm te geven. Four Roses is uitgegroeid tot een label dat niet op trendgevoeligheid drijft, maar dat een uitgesproken DNA draagt: fun, vrouwelijk, met een spicy en urban ‘edge’.

FW25 Campagne Credits: Four Roses

Work-life integration als drijvende kracht

De manier waarop Four Roses wordt geleid, is sterk verweven met het leven van Lien en Miguel. “Alles wat met creativiteit te maken heeft, is Lien, en al het zakelijk, dat doe ik.” “We werken samen als koppel, maar hebben heel duidelijke en complementaire rollen,” zegt Miguel. “We kunnen niet elkaars werk doen, en dat respecteren we ook." "Tegelijk kunnen we open en eerlijk zijn, iets wat in een traditionele zakelijke relatie niet altijd vanzelfsprekend is.”

In plaats van een strikte scheiding tussen werk en privé kiezen ze voor work-life integration, zoals ze dat zelf noemen. De familie en dichte vrienden zijn actief betrokken bij het merk. De kinderen groeiden op tussen de rekken en collecties, gingen mee naar beurzen en denken nu mee over bijvoorbeeld social media. “Die verbondenheid is de basis van ons merk,” aldus Lien.

Lien De Vroe en Miguel Uytterhaegen Credits: Four Roses

De collecties starten altijd met kleur als uitgangspunt. Lien en haar team reizen naar modische hotspots, bezoeken beurzen, en vertalen de trends naar een kleurenpalet dat bij de Four Roses-klant past: een ambitieuze, cultureel geïnteresseerde vrouw met een druk leven, die er goed uit wil zien zonder comfort op te geven. Pasvorm staat centraal, zeker voor de vaste bestsellers zoals broeken. “We maken nieuwe versies in andere materialen, maar de fit blijft altijd goed en flatterend, in alle maten van 34 tot 48,” legt Lien uit. Inclusiviteit is daarbij een vaste waarde.

Dicht bij de klant blijven is voor Four Roses van groot belang. Lien is nog vaak op zaterdag zelf in de winkels te vinden, wat haar directe feedback en inspiratie oplevert. “Ik weet wie mijn klant is, letterlijk. "Daardoor voel ik intuïtief aan of iets bij het merk past of niet.” Four Roses heeft inmiddels vijf flagshipstores verspreid over Vlaanderen, naast een sterke wholesale-tak. “Onze winkels geven ons zichtbaarheid en versterken juist de band met wholesale-partners,” zegt Lien. “In het begin zijn nieuwe partners soms terughoudend, maar al snel merken ze dat het elkaar versterkt.”

Duurzame kernwaarden en “Belgian Fashion Brand of the Year”

Diezelfde nabijheid geldt voor de productie. Alle prototypes worden met de hand gemaakt in Portugese ateliers, die Lien en Miguel meerdere keren per seizoen bezoeken. “We willen weten wie onze kleding maakt en dat die mensen goede werkomstandigheden hebben,” benadrukt Miguel. Transparantie is hierbij een vaste waarde, zowel richting leveranciers als klanten. “We willen kleding maken waar iedereen zich goed in voelt, zowel de drager als de maker.”

FW25 Campagne Credits: Four Roses
FW25 Campagne Credits: Four Roses

Slow fashion zit ook in hun voorraadbeheer: er wordt alleen geproduceerd wat nodig is. “Je kan groen produceren, maar als je 100.000 stuks te veel maakt, ben je nog steeds niet duurzaam,” zegt Miguel. Bovendien sluiten collecties goed op elkaar aan, zodat klanten moeiteloos stukken uit verschillende seizoenen combineren. “Dat vind ik misschien nog wel het mooiste compliment,” aldus Lien.

Onlangs werd Four Roses bekroond tot Belgian Fashion Brand of the Year, een erkenning voor hun consequente aanpak en duidelijke identiteit. De volgende stap? Internationale groei, met Nederland als eerste doel. “We willen het goed en doordacht doen, met de juiste partners en het juiste verhaal,” zegt Miguel.

Four Roses blijft trouw aan haar kern: dichtbij in alles wat telt, bij elkaar, bij het product, bij de productie en bij de klant. In een modewereld die vaak om snelheid draait, blijft Four Roses dicht bij deze aanpak, seizoen na seizoen.

OVER HET MERK
Lees meer over Four Roses op de merkpagina
Four Roses