• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Azië stimuleert winst Inditex

Azië stimuleert winst Inditex

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Spaanse modegigant Inditex heeft in het eerste kwartaal een winststijging van 20 procent gerealiseerd, dankzij sterke omzet in Azië en Spanje. Het netto inkomen steeg gedurende de drie maanden tot 30 april naar 150 miljoen euro, terwijl de brutomarge met 22 procent naar 55.7 procent steeg. De resultaten waren naar verwachting.

De omzet nam met 20 procent toe naar 1.72 miljard euro, dankzij de opening van 114 nieuwe winkels gedurende het kwartaal, waaronder de eerste Zara winkel in China. Vice-voorzitter van de Raad van Bestuur en ceo Pablo Isla zei dat de Shanghai winkel al boven verwachting had gepresteerd.

”Negentig procent van de klanten zijn Chinees, niet buitenlanders die in Shanghai wonen,” zei Isla tegen Women's Wear Daily. ”Dat is een aanzienlijke hoeveelheid en representatief voor het potentieel van die markt.”

Inditex is van plan dit jaar nog een tweede Zara winkel in Shanghai te openen en ook een in Beijing. Hiermee toont het bedrijf zijn toewijding aan deze markt. Dit in tegenstelling tot zijn grootste concurrent, de Zweedse modeketen Hennes & Mauritz, die zich vooralsnog voornamelijk op de Europese en Amerikaanse markten concentreert. Er zijn ook plannen voor winkels in Japan en de eerste Zara winkel in Seoul staat voor het eind van het jaar in de planning.

De omzet in Spanje is zeer fors geweest en 'toont geen tekenen van verzwakking'. De Duitse markt is echter een ander verhaal. Isla zegt dat het hun meest moeilijke markt in Europa is en er zijn geen tekenen van verbetering.

Inditex