Italiaans mode- en luxe accessoirehuis Giorgio Armani heeft voor het boekjaar tot 31 december 2005 een nettowinst van €154,8 behaald, een stijging van 22,7 procent. De stijging werd gestimuleerd door ongebruikelijke inkomsten uit vastgoed en beurstransacties. Armani zelf ontving afgelopen jaar als enige aandeelhouder €100 miljoen in dividenten. De introductie van zijn couturelijn Giorgio Armani Privé en de samenwerking die hij aanging om het A|X Armani Exchange merk uit te breiden “vormden de complete circel van onze multibrand benadering” and leidde tot een “recordbrekend jaar”, zei de ontwerper. Ondertussen was de operationele winst gelijk aan de voorlopige cijfers die in april bekend werden gemaakt. De nettowinst steeg met 17,6 procent naar €191,4 miljoen, terwijl de omzet met 10 procent naar €1,43 miljard steeg.

Het resultaat werd vooral sterk ondersteund door de verkoop van 49 procent van ManzoniUno Srl, een bedrijf dat eigenaar is van Armani's vlaggenschip in Milaan, aan een ander bedrijf van de ontwerper voor €18,4 miljoen. De overige 51 procent werd in 2004 al verkocht aan een ander bedrijf van Armani. De groep ontving ook een uitbetaling van €21,1 miljoen van het 1,5 procent aandeel in brillenmaker Safilo SpA. Het Italiaanse bedrijf produceert ook de brillenlijnen voor een paar van Armani's merken. De vooruitzichten voor de tweede helft zijn optimistisch. “Er is een aanzienlijke en consequente stijging in de retailomzet in de belangrijke internationale markten waarneembaar, vooral in het Verre Oosten en Europa, en een forse groei van de ordersportfolio, vooral van de accessoire- en interieurlijnen,” aldus het bedrijf. De groep investeerde €36 miljoen in zijn retailnetwerk; het opende 41 winkels en renoveerde 22 bestaande boetieks. Het is ook van plan volgend najaar een nieuw vlaggenschip en hoofdkantoor in het Ginza district van Tokyo te openen. Ook wil het gedurende de komende drie jaar de A|X Armani Exchange keten verdubbelen. Voorts koopt Armani alle minderheidsaandeelhouders van zijn productiebedrijven uit. Zo heeft het net 40 procent van kledingproducent Borgo 21 overgenomen voor €32,5 miljoen. “(Giorgio Armani) heeft nu totale controle genomen van alle bedrijven die Giorgio Armani merkkleding produceren en verkopen,” zo liet het bedrijf weten. De woordvoerder wilde hier niet verder over uitwijden.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN