Giorgio Armani heeft in 2005 een dubbelcijferige omzet- en winststijging realiseerd. De stijging was het gevolg van winkelopeningen en verdere diversificatie. Het bedrijf zei ook dat de retailomzet in het eerste kwartaal van dit jaar met 8 procent is gestegen. De bruttowinst voor vorig jaar steeg met 18 procent naar €191 miljoen, terwijl de omzet met 10 procent naar €1.42 miljard steeg. In 2004 groeide de omzet maar met 3.5 procent en leed de winst aan hoge advertentiekosten. Het bedrijf presenteert de nettowinstcijfers tijdens de publicatie van de jaarcijfers in mei. “Gezien ik de enige aandeelhouder van een onafhankelijk bedrijf ben, word ik vraag naar mijn toekomstplannen gevraagd,” zei de 71-jarige Giorgio Armani. “De bedrijfsresultaten spreken voor zich.” Het merk Giorgio Armani heeft nu een retailwaarde van €5 miljard en is één van de machtigste merken ter wereld, aldus Armani. Hij zei ook dat het bedrijf over genoeg liquide middelen beschikt om organisch te kunnen blijven groeien. Hoewel Armani ontkent zijn bedrijf te willen verkopen wijst hij het idee van een beursgang niet af. In een gesprek met de Wall Street Journal van afgelopen maandag zei hij, “De meest geschikte oplossing is waarschijnlijk de beurs...ik moet aan de toekomst van het bedrijf denken. Ik moet ook signalen geven aan mijn werknemers.” Vorig jaar opende het bedrijf 41 winkels en renoveerde 22 boetieks.

John Hooks, commercieel marketingdirecteur en voorzitter van Giorgio Armani Japan zei tegen Women's Wear Daily dat het bedrijf van plan is zo door te gaan, en volgend jaar en het jaar daarop minstens 40 winkels te openen. “Ik denk dat we het aantal in 2006 en 2007 wel kunnen evenaren,” zei hij. “We willen dit momentum behouden.” Retailomzet vertegenwoordigt ongeveer een-derde van de totale omzet, of €476 miljoen. Retailomzet in de VS steeg 3 procent, in de EU met 10 procent en in Japan met 11 procent. China zag de omzet met 24 procent groeien dank zij een grote reeks winkelopeningen gedurende de afgelopen paar jaar. Ondertussen nam de retailomzet van Armani Casa met 40 procent toe naar €30 miljoen. Oorzaak hiervoor was de toevoeging van 30 verkooppunten vorig jaar. Wereldwijd telt Armani Casa nu 75 verkooppunten en er staan nog 40 openingen voor dit jaar gepland. Het bedrjif staat nu met €443 miljoen in de plus, vergeleken met €397 miljoen vorig jaar. De groothandelsactiviteiten – bestaand uit groothandel aan derden, licenties en groothandelsproducten die naar eigen winkels gaan – steeg met 10 procent naar €1.85 miljard. Kleding vertegenwoordigt 52 procent van de totaalomzet, daarmee is het de grootste productcategorie. De twee grootste merken zijn Giorgio Armani en Emporio Armani, die samen 59 procent van de omzet vertegenwoordigen. De parfumomzet vertegenwoordigt 28 procent van de omzet.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN