• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Tweede editie Global Denim Awards in Amsterdam

Tweede editie Global Denim Awards in Amsterdam

Door Vivian Hendriksz

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

Na het succes van de eerste editie van de Global Denim Awards is het evenement, dat mogelijk wordt gemaakt door e3, opnieuw in de Europese denim hoofdstad voor de tweede editie. Voor de editie van 2015 zijn acht opkomende ontwerpers gekoppeld aan acht van de grootste denim producenten uit de wereld. De samenwerkingen hebben geresulteerd in capsule collecties die innovatie, duurzaamheid en vakmanschap combineren.

De deelnemende fabrikanten en ontwerpers zijn geselecteerd door de internationale denimbeurs Kingpins, in samenwerking met mode consultancy bureau HTNK. De fabrikanten hebben samengewerkt met ontwerpers die bij hun eigen bedrijf passen of die juist een frisse blik op de industrie hebben. De jury, die onder andere wordt gevormd door Diesel oprichter Adriano Goldschmied, zal een winnaar kiezen. De winnaar ontvangt naast het prijzengeld van 10.000 euro ook de kans om zijn of haar collectie te laten zien op de aankomende edities van Kingpins. De denim maker die de meest innovatieve stof laat zien wordt beloond met een eervolle vermelding. FashionUnited bezocht de perspresentatie en zet de kanshebbers van dit jaar op een rij.

1. Advance Denim & TRINHBECX

“We wilden iets maken dat over the top en fun was maar tegelijkertijd zou aansluiten bij ons werk als ontwerpers,” vertelde Tung Trinh die deel uitmaakt van het ontwerpersduo achter TRINBECX. Samen met Advanced Denim, de oudste denim fabrikant van China, heeft TRINBECX een futuristische science-fiction collectie gecreëerd. De collectie, bestaande uit felgekleurde pakken en jurken, kniehoge plateaulaarzen en humoristische accessoires, is onder andere geïnspireerd op Stanley Kubrick´s iconische film ´2001: A Space Odyssey en Japanse sci-fi films. “We hebben deze tas gemaakt zodat het kan worden gecombineerd met een jurk, maar eigenlijk is het nutteloos omdat er niets in past. Het is wel gemaakt van restafval, kijk maar naar het handvat: dat behoorde ooit toe aan een melkemmer,” vult Tim Becx, de andere helft van het duo, aan.

2. Atlantic Mills & Michael Seiter

Atlantic Mills, een familiebedrijf dat is gebaseerd in Thailand, heeft samen met Michael Seiter een denim collectie voor vrouwen ontworpen. “Ik ben een mannenmode ontwerper en ik zag dit als een van mijn laatste kansen om een vrouwenlijn te maken,” legt Seiter uit. De collectie is geïnspireerd op vrouwelijke superhelden zoals Superwoman en op traditionele Thaise kleding, wat een collectie heeft opgeleverd van flexibele denim die de vrouwelijke vormen benadrukt.

3. Berto Industria Tessile & Studiopretzel

De creaties van Berto, dat werd opgericht in 1887 in Italië, vertonen nog steeds veel verwijzingen naar de historie van het thuisland. Ook Studiopretzel, dat werd opgericht door de voormalig fotograaf Emiliano Laszlo, haalt veel inspiratie uit het eigen land, evenals uit het verre Oosten. “Ik wordt erg geïnspireerd door de Japanse cultuur en stijl,” vertelde Laszlo. De collectie die Berto en Laszlo hebben gemaakt bestaat uit 100 procent denim, maar ook gerecycled wol speelt een rol in de ontwerpen.

4. Calik Denim & Gülçin Çengel

Calik Denim, dat onderdeel is van de Calik groep, is een fabriek in Malatya waar garen worden geweefd. Het bedrijf heeft samengewerkt met Gülçin Çengel: een ontwerpster die ze vorig jaar tijdens Istanbul Fashion Week leerden kennen. “Het was een gemakkelijke keuze voor ons en het was heel leuk om met haar samen te werken,” vertelde Pinar Demirel Bula, marketing en communicatie directeur bij het bedrijf. Het eindresultaat van de samenwerking is een collectie die onder andere bestaat uit jurken van denim en bomberjasjes met de leren bandjes waar Çengel´s werk om bekendstaat.

5. Candiani Denim & Sartoria Diletto

Het 77 jaar oude bedrijf Candiani Denim is niet alleen de oudste denim fabrikant van Europa maar tevens de meest duurzame van de wereld. Samen met Andrea Diletto, de oprichter van Sartoria Diletto, heeft het team een collectie gecreëerd die bestaat uit 2 outfits voor mannen en 3 voor vrouwen. Maatwerk, vakmanschap en duurzaamheid staan bij elk kledingstuk centraal. Tot slot heeft Diletto, die nog niet eerder met denim had gewerkt, voor zijn collectie geëxperimenteerd met garens en manieren van bewerken, wat heeft geleid tot geheel nieuwe stoffen. “Als we niet met hem hadden gewerkt, zouden we nooit nieuwe stoffen hebben ontwikkeld zoals bijvoorbeeld het damesvest dat is gemaakt van 100 procent gerecyclede vezels,” aldus Simon Giuliani, marketing manager bij Candiani.

6. ITV Denim & Alexandra Frida

“Het is de eerste keer dat ik met denim heb gewerkt, maar ik vond het geweldig,” zei Alexandra Frida, de ontwerpster van het gelijknamige Amsterdamse merk. Samen met ITV Denim heeft Frida een collectie gemaakt die denim jurken, rokken en bomber jacks bevat. Daarnaast heeft de ontwerpster gewerkt met gerecyclede garens en applicaties van leer.

7. Prosperity Textile & Maison the Faux

Samen met het Chinese Prosperity Textile heeft het Arnhemse merk Maison the Faux een collectie gecreëerd waarin veel hergebruikte stoffen zijn gebruikt. Ook was het volgens Tessa de Boer, onderdeel van het ontwerp team van Maison the Faux, belangrijk om licht te schijnen op de werkers die de denim maken. “Deze rok is bijvoorbeeld gemaakt van een stof die eigenlijk zou worden weggegooid. Veel mensen zijn vergeten dat er vele handen aan een kledingstuk werken voordat ze het uiteindelijk kunnen kopen,” stelde De Boer.

8. Tejidos Royo & John-Randy Anthony

John-Randy Anthony, die kort geleden is afgestudeerd van de Amsterdam Jean School, hoorde pas zes weken geleden dat hij in de race was voor de global denim award. Samen met het Spaanse Tejidos Royo heeft de ontwerper een collectie gemaakt die is gebaseerd op werkkleding. Zo bevat de collectie onder andere een moderne variant op een mijnwerkerspak en een outfit die veel weg heeft van het uniform van een postbode, compleet met een waterbestendige paraplu van denim. “Ik dacht dat het leuk zou zijn om een handig accessoire toe te voegen waardoor de postbode ook nog droog zou blijven tijdens zijn werk.”

Het is wel duidelijk dat het nog moeilijk zal worden voor de jury om een winnaar te kiezen. Menno van Meurs, jurylid en medeoprichter van de denim retailer Tenue de Nimes, vertelde aan FashionUnited dat het inderdaad geen gemakkelijke taak was om een selectie te maken voor de awards. “Iedereen richt zich op een niche en heeft een bepaalde specialiteit, waardoor het moeilijk was om iemand te vinden die aan alle eisen voldeed,” vertelde Van Meurs. “Er zijn veel goede kandidaten en collecties waarin zowel het handschrift van de ontwerper als dat van de fabrikant goed naar voren komen.”

Vanavond wordt in de Westergasfabriek in Amsterdam onthuld wie naar huis gaat met de Global Denim Award 2015.

Foto´s: Simon Trel Photography


Alexandra Frida
gülçin cengel
Global Denim Awards
john-randyanthony
Maison The Faux
michael seiter
sartoria diletto
studiopretzel
trinbecx