• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Amsterdam Fashion Week 2018: alle hoogtepunten op een rij

Amsterdam Fashion Week 2018: alle hoogtepunten op een rij

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion |OVERZICHT

De eerste Amsterdam Fashion Week onder leiding van Danie Bles zit erop. Het mode-event waar iedere modeprofessional vooraf een mening over had gevormd, bleek een goed verzorgde mode vierdaagse met als doel de Nederlandse, maar toch vooral Amsterdamse, mode-industrie weer op de kaart te zetten. Wat Bles met het mode-event vooral heeft bewerkstelligd is dat ze iedereen op de been heeft gekregen: van mode-influencer tot aan mode-critici, bijna iedere Nederlandse modeprofessional was bij de Amsterdam Fashion Week aanwezig. De tent zat nagenoeg bij alles modeshows bomvol en de sfeer zat er, zoals ze dat zeggen, goed in. Uiteraard meldde FashionUnited zich voor alle events en noteerde de hoogtepunten van de ‘week’. Dit zijn ze.

Donderdagavond

Wat? David Laport opent Amsterdam Fashion Week

locatie: Amsterdam Fashion Week-tent, Museumplein, Amsterdam

Vrijdag

Wat? Perslancering Alter by Anna Nooshin

locatie: Museumplein, Amsterdam

Alter by Anna Nooshin, een ‘fanzine’ bedacht door mode-influencer, tv-presentator en ondernemer Anna Nooshin, werd op de tweede, regenachtige, ochtend van de Amsterdam Fashion Week gelanceerd. Nooshin en haar creatieve rechterhand Romy Bresseleers namen een uur lang de tijd om in een speciaal voor de eerste Alter-editie ontworpen suikerspinnenkraam antwoord te geven op vragen van de pers.

Het thema van de eerste editie is trailer trash, naar eigen zeggen omdat dit thema door ‘de huidige maatschappij vaak wordt gemeden’. Nooshin benadrukt tijdens het persevent dat Alter niet een traditioneel magazine is, dat ze het blad volledig zelf heeft gefinancierd en dat het daarom ook geen commercieel blad is. “We wilden gewoon een magazine maken waarin alleen beelden staan die wij tof vinden”, aldus Nooshin.

Alter by Anna Nooshin verschijnt vier keer per jaar en iedere lancering gaat gepaard met een pop-up passend bij het thema van het blad. Naast het magazine werden tijdens het persevent Alter-merchandise gelanceerd, waaronder een croptop, T-shirt, tas, ketting, oorbellen en buttons. De prijzen variëren van 7 euro (voor een button) tot aan 40 euro voor een T-shirt. Alter by Anna Nooshin kost 14,95 euro en is vanaf woensdag verkrijgbaar via de officiële website alter.co.

Wat? Lichting 2018

locatie: Amsterdam Fashion Week-tent, Museumplein, Amsterdam

Modeshow Ninamounah

Wat? Ontwerper Ninamounah Langestraat viert eenjarig bestaan modemerk Ninamounah

locatie: Amsterdam Fashion Week-tent, Museumplein, Amsterdam

Celebration of species, zo heet de show waarmee de Nederlandse ontwerper Ninamounah Langestraat op vrijdagavond haar eenjarig bestaan van haar modemerk viert. Anders dan de andere shows op Amsterdam Fashion Week is de kleding van Ninamounah niet gemaakt om je ‘aan te kleden’ maar om mensen ‘juist te bevrijden van schaamte’. “We are all animals wearing a dress of culture”, aldus de mening van Langestraat, die voor haar collecties graag de grenzen opzoekt van wat wij comfortabel vinden. De zestig divers gecaste modellen die Langestraat de catwalk opstuurde, gaven het publiek vanwege associaties met fetisj en seks een ongemakkelijk gevoel. Een pantalon zonder stof rond de billen en het kruis, een kort broekje met laarzen tot aan de bovenbenen, maskers van latex, het passeerde allemaal de revue. Desalniettemin schemerde door de provocerende modeshow goed gemaakte kleren door. Zoals een toeschouwer in het publiek zei: “Als je alle modellen en poespas wegdenkt, zijn het gewoon heel mooie kleren.”

Zaterdag

Modeshow Penn&Ink N.Y.

Wat? lente/zomercollectie 2019 presentatie Penn&Ink N.Y.

locatie: Amsterdam Fashion Week-tent, Museumplein, Amsterdam

Voorafgaand aan de modeshow krijgt het modepubliek, dat nog merkbaar wakker moet worden, verse croissants uitgereikt. Wanneer de zaal is volgestroomd showt het van oorsprong Amerikaanse modemerk Penn&Ink N.Y, onder leiding van model Marlijn Hoek, twintig commerciële outfits in het thema Cote d'Azur. De show is opgebouwd van winter- naar zomerthema. Naast het showen van de lente/zomer collectie 2019 lanceert het modemerk die dag zijn Gym-collectie. Volgens Mark de Lorme, eigenaar van Penn&INK N.Y., een sub-label dat helemaal is ingericht om de consument op ieder moment van de dag, het hele jaar door, te dienen.

Modeshow Hudson’s Bay

Wat? Hudson's Bay herfst/wintercollectie-presentatie 2018

locatie: Amsterdam Fashion Week-tent, Museumplein, Amsterdam

Buiten worden kleedjes uitgedeeld aan nietsvermoedende bezoekers van het Museumplein die op het gras naast de tent zijn gaan zitten. Hiermee worden ze geattendeerd op de livestream die binnen een niet al te lange tijd gaat beginnen. Door de uitgedeelde plaids kleurt het Museumplein in de huisstijlkleuren van Hudson’s Bay.

In de tent gaf het Nederlandse warenhuis alle gasten een front-row-ervaring. De show was divers te noemen, zowel in de keus voor de modellen (jong, oud, klein, groot) als de kledingstijlen die het warenhuis liet zien. De looks waren goed en draagbaar gestyled met items van populaire merken zoals Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Na-Kd en The North Face. De modeshow was door middel van een livestream in alle dertien filialen van Hudson’s Bay op de voet te volgen.

Modeshow Goldbergh

Wat? Goldbergh herfst/wintercollectie-presentatie 2018

locatie: Amsterdam Fashion Week-tent, Museumplein, Amsterdam

Het Nederlandse luxe skimodemerk presenteerde onder het thema ‘con amore’ op zaterdagavond een zeer grote skicollectie en nieuwe lijnen. De dj die ter plaatse de show van muziek voorzag deed dit ook in Italiaans thema. De show werd, geheel in de traditie van grote modehuizen, afgesloten met een bruidspaar in zwarte/witte skikleding. Achter op de sleep stond ‘con amore’ geschreven.

Zondag

Modeshow 10Days

Wat? 10Days x Studio Marant

locatie: Amsterdam Fashion Week-tent, Museumplein, Amsterdam

10Days, het Nederlandse modemerk van Myon Veenendaal en Barbara Hilbrink dat draait om comfort, stijl en een gevoel van vrijheid, opende de derde ochtend van de Amsterdam Fashion Week. Het Amsterdamse feel-good label presenteerde haar nieuwste collectie herfst/winter 2018 met als thema ‘Californian dream’. De catwalk was voorzien van surfboarden en modellen kwamen in comfortabele en sportieve looks voorbij. De show werd geopend door Emily Marant. Dit was ook het moment dat de eerste samenwerking met het nichtje van Isabel Marant en eigenaar van Studio Marant werd aangekondigd. Na afloop vond een perslunch plaats waarbij 10Days meer over de samenwerking uit de doeken deed.

FashionUnited leerde dat de eerste capsule collectie in samenwerking met Studio Marant zal bestaan uit T-shirts en truien die het Franse gevoel met de Amsterdam lifestyle verenigen. Deze collectie zal vanaf november 2018 in de winkels liggen. In mei 2019 wordt de tweede capsule collectie gelanceerd. Deze zal uit tien kledingstukken bestaan. Marant vertelt tijdens de perslunch over de collectie: "De collectie zal bestaan uit stukken waarin ik me comfortabel voel gecombineerd met een jaren negentig-vibe. Ik wil voor de collecties dieper duiken in archieven van Nederlandse ontwerpers en observeren hoe vrouwen in Amsterdam zich kleden.”

Modeshow supermarktketen Lidl

Wat? Lidl presenteerde hun vijfde kledingcollectie in samenwerking met Heidi Klum

locatie: Amsterdam Fashion Week-tent, Museumplein, Amsterdam

Het was dringen bij Lidl, want de Lidl-sokken die op de eerste rij lagen, waren binnen een korte tijd een gewild item (zo niet meest gewilde item) van de Fashion Week geworden. Op de eerste rij van de Lidl-show was het zien en gezien worden. BN’ers Nicolette van Dam, Monica Geuze, Isadee en Abbey Hoes maar ook een heleboel nieuwe influencers namen op de felbegeerde plek plaats. Een geslaagde opkomst voor Lidl, die een grootschalige influencercampagne gestart is in eigen land (Duitsland). De influencers worden ingezet bij nieuwe campagnes en ook zullen zij samen met Lidl eigen producten gaan ontwikkelen.

De Supermarktketen Lidl gebruikte de catwalk van AFW als podium om, zo staat in het persbericht geschreven, ‘te laten zien dat betaalbare mode ook in de supermarkt te koop is.’ De vijfde collectie van Lidl en Heidi Klum bestaat uit klassieke kledingstukken zoals een pantalon en colbert. De gehele collectie bestaat uit schoenen, kleding en accessoires. Prijzen variëren van 2,99 tot 29,99 euro.

Voor de show werkten vijf jonge talenten van verschillende Nederlandse modeacademies samen met de supermarktketen. Mirte Luijmes - HKU Hogeschool voor de kunsten Utrecht, Heidi Dai - WDKA Willem de Kooning Rotterdam, Lieselot Elzinga -Gerrit Rietveld Academie Amsterdam, Amber Willemztijn - Artez University of Artz Arnhem en Laura Snijders - KABK Koninklijke Academie voor beeldende kunsten Den Haag lieten op basis van de door Lidl opgegeven thema’s verschillende creatieve creaties zien.

Modeshow Zoe Karssen

Wat? Zoe Karssens eerste modeshow ooit

locatie: Amsterdam Fashion Week-tent, Museumplein, Amsterdam

Het is de eerste keer dat het Amsterdamse label een podium pakt op Fashion Week. Op de laatste avond van AFW presenteerde Zoe Karssen haar lente/zomercollectie 2019 ‘Lost Angeles’ genaamd.

De oplettende bezoeker had door dat er iets vreemds aan de hand was ‘met die mevrouw op de eerste rij’. Zoe Karssen liet een Anna Wintour-beeld (afkomstig uit Madame Tussaud) front-row plaatsnemen. Misschien om het karakter van de modeweken mee te duiden, en dat Amsterdam er als modeweek ook (of wel) toe doet. Of gewoon als knipoog.

Met medewerking van Caitlyn Terra.

Homepagefoto: Hudson's Bay show: Credit: Team Peter Stigter.
Foto's: David Laport, Lichting, Ninamounah, Hudson's Bay, 10 Days, Lidl Credit: Peter Stigter

Alter by Anna Nooshin
Amsterdam Fashion Week
Danie Bles
Hudson’s Bay
Lichting 2018
Lidl
Ninamounah
Penn&Ink N.Y
Zoe Karssen