Agentschap Alfashion Brands opende vlak voor pandemie: “Voor deze bijzondere merken is er ruimte op de markt”
bezig met laden...
Debby Schelstraete had nét haar vaste baan opgezegd om vol voor het ondernemerschap te gaan, toen Miss Corona – zoals ze het noemt – kwam. Het bleek voor haar mode-agentschap lastig zaken doen in een pandemie, maar ze geeft niet op. De ondernemer breidde zelfs uit met een winkel. En om verder te groeien zoekt ze een sales hunter.
Keihard knokken en gewoon blijven doorgaan, zegt Schelstraete over de huidige tijd. Ondanks alle uitdagingen blijft de eigenaresse van agentschap Alfashion Brands hoopvol. "Het is voor de gehele branche een moeilijke tijd, daar weet ik alles van. Maar ik geloof ontzettend in de merken die ik verkoop. Er zijn natuurlijk heel veel merken op de markt, maar ik weet zeker dat er plaats is voor deze labels.”
Agentschap Alfashion Brands
Debby Schelstraete werkt al 23 jaar in de mode. Eerst voor grote ketens en kleine retailers, later als agent. In december 2019 richtte ze haar eigen agentschap op: Alfashion Brands. A fashion agency with a great passion for life and people…
"Doordat ik jarenlang bij grote retailers heb gewerkt als visual merchandiser, district manager en shopmanager, weet ik precies waar winkeliers behoefte aan hebben als ze merken inkopen”, vertelt ze. “Ik merk dat klanten het fijn vinden dat ik hun begrijp, meedenk en weet wat de eindconsument wil."
Duurzame merken met een ziel
Momenteel is Schelstraete met Alfashion Brands agent voor vier merken: Jane Blue, Fiveunits, Karma Koma en Glacial. Ze begon met negen merken, maar koos al snel voor less is more. De vier labels die ze nu vertegenwoordigt zijn duurzaam, met een originele signatuur. "Winstbejag en louter commercie zegt mij niks. Voor mij is het vooral belangrijk dat er een ziel in zit."
Volgens Schelstraete wordt het voor retailers en consumenten steeds belangrijker dat modemerken duurzaam zijn. "Door corona is ook duidelijker geworden dat kleding een luxe product is. Nu we veelal thuiszitten en minder winkelen, merk je pas hoe lang je eigenlijk met kledingstukken kunt doen", zegt ze. "Ondergoed en sokken; ja dat vervang je omdat het versleten is, maar de rest is luxe."
Een van de merken die ze verkoopt, Five Units, besloot onlangs voor kleinere, maar duurzamere collecties te gaan. "Je ziet dat steeds meer merken inzien dat less is more". Ook hier geldt: don’t aim for perfection, you’re much better than that…”
Het leuke aan Jane Blue vindt Schelstraete dat het een ecologisch jeansmerk is, geïnspireerd op Jane Birkin haar garderobe. “Hier is het motto écht reduce, reuse, recycle! Ook zet men elk seizoen een dier dat met uitsterven bedreigd is in de kijker. Wat een mooie ziel, sluit perfect aan bij wie ik ben.”
Glacial zet zich in voor het schoonmaken van de oceanen. Schelstraete: "Dat is zo'n mooi verhaal. Ik verkoop het merk vooral omdat ze zich zo hard maken voor de dieren en natuur. Zo hebben ze een samenwerking met WWF.”
Karma Koma is het meest originele merk, uit Corsica, met een eigen productie op Bali. Schelstraete: "Het is een ongelooflijk bijzonder merk en veel van de kledingstukken zijn aan twee kanten te dragen. Dit merk is écht tijdloos, met hun doorlopende modellen en eigen kleuren, heel bijzonder en in niks overlappend met een ander. Eigenzinnig, vrouwelijk, sensueel.” Eén van de typische kenmerken is de open rug. In de winter wordt dit gecombineerd met hun mooie, kwalitatieve pulls.
Uitbreiding met Alfashion Boutique én medewerker
Toen afgelopen zomer het pand onder haar agentuur vrij kwam, greep de ondernemer haar kans om een winkel te openen, Alfashion Boutique. "Het was al heel lang een droom van mij om een plek te creëren met fashion, koffie en champagne. Ik vind het fijn dat consumenten een plek hebben waar ze op hun gemak kunnen winkelen, een glaasje bubbels kunnen drinken en zich helemaal thuisvoelen", vertelt ze.
Helaas mogen consumenten nu geen champagne en koffie drinken in de winkel, maar dat komt later wel weer, meent Schelstraete.
Als agent met een winkel weet Schelstraete precies wat haar klanten – de retailers – doormaken en hoe moeilijk de huidige tijd is. "Het is voor winkeliers nu overleven, dat begrijp ik heel goed. En als dit allemaal voorbij is, kunnen we weer samen groeien", zegt ze.
Schelstraete zit in de tussentijd niet stil. Ze wil haar bedrijf uitbreiden met een partner. "Ik zoek iemand die voor mij de prospectie doet. Ik zoek echt iemand waarmee ik het samen kan doen. Samen groeien, samen bouwen, dat is mijn bedoeling.”
Voor meer informatie over Alfashion Brands en de merken van het agentuur, kun je contact opnemen met Debby Schelstraete. www.alfashionbrands.com
Klik hier voor openstaande vacatures.