• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Agenda van de Aegean Apparel Exporters’ Association gedurende Covid-19

Agenda van de Aegean Apparel Exporters’ Association gedurende Covid-19

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Zoals u weet heeft onze sector het moeilijk vanwege Covid-19. We hebben de impact van de uitbraak intens gevoeld in onze exportcijfers, vooral in die van maart-april en mei 2020. Door de grote vraag naar PBM en de toegenomen vraag via e-commerce hebben we aan het begin van deze zomer een snelle opleving van de cijfers gezien. Duurzaamheid was het belangrijkste onderwerp op de agenda van onze organisatie. Vóór de uitbraak was duurzaamheid voor ons al van groot belang. We hadden het jaar 2020 al uitgeroepen tot 'Jaar van de duurzaamheid' en hebben een 'Werkgroep Duurzaamheid' in het leven geroepen om onze activiteiten op dit gebied uit te voeren. In het kader van onze projecten zullen we met financiële steun van het ministerie van Handel gedurende twee jaar technische consultancydiensten verlenen aan onze geselecteerde kledingexporteurs om hun duurzaamheidsprestaties te verbeteren. We zijn ook bezig met de voorbereiding van een project waarvoor we financiële steun verwachten van de Europese Unie. Dit project heeft voornamelijk tot doel om op interdisciplinaire wijze de ondernemerscultuur in onze regio onder de 3e- en laatstejaars universitaire studenten te versterken. Dit zal de transformatie van op duurzaamheid gebaseerde bedrijfsideeën in de modesector bevorderen om de oprichting van succesvolle start-ups te ondersteunen. Eveneens zullen we met relevante bedrijven en instellingen blijven samenwerken aan de ontwikkeling van nieuwe projecten. Daarnaast organiseren we activiteiten zoals trainingen en webinars om duurzaamheid bij onze aangesloten bedrijven onder de aandacht te brengen, ze te informeren over de laatste ontwikkelingen en hun competentieniveau te verhogen. Begin 2020 hebben we het Fashion Revolution-evenement georganiseerd, dat werd gerealiseerd en georganiseerd door het ‘Swedish Institute’ met de hulp van onderzoekers en experts op het gebied van duurzame mode. Deze werd gepresenteerd tijdens de grootste trouwkledingbeurs in Turkije genaamd "If Wedding Fair", die van 21 tot 24 januari 2020 in İzmir werd gehouden. Het Fashion Revolution-evenement belichtte de belangrijkste milieu-uitdagingen waarmee de wereldwijde mode-industrie momenteel te maken heeft en hoe deze moet streven naar een effectievere bijdrage aan initiatieven op het gebied van duurzaamheid.

En last but not least zijn we lid geworden van het VN Global Compact-netwerk om ons werk op het gebied van duurzaamheid te ondersteunen. Hiermee willen we onze activiteiten uitbreiden door deel te nemen aan nationale en internationale netwerken en ons streven naar duurzaamheid effectiever te communiceren.

Een ander belangrijk punt op onze agenda is digitalisering. We geloven dat het na Covid-19 onvermijdelijk deel zal uitmaken van onze bedrijven . We zijn ons bewust van het belang van digitalisering en streven ernaar de digitale transformatie van onze leden te ondersteunen. Normaalgesproken organiseerden we elk jaar ongeveer 3 nationale deelnames aan internationale beurzen en B2B-evenementen. Sinds de Covid-19-uitbraak is het echter onmogelijk geworden om fysieke evenementen te organiseren en richten we ons op het organiseren van virtuele beurzen, B2B-evenementen en webinars om onze leden te helpen zich aan te passen aan de nieuwe wereldorde. We hebben onze 30 leden ondersteund bij hun deelname aan de digitale beurs Global Apparel Sourcing Expo, die plaatsvond van 15 juli tot 14 augustus. Van 27 tot 28 oktober organiseren we een digitaal B2B-evenement om de aandacht te trekken van kopers uit Nederland en de omringende landen.

Al 15 jaar organiseren we mode-ontwerpwedstrijden om de ontwerpcultuur in onze regio te ontwikkelen en talentvolle jonge mensen kennis te laten maken met de branche. Dit jaar is het thema "TECH-TILITY” gekozen, dat verwijst naar technologie en duurzaamheid (afgeleid van‘technology’ en ‘sustainability’. Het is de bedoeling om de finale van de wedstrijd dit jaar voor het eerst tijdens een virtueel evenement te laten plaatsvinden, omdat we wegens omstandigheden geen fysieke bijeenkomst kunnen organiseren.

Onlangs zijn we begonnen onze leden een 360-graden fotografiedienst genaamd E-shot te bieden. We denken dat deze dienst zal bijdragen aan verbeterde prestaties van onze virtuele evenementen, tentoonstellingen en alle e-handelstransacties.

Naast duurzaamheid en digitalisering is technisch textiel eveneens een van onze belangrijkste aandachtspunten. Het aandeel van Turkije in de wereldwijde export van technisch textiel bedroeg in 2019 ongeveer 1,6%. We streven ernaar om de export van technisch textiel van onze 11 aangesloten bedrijven te laten toenemen. Om dat te realiseren hebben we in 2014 TEKSMER "Technical Textiles Research and Development Center" (Onderzoeks- en ontwikkelingscentrum voor technisch textiel) opgericht om de concurrentiekracht van onze leden op het gebied van technisch textiel te verbeteren. Prioritaire onderzoeksgebieden en activiteiten van TEKSMER zijn voornamelijk meditech (Medisch textiel, Biomedisch textiel, Hygiëne en Gezondheid), Protech (Bescherming van personen en eigendommen) en sportstech (sport- en vrijetijdskleding). Onze leden blijven zich richten op de export van medisch textiel en we proberen ze met ons project en onze activiteiten te ondersteunen.

De EU is en blijft onze belangrijkste handelspartner voor de textiel- en kledingexport. Daarom willen we u laten weten dat we onlangs in Europa zijn begonnen met de marketingcampagne AHA! (Aegean Has Apparel). Wij denken dat ons B2B-evenement, dat van 23 tot 30 oktober zal worden gehouden en bestemd is voor Nederland en de omringende landen, een nieuw tijdperk zal inluiden voor onze interactie met Europa. We willen voorkomen dat de wereldwijde pandemische omstandigheden onze branche beïnvloeden en daarom hebben we besloten op virtuele wijze contact op te nemen met onze potentiële zakenpartners!

AHA in Europe

AHA in Europe matchmaking event vindt dit jaar online plaats. De plek bij uitstek om uitgebreid kennis te maken met de mogelijkheden die Turkse kledingmerken en fabrikanten aan modebedrijven kunnen bieden. Inkopers, productmanagers, merkeigenaren, groothandelaars en retailers zijn van harte welkom om de potentie van Turkije te ontdekken.

Het matchmaking event vindt plaats van 27 - 28 oktober 2020.

REGISTREER HIER

Voor meer informatie en ondersteuning bij het aanmelden/matchmaking: AHAevent@fashionunited.com

Aegean apparel
AHA in Europe 2020
Partner Content
Turkey