• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • 8 by Yoox, private label van Yoox, maakt zijn debuut

8 by Yoox, private label van Yoox, maakt zijn debuut

Door Esmee Blaazer

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

Online shop Yoox lanceert het private label 8 by Yoox. De herfst/winter 2018/19 collectie maakt vandaag, 6 november, zijn debuut op Yoox.com. Dat kondigt de Italiaanse e-commerce concern aan met een persbericht. De lente/zomer 2019 collectie volgt in januari. "De introductie van de collectie volgt na een positieve soft launch en een testperiode van een jaar," aldus Yoox in het persbericht.

Het private label 'wordt mogelijk gemaakt door artificial intelligence'. CEO Federico Marchetti vertelde tijdens het Wired Smarter congres in Londen begin oktober al dat het bedrijf werkte aan een nieuw eigen label dat geheel ontwikkeld wordt op basis van data geanaliseerd door AI. Op basis van die informatie ging vervolgens een creatief team aan de slag om de collecties verder te ontwikkelen. "We denken dat het creatieve team de behoeften van consumenten beter kan intepreteren wanneer we structureel data inzetten," zei Marchetti toen. Hij beschouwt AI als een mogelijkheid om designers te helpen het design proces te verbeteren. "Alles draait om mens versus machine tegenwoordig en dat geldt ook voor de modeinstrie en de luxesector. De uitdaging is hoe je die twee naast elkaar kunt laten bestaan en ze in balans te houdt."

De eerste dames- en herencollectie bestaat uit T-shirts, jacks, jassen, jurken, broeken en truien 'in een neutraal kleurenpalet', zo is in het persbericht te lezen. Een bezoek aan Yoox.com leert dat de damescollectie veel basics bevat, denk aan merino wollen truien met col, ronde- of V-hals, klassieke fijngebreide vestjes met knoopsluiting, wikkeljurken, kanten jurken en verschillende pantalons en blazers. Er zijn ook meer trendy items, zoals een geruite pantalon, bloemenprintjurken, gekleurde plooirokken, (nep)bontjassen en verschillende fluwelen en leren kledingstukken. Het private label bevindt zich in het middensegment. De winteraccessoires, zoals gebreide handschoenen en mutsen, verkrijgbaar vanaf 24 euro, zijn het goedkoopst. De duurste items zijn de leren kledingstukken, een leren trenchcoat kost bijvoorbeeld 375 euro. Een T-shirt kost 45 euro, een klassieke blouse 109 euro, en een merinowollen trui is vekrijgbaar vanaf 65 euro en een mantel vanaf 169 euro.

Over Yoox

Yoox biedt een breed aanbod internationale merken. Yoox ooit begon als online outlet voor dames- en herenmode, breidde eerder het aanbod al uit met designobjecten, interieurartikelen en kunst.

Yoox is niet het eerste bedrijf dat experimenteert met collecties op basis van data. Het Amerikaanse Stitch Fix heeft een algoritme ontwikkeld voor nieuwe ontwerpen en IBM Watson werkt met bedrijven als Tommy Hilfiger en Marchese aan het idee van 'cognitieve creativiteit'.

Foto's: Campagnebeelden herfst/winter 2018/19 collectie van 8 by Yoox.

8 by Yoox
AI
Artificial Intelligence
Data
Yoox
Yoox a Net-a-Porter