Streetwear ontwerper Masayuki Ino wint LVMH Prize

En de LVMH Prize voor Young Designers gaat naar: Masayuki Ino. De Japanse streetwear ontwerper van het merk Doublet ging naar huis met de prijs van 300.000 euro, zo blijkt op de website van de LVMH Prize.

Ino versloeg ongeveer 1300 deelnemers. Naast de geldprijs krijgt de ontwerper ook de kans om een jaar lang gecoacht te worden door experts van onder andere LVMH, Louis Vuitton, Loewe, Céline, Berluti en Marc Jacobs. Door de jury werd de ontwerper geroemd vanwege zijn originaliteit. “Er is niemand zoals hij,” aldus Nicolas Ghesquière namens de jury tegen WWD. “Hij is compleet individueel en in zijn categorie - die we sportswear kunnen noemen, maar die veel meer inhoudt - is er een kwaliteit van uitvoering en een niveau van technisch onderzoek dat heel indrukwekkend is.”

De collectie van het merk Doublet is ‘gebaseerd op basic en standaard producten, maar doublet ontwerpen voegen een idee toe om dingen te creëren met een ‘gevoel van raarheid in dagelijkse kleding’, aldus de omschrijving van het merk. Zo brengt hij een laag plastic aan over normale t-shirts of maakt hij ontwerpen die uitzetten wanneer ze nat worden. Ino werkt voor het merk samen met kunstenaar Takashi Murakami die de prints ontwerpt. Kleding van het merk wordt verkocht bij Dover Street Market op verschillende locaties en 10 Corso Como.

Beeld: LVMH Prize website