Mulberry heeft vers bloed gevonden

Het is gelukt. Mulberry heeft een nieuwe CEO gevonden: Thierry Andretta. Na een zoektocht van bijna een jaar vond het Britse modehuis de nieuwe topman uiteindelijk binnen het bedrijf. Andretta is momenteel één van de onafhankelijke non-executive bestuurders van Mulberry.

Deze week liet Mulberry al doorschemeren aan persbureau Reuters dat de nieuwe CEO in juli zou moeten beginnen, tegelijk met de nieuwe creatief directeur Johnny Coca. Andretta begint echter al eerder met zijn nieuwe baan. Hij gaat vanaf 7 april het stokje overnemen van Godfrey Davis.

Thierry Andretta nieuwe CEO Mulberry

"Ik ben verheugd dat Thierry heeft ingestemd om CEO te worden," zegt Davis in een verklaring. "Hij heeft een schat aan ervaring in de mode- en luxe industrie. En hij heeft het vermogen om onze ambitieuze plannen om internationaal te groeien, werkelijkheid te maken." Hij noemt de kersverse topman een 'uitstekende CEO kandidaat'.

Andretta heeft al ervaring in leidinggevende functies bij merken als Lanvin, Moschino, Gucci, LVMH en Céline. Tot voor kort was hij CEO van Buccellati, een Italiaans sieradenmerk in het luxe segment. Sinds 9 juni 2014 is hij werkzaam bij Mulberry. Onlangs is hij ook aangesteld als adviseur om de internationale expansie van het bedrijf in goede banen te leiden.

"Ik ben blij om CEO te worden na bijna een jaar als non-executive bestuurder te hebben gewerkt," laat Andretta weten in een verklaring. "Mulberry is een echt, authentiek Brits merk, met een unieke productiemogelijkheden in Groot-Brittannië. Het merk heeft een groot internationaal potentieel en ik kijker naar uit om het bedrijf te laten groeien, samen met Godfrey, Johhny en de rest van het team en het bestuur."

Mulberry heeft vers bloed gevonden

Thierry Andretta neemt stokje over van Godfrey Davis

Het bedrijf wordt nu bijna een jaar geleid door Mulberry-veteraan Godfrey Davis. Hij was tot 2012 ook CEO. Bruno Guillon volgde Davis op, maar dat was geen succes. Sinds zijn aantreden daalde de waarde van de aandelen met 67 procent. Toen Guillon in maart vorig jaar de handdoek in de ring gooide, besloot de voormalig CEO, Davis, de taken waar te nemen tot er een nieuwe topman was gevonden. Zijn doel was de schade van Guillon herstellen.

De nieuwe creatief directeur, Johnny Coca, begint in juli aan zijn nieuwe baan. Hij werkt tot die tijd bij het Franse modehuis Céline. Coca vervangt deze zomer Emma Hill die in 2013 al het merk verliet.