Marni benoemt Stefano Biondo tot CEO

Het Italiaanse modemerk Marni, onderdeel van OTB Group, heeft Stefano Biondo aangesteld als nieuwe CEO. Biondo zal in diens nieuwe functie het stokje overnemen van Ubaldo Minelli, sinds januari CEO van de groep. Dit maakt Marni bekend middels een persbericht.

Na 15 jaar ervaring hebben opgedaan bij het Italiaanse kledingbedrijf Safilo, waarvan de laatste twee als Chief Brand Officer, zal de nieuwe Chief Executive Officer van Marni vanaf 15 mei aanstaande het roer overnemen en rapporteren aan Ubaldo Minelli, zo staat in persbericht geschreven. De aanstelling van de nieuwe CEO maakt deel uit van een organisatorisch plan binnen de managementtop van het bedrijf. Volgens het bedrijf heeft de nieuwe structuur innovatie en efficiënte teweeggebracht en heeft het een driejarig plan ontwikkeld dat de groei van Marni verder zal versnellen, waarbij er meer focus ligt op de markt in Azië (met name China) en het zijn mannencollecties en de banden met licentiepartners verder ontwikkeld.

Het bedrijf laat via het persbericht weten dat de nieuwe richting van creatief directeur Francesco Risso heeft geleid tot een vernieuwing in het aanbod in de dames- en herenklerencollecties. De categorie accessoires, en dan vooral de handtassen, realiseerden naar eigen zeggen in bepaalde markten voor een groei van 70 tot 90 procent. Volgens het bedrijf wordt onder de creatieve leiding van Risso een breder publiek aangesproken en verbeterde de naamsbekendheid van Marni, door de introductie van de Mini Markets, pop-upstores van het merk in warenhuizen en op onlinekanalen, onder millennials aanzienlijk.

Marni heeft een herkenbare identiteit met een ongelooflijk groeipotentieel. In de afgelopen jaren hebben we een solide basis gelegd voor de toekomst van het merk en het is nu startklaar voor echte ontwikkeling en succes", aldus Ubaldo Minelli in het persbericht. "Ik wil het team graag bedanken voor het grote enthousiasme en de successen die we samen mogelijk hebben gemaakt. Ik weet zeker dat Stefano zal bijdragen aan het bereiken van onze ambitieuze doelstellingen voor het volgende hoofdstuk.”

Momenteel is Marni actief in 54 landen. Het modemerk verkoopt via groothandelskanalen in 470 winkels en het heeft 70 eigen winkels, waarvan 22 winkels worden beheerd door lokale partners. De laatste winkelopening was in Florence. De volgende openingen van het bedrijf staan gepland in in Parijs, New York, Rome en in China waar meerdere winkels geopend gaan worden. De omzet van Marni kwam in 2017 uit op 180 miljoen euro.

Beeld: Marni