Christophe Coppens aan hoofd Amsterdamse mode-opleiding

Hij verloor zichzelf in het modesysteem. Hij was iemand geworden die hij niet was. Dus besloot de Belgische ontwerper Christophe Coppens in 2012 zijn bedrijf in hoeden en modeaccessoires stop te zetten. Nu is hij terug in de modebranche: hij staat aan het hoofd van de tijdelijke masteropleiding Fashion Matters van het Amsterdamse Sandberg Instituut.

De tweejarige masteropleiding Fashion Matters is een op onderzoek gebaseerde cursus. De studie wil antwoorden vinden op vragen als: Hoe ga je als ontwerper om met het systeem van collecties die elkaar in rap tempo volgen? Hoe vind je nieuwe manieren van ontwerpen, produceren, financieren en consumeren? Hoe ga je om met de behoeften van de hedendaagse consument zonder de wereld van morgen uit het oog te verliezen? Hoewel het uiteindelijke resultaat van de opleiding een mode-collectie kan worden, kan het ook een innovatief voorstel zijn. De student kan zelf bepalen wat het eindresultaat wordt.

Christophe Coppens: ‘Nu is de tijd om een verschil te maken in de modebranche’

De Belgische Christophe Coppens gaat de studie leiden. Hij is bezig om een klein team van leraren aan te stellen. Ook is hij verantwoordelijk voor de gastdocenten en -sprekers. De afgelopen jaren richtte de in België geboren en inmiddels in Los Angelos woonachtige ontwerper, zich vooral op beeldende kunst.

"Toen ik mijn fashionbedrijf drie jaar geleden sloot, was ik in een staat van totale nederlaag. Ik was moe van de strijd met de financiën, inkopers, producenten, de deadlines, de markt en de vraag. Ik geloof sterk dat het nu de tijd is om te komen met nieuwe ideeën in de mode. We kunnen een verschil maken. Er zijn zoveel manieren om te functioneren als ontwerper zonder jezelf te verliezen in het huidige systeem," zegt Coppens op de website van het Sandberg Instituut.

Sandberg Instituut komt met master Fashion Matters

In mei 2012 besloot Coppens na 21 jaar een streep onder zijn modecarrière te zetten. Hij kon het jarenlange dilemma tussen mode en kunst niet meer aan. Winkeliers kozen volgens Coppens altijd voor veilige artikelen of voor de hype van het moment. In een verklaring schreef de ontwerper dat hij totaal kwijt was wie hij was, omdat hij constant schipperde tussen wat hoort en wat moet.

Anderhalf jaar eerder werd hij nog benoemd tot Gebrevetteerd Hofleverancier van België. De ontwerper, die hoeden creëerde voor koningin Paola en prinses Mathilde, vond het de kroon op zijn werk. Ook het ontwerpen van vijftien capes, hoeden en tooien voor de wereldtournee van de Ierse zangeres Roisin Murphy, noemde Coppens een hoogtepunt uit zijn carrière.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN