CEO en creatief directeur Gucci vertrekken

Kering, het moederbedrijf van het Italiaanse modehuis heeft laten weten dat Gucci's CEO Patrizio di Marco en creatief directeur Frida Giannini het concern gaan verlaten. Di Marco en Giannini werkten meer dan tien jaar voor Gucci.

Di Marco vertrekt al snel: per 1 januari 2015 worden zijn taken overgenomen door Marco Bizzarri. De vertrekkend CEO kwam dertien jaar geleden in dienst voor Kering. In 2001 werd hij CEO van Bottega Veneta. Als leider van Gucci heeft hij volgens Kering de nadruk gelegd op innovatie. François-Henri Pinault, voorzitter en CEO van Kering, zegt in een persbericht dat hij ervan heeft genoten om met Di Marco samen te werken. "Zijn strategische visie, passie, charisma en toewijding hebben Gucci gebracht waar het vandaag de dag is."

Gucci's CEO Patrizio di Marco en creatief directeur Frida Giannini vertrekken

Frida Giannini werkt sinds 2002 voor Gucci. Eerst als hoofdontwerper van de lederwaren en later als hoofdontwerper van de damesmodeafdeling. Sinds 2006 werkt ze als creatief directeur bij het Florentijnse modehuis. Pinault zegt in een persbericht dat het een bijzondere prestatie is dat Giannini zo lang als creatief directeur voor Gucci heeft gewerkt. "Opmerkelijk, gezien het niveau en de verantwoordelijkheid die ze had."

De creatief directeur blijft tot eind februari. Na de catwalkpresentatie van de herfst- en wintercollectie voor 2015 en 2016, op 25 februari, zal Gucci verlaten. Wie haar gaat opvolgen wordt later bekend gemaakt.

Gucci verliest glans

Gucci kampt met een dalende omzet. Kering rapporteerde in oktober dit jaar dat de omzet van Gucci in het derde kwartaal van 2014 met 1,6 procent is gedaald. In de eerste helft van het jaar daalde de omzet van het merk met 4,5 procent. De andere merken binnen het Franse concern boekten wel groei: bij Saint Laurent steeg de omzet met bijna 28 procent en bij Bottega Veneta met 10 procent.

CEO en creatief directeur Gucci vertrekken

Kering zegt dat consumenten minder zin hebben om designermode te kopen, maar analisten denken dat het modehuis te weinig betaalbare items in het assortiment heeft. De afgelopen vijf jaar stegen de prijzen bij Gucci met zo'n 40 procent. Ook het gebrek aan innovatie bij Gucci zou een reden zijn voor de dalende omzet, wat het modehuis zelf ontkent. The Wall Street Journal denkt dat Gucci ten onder gaat aan het eigen succes. Het merk is zo bekend, dat consumenten een kledingstuk of accessoire van Gucci niet langer beschouwen als 'uniek' of 'speciaal'.

Foto's: Gucci lentecollectie 2015, Frida Giannini

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN