• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Bijna 2024: Belgische modeprofessionals blikken terug op 2023 en kijken vooruit naar volgend jaar

Bijna 2024: Belgische modeprofessionals blikken terug op 2023 en kijken vooruit naar volgend jaar

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mensen |Q&A

Proost op het nieuwe jaar. Credits: Pexels

Het is weer die tijd van het jaar waarin men nostalgisch wordt, terugblikt op het afgelopen jaar en al plannen maakt voor de volgende. FashionUnited vroeg aan Belgische modeprofessionals hoe zij 2023 beleefd hebben en wat ze verwachten van 2024.

Niki de Schryver, oprichter van Cosh!

Platform voor duurzame mode Cosh! Breidde in 2023 flink uit. Niet alleen behaalde het bedrijf extra financiering dit jaar, door middel van diverse overnames maakte het platform de stap naar Duitsland én Spanje.

2023 ligt weer achter ons. Wat was je verwachting aan het begin van het jaar en is deze uitgekomen?

Ik, net als vele ondernemers, had gehoopt dat het een makkelijker jaar zou worden. Corona, de Oekraïne-crisis én bijhorende knip op huishoudensbudgetten door verhoogde energiekosten, leken voorbij. Maar de markt was opnieuw volatieler dan verwacht, de lange zomer, de extreme opkomst van ultra cheap fashion gigant Shein heeft er bij veel kleine ondernemers ingehakt. We zien dat de ondernemers in het netwerk robuuster zijn en unieke orders krijgen, maar dat de sluitingsgraad bij duurzamere ondernemers buiten het netwerk veel hoger ligt.

Wat neem je mee naar 2024 en wat laat je achter in 2023?

Naar het einde van het jaar voelde je meer openheid, meer mensen durven delen dat ze het moeilijk hebben, maar vinden daarin ook steun bij ons en elkaar. Zelf ervaar ik meer openheid en een grote gunfactor en samenwerking. Ik ben dan ook erg trots en blij met de projecten die de eerste drie maanden in het verschiet liggen.

Credits: Niki de Schryver, oprichter van Cosh! Beeld via Cosh!

Hoe zie je 2024 voor je?

Recente verkiezingsuitslagen in Nederland en ontmoetingen met diverse centrum steden doen ons reflecteren over armoede en hoe elitair duurzamere mode was en is. Het is onze missie met Cosh! om éénieder duurzamere kledingopties te kunnen bieden in zijn eigen stijl of budget en ondanks wij anderen adviseren om hun niche héél duidelijk te kiezen, willen we diversifiëren en nog bewuster mensen met beperkter inkomen met trots introduceren in de circulaire economie als ze dit nog niet deden. Hun tonen hoe ook hun keuze een verschil kan maken.

Heb je nog nieuwjaarswensen voor je mede-modeprofessionals? Of een nieuwjaarswens in het algemeen?

Meer verbinding, meer empathie en meer financiële ruimte, wat tot meer samenwerking leidt. We hebben écht allemaal elkaar nodig. Elk compliment, elke ja, elke vorm van support is belangrijk. Duurzame ondernemers lopen een marathon.

Souâd Feriani, ontwerper

Het Belgische merk Souâd Feriani bestaat in 2023 twee jaar. In het korte bestaan heeft het merk al twee eigen winkels geopend.

2023 ligt weer achter ons. Wat was je verwachting aan het begin van het jaar en is deze uitgekomen?

In het jaar 2023 wilden we meer klanten bereiken, meer visibiliteit, en wel om deze reden: Als ontwerper voel ik de behoeftes van onze klant goed aan. Wat te verhullen en wat te accentueren van het lichaam of van je persoonlijkheid. Het is zo belangrijk voor vrouwen en mannen om rust te vinden in wat je draagt. Het geeft je meer vertrouwen in de uitdagingen die je dagelijks aangaat.

Mijn obsessie om te slagen in het kleden van zeer veel verschillende soorten lichamen gaat heel ver. De perfecte pasvorm, de beste materialen, comfort, zelf het kunnen wassen, ’s morgens gemakkelijk aan te trekken, duurzaam, chic en tegelijkertijd de eenvoud zelve. Eigenlijk een omschrijving van mijn eigen behoeftes en van zovele klanten die naar hetzelfde op zoek zijn. En deze missie is geslaagd, meer en meer klanten vinden hun weg naar onze collectie en naar onze boutiques.

Ontwerper Souâd Feriani. Credits: Souâd Feriani

Wat neem je mee naar 2024 en wat laat je achter in 2023?

Blijven leren, blijven groeien als persoon én als merk, samen met mijn prachtige team. Flexibel zijn, leren en weer doorgeven.

De werkwijze van onze sector en de ideeën van vijftig, tien jaar geleden zijn ver achterhaald en toch blijft de modesector op deze manier verder werken. Ik ben blij dat ik altijd het lef heb gehad om mijn eigen pad te kiezen, hierin te geloven en indien niet werkbaar, soms te vallen, op te staan, bij te sturen en weer verder te gaan.

De obstakels van het logge systeem laat ik achter mij en ik probeer op mijn manier duurzaam te zijn. Dit door zowel fabrikanten én wholesale klanten te overtuigen en uit te leggen dat het ook anders kan en eigenlijk anders ‘moet’. Voor ons en voor de volgende generaties. Als ik onze fabrikanten, wholesale klanten en onze persoonlijke klanten mijn idee uitleg van hoe het anders kan, is er nog nooit iemand geweest die hierin niet mee wil. We gaan nog creatiever omspringen met onze stofresten en de overschotten van de collectie. We werken hiervoor momenteel een interessant en inspirerend plan uit.

Heb je nog nieuwjaarswensen voor je mede-modeprofessionals? Of een nieuwjaarswens in het algemeen?

Op zondag ochtend ‘probeer’ ik in alle stilte de krant, stukken uit boeken en artikels te lezen. Dat is hét moment in de week waar ik het meest geïnspireerd raak. Maar het is moeilijk om niet ontmoedigd te raken door het nieuws in de wereld. Als ontwerper blijf ik geloven in het goede in de mens. Elke dag geef ik dit weer door. Mijn wens voor het nieuwe jaar is om allen ons platform te gebruiken om onze fabrikanten, klanten, contacten te leren relativeren, dankbaar te zijn en hen te inspireren.

We hebben ook nog iets moois om mee te eindigen. In het voorjaar van 2024 openen we onze derde Boutique Souâd Feriani in Knokke! Weer een platform erbij om rust en schoonheid te delen.

Tom Depoortere, artistiek directeur bij Essentiel Antwerp

Essentiel Antwerp is een bekende naam in de Belgische industrie. Het modemerk maakte dit jaar de stap naar de Verenigde Staten en ging diverse samenwerkingen aan waaronder met Belgische collega Unrun.

2023 ligt weer achter ons. Wat was je verwachting aan het begin van het jaar en is deze uitgekomen?

Met de opening van de eerste Essentiel Antwerp flagship store in de VS, in New York, is een grote droom werkelijkheid geworden. Samen met de e-commerce lancering in de VS, vormt dit een belangrijke mijlpaal in onze expansiestrategie, en draagt dit bij aan de ambitie om ons merk een globaler imago te geven. Een ander project waar ik fier op ben, is de lancering van onze eerste Fluid collectie die bestaat uit genderneutrale items, voor iedereen. Met deze collectie willen we ieder individu aanmoedigen om hun eigen stijl te omarmen en trachten we een nog groter inclusief publiek te bereiken.

Tom Depoortere, artistiek directeur van Essentiel Antwerp. Credits: Essentiel Antwerp

Wat neem je mee naar 2024 en wat laat je achter in 2023?

Het sterk vertrouwen in het DNA van Essentiel Antwerp neem ik mee. Keer op keer wordt bewezen dat hoe dichter we bij onszelf blijven, hoe sterker onze collecties geapprecieerd worden. Daarom laat ik alle mogelijke twijfels achter.

Hoe zie je 2024 voor je?

In 2024 vieren we het 25-jarig bestaan van Essentiel Antwerp. Een moment om terug te kijken, maar vooral om vooruit te kijken. Om deze grote mijlpaal te vieren, hebben we een aantal spannende projecten gepland in de tweede helft van 2024.

Heb je nog nieuwjaarswensen voor je mede-modeprofessionals? Of een nieuwjaarswens in het algemeen?

Peace on earth!

2023
2024
JAAROVERZICHT