• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Adidas CEO: “Ye meende die antisemitische opmerkingen niet”

Adidas CEO: “Ye meende die antisemitische opmerkingen niet”

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mensen

Voormalig Adidas-CMO Eric Liedtke en Ye (Kanye West) in 2016. Credits: Adidas

Een opmerkelijk statement van Adidas CEO Bjorn Gulden. De CEO geeft in de podcast ‘In Good Company’ aan dat hij niet denkt dat ondernemer, ontwerper en artist Ye (Eerder bekend als Kanye West) de antisemitische uitspraken die hij deed meende. Onder andere deze uitspraken van Ye zorgde ervoor dat de Adidas’ samenwerking met de artiest voor het merk Yeezy werd stopgezet.

Gulden erkent in de podcast dat de uitspraken die Ye deed niet goed waren. “Ik denk niet dat hij meende wat hij zei en ik denk niet dat hij een slecht persoon is - het kwam alleen zo over,” aldus Gulden. Echter is de CEO nog steeds van mening dat het beëindigen van de partnerschap met Ye de juiste keuze was.

Niet alleen deed Ye in 2022 diverse antisemitische uitspraken, er kwamen ook verhalen naar buiten over mogelijk grensoverschrijdend gedrag van Ye. Oud medewerkers van Yeezy stuurde hierover een brief naar de directie van Adidas. Het gedrag van Ye zorgde ervoor dat diverse modebedrijven afstand namen van de artiest. Zo brachten Balenciaga, Adidas, Gap én diverse tweedehandsplatformen statements uit dat ze niet meer zouden samenwerken met Ye óf producten zouden verkopen van Yeezy.

Het stopzetten van de samenwerking met Ye kon Adidas 700 miljoen euro kosten, zo bleek eerder dit jaar. Dat zou alleen van toepassing zijn als de al geproduceerde items van Yeezy niet verkocht zouden worden. Uiteindelijk besloot Adidas om via strategische en gecontroleerde verkoop de voorraad van de hand te doen. De eerste ronde van verkoop leverde naar verluidt al 508 miljoen euro op.

Beluister hier de podcast:
Podcast: In gesprek met Adidas CEO Bjorn Gulden over schoenen, leiderschap en snelle beslissingen
Adidas
Ye
Yeezy