• Home
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Eeuwige jeugd in Modemuseum Hasselt

Eeuwige jeugd in Modemuseum Hasselt

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more

Cultuur |INTERVIEW

Sociale media, reclame, mode, influencers en mini-me’s: we dragen jeugd en jeugdigheid hoog in het vaandel. Een expo over deze obsessie kon dan ook niet uitblijven. In het Hasseltse Modemuseum opende dit weekend Forever Young, FashionUnited sprak met curator Eve Demoen.

Het verlangen naar jeugdigheid en eeuwige schoonheid is eigen aan mode, die zichzelf steeds wil vernieuwen en verjongen. Ook in de jaren 20 en 60 stond de mode volledig in het teken van youthfulness. Waarom opent deze expo dan net nu?

Eve Demoen: “Het is heel actueel thema. We belichten identiteit op verschillende manieren. Enerzijds aan de hand van negentiende-eeuwse kinderkleding waarbij we kijken naar genderstereotypering en het toeschrijven van bepaalde kleuren aan jongens of meisjes, wat vandaag nog steeds de situatie is. Anderzijds bekijken we hoe hedendaagse mode omgaat met jeugd en jeugdigheid, en hoe belangrijk die jeugd is voor de hedendaagse mode. Sociale media zoals Instagram spelen hierin een belangrijke rol. “Today’s internet-empowered youth have the tools, access and information to create and promote their own fashion culture," vat het online platform Business of Fashion het treffend samen.

We zien ontwerpen van onder meer Raf Simons, Walter Van Beirendonck, Viktor & Rolf, Gucci, Moschino, Givenchy en werk van fotografen zoals Corinne Day, Tim Walker en Luis Monteiro. Wat is uw favoriete tentoongestelde item?

“Ik heb niet één favoriet stuk, maar vind het net interessant omdat het zo een diverse stukken en thema’s zijn; er zijn historische stukken te zien, hedendaagse silhouetten van ontwerpers zoals Viktor & Rolf, Walter Van Beirendonck en Gucci, en bijzondere (mode)fotografie die tot de verbeelding spreken. Ik ben wel erg blij met de bijdrage van modefotograaf Tim Walker aan deze tentoonstelling, en dat we de foto van Kate Moss door Corinne Day mogen gebruiken als campagnebeeld.

Er hangen ook prachtige foto’s van fenomenen die nooit oud lijken te worden zoals het flamboyante, Amerikaanse stijlicoon Iris Apfel en, inderdaad, de zestienjarige Kate Moss, gefotografeerd door Corinne Day voor Life Magazine. Waarom moet men de expo bezoeken?

“Omdat het een heel inspirerende en toegankelijke tentoonstelling is over een boeiend en actueel thema dat ieders leven beroert. Daarnaast is het een totaalervaring door de scenografische uitwerking en grafische vormgeving. De expo richt zich specifiek ook op jongeren en kinderen, wat het een uniek gegeven maakt. Zij zijn betrokken doordat hun leefwereld ook wordt aangeraakt in de expo.”

Forever Young in het Modemuseum Hasselt loopt tot 2 september 2018. De expo maakt deel uit van de dubbeltentoonstelling ‘forever Young forever’ samen met cultuurcentrum Hasselt.

Homepagefoto + affiche Forever Young credit: Modemuseum Hasselt.
Overige foto’s: Katrien Huystentruyt voor FashionUnited

Forever Young
ModeMuseum Hasselt