• Home
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Designing 007: 'Kostuumontwerpen is eerst het script lezen'

Designing 007: 'Kostuumontwerpen is eerst het script lezen'

Door Vivian Hendriksz

bezig met laden...

Scroll down to read more

Cultuur

Daniel Craig gaat opnieuw in de huid van James Bond kruipen, voor de film die volgend jaar in de bioscoop verschijnt: Spectre. Wie vast in de stemming wil komen kan nog tot 8 februari terecht in de Rotterdamse Kunsthal, voor de tentoonstelling 'Designing 007: Fifty Years of Bond Style'. Na Londen, Toronto, Melbourne en Moskou streek de expositie over de kleding in James Bond films in oktober neer in Rotterdam.

Tentoonstelling James Bond nog twee maanden te zien in Kunsthal Rotterdam

"We wilden een meeslepende ervaring en bovendien Bondfans informeren en vermaken," legt Bronwyn Cosgrave uit tijdens de opening. De James Bond-films hebben volgens de gastconservator en modehistorius niet alleen belangrijke modetrends vastgelegd, maar ook nieuwe trends gezet.

Hoe kan het toch dat James Bond maar trends blijft zetten? "Ik denk niet dat alleen de acteurs dat doen, maar ook de ontwerpers achter de schermen. Iedereen wil de best mogelijke film maken," zegt Lindy Hemming, ontwerper van Bond-outfits. Samen met Cosgrave en Meg Simmonds, hoofd van het James Bond archief bij Eon Productions, selecteerde ze kostuums die zijn opgenomen in de tentoonstelling.

"Mijn doel is om uit te leggen in de expositie hoe alle ontwerpaspecten bijdragen aan het creëren van een karakter," verklaart Hemming. "De tentoonstelling is bedoeld om glamour te laten zien, van de eerste film tot de laatste. En ook om veranderingen te laten zien in het design."

Kostuums James Bond in jaren zestig nog geen grote waarde

De kostuums opsporen was geen sinecure. Vooral de kledingstukken uit de oudere films waren soms lastig te vinden. Volgens Hemming werd er in de jaren zestig nog niet zo'n grote waarde gehecht aan de kostuums. "De meerderheid van de kleding werd toen verkocht, weggegeven of gerecycled in nieuwe outfits." Een andere reden waarom de zoektocht zo moeilijk was is dat voormalig Bond-acteur Sean Connery alle kostuums die hij in de films droeg mocht houden. Van de eerste film, Dr. No, heeft alleen één jas de expositie gehaald. "Niemand weet waarom de jas er nog was en veilig werd bewaard."

Een bolhoed, gedragen door slechterik Oddjob in Goldfinger uit 1964, werd uiteindelijk via een veiling bij Christie's gekocht, voor 64.000 pond (80.731 euro). Sommige stukken zijn niet terug gevonden. Van de belangrijkste werd een replica gemaakt voor de tentoonstelling, zodat bezoekers toch het gevoel hebben een reis door de James Bond geschiedenis te maken. Zo werd een smoking jasje nagemaakt uit Goldfinger. Hemming vertelt dat ze weefsel kon opsporen dat bijna hetzelfde is als het oorspronkelijke materiaal van de mantel. Ook werden vergelijkbare knopen aangeschaft, zodat de remake bijna identiek is aan het origineel.

Naast de replica hangen schetsen, waarop het ontwerpproces van de kostuums is te zien. "Je kunt hier zien dat de kostuum ontwerper een andere stof in gedachten had voor het vest van piloot Pussy Galore," zegt Hemming. "Met een luipaard print, dat was in de mode op dat moment. Maar uiteindelijk kwamen de ontwerper en producent tot de conclusie dat goud het beter doet op het scherm."

'Juiste kostuum helpt acteur om het personage te spelen'

De Britse ontwerper Anthony Sinclair is verantwoordelijk voor het ontwerp van de pakken van Connery. Hemming: "Ik zeg altijd dat hij de mannelijke versie van het Chanelpak heeft ontworpen." Toen Hemming werd gevraagd om de leiding te nemen over de kostuumontwerpen, in 1995, vroeg ze het Italiaanse herenmodelabel Brioni om het beroemde Bond-pak opnieuw uit te vinden. Er was een strak opnameschema en ze wilde een heleboel pakken snel geproduceerd hebben. Ze wilde bovendien dat Bond gekleed zou gaan in pure luxe.

"Kostuumontwerpen houdt in dat je eerst het script gaat lezen om een idee te krijgen van het karakter dat je gaat kleden. Dan praten we met de regisseurs en producenten, over wat ze willen. We verwijzen naar foto's en kijken catwalktrends. We praten natuurlijk ook met de acteurs voordat we beginnen met samenstellen van de outfits," legt Hemming uit.

Voor het karakter Electra King in The World is Not Enough, gespeeld door Sophie Marceau, werd ze geïnspireerd door het fictieve figuur Jessica Rabbit. Daarom ontwierp ze een rode jurk. De kleur paste goed bij het karakter, omdat zo haar innerlijke woede duidelijk werd. Het paste ook bij haar flamboyante kant, door de ingewikkelde, geborduurde details. "Het juiste kostuum helpt de acteur het personage goed te spelen," zegt Hemming.

Hemming ziet zichzelf niet als een trendsetter. Kostuumontwerp is volgens haar totaal anders dan modeontwerpen. "Soms wordt iets wel een trend, maar dat is dan omdat het al bestond op de achtergrond. Als kostuumontwerper hoef je niet iets uit niets te maken. Je observeert en brengt het dan naar het publiek. Maar het idee, het ontwerp, bestaat al."

Vertaling en bewerking door Yasmine Esser

Foto's: Simon Trel

designing 007: fifty years ofbond style
EON Productions
JAMES BOND
Kunsthal
Lindy Hemming