Zalando: “Wij willen de toonaangevende modebestemming in Europa worden”
bezig met laden...
Naast de uitbreiding in markten en categorieën slaat Zalando een nieuwe weg in. De e-commerce speler gaat B2B-services aanbieden. Dat werd bekendgemaakt tijdens de Zalando PlayDay in Berlijn.
“We willen het business model uitbreiden, in plaats van de business zelf,” zegt mede-oprichter Rubin Ritter in de Zalando Fashion Hub in de Duitse hoofdstad. “Ons doel is om de toonaangevende modebestemming in Europa te worden, en daarom verstevigen we de infrastructuur.”
Om de positie van Zalando te verstevigen wordt daarom de stap gezet naar B2B. “We hebben al veel geëxpansieerd; van binnen- naar buitenland, naar meer categorieën en nu naar business to business. We zullen ons platform inzetten voor andere merken, denk hierbij ook aan media-services.” “We willen het operationele systeem voor de modewereld worden,” legt mede-oprichter en board member David Schneider uit.
Zalando neemt rol fulfilment centrum op zich
Modemerken zullen hun collecties al via Zalando aanbieden, zullen straks ook de bezorging overdragen aan Zalando. Het eerste merk dat zich heeft aangesloten bij Zalando’s nieuwe B2B-service is Bestseller. Het Deense merk heeft een nauwe band met Zalando. In 2013 nam de eigenaar van Bestseller, Anders Polvsen een belang van 10 procent in het e-commerce modeplatform. Daarnaast heeft Zalando deals getroffen met de Duitse schoenenketen Shuh.de, die de voorraad van de fysieke winkel gaat aanbieden op Zalando. Eenzelfde deal is gesloten met vier winkels van Tommy Hilfiger in Berlijn.
Zalando liet tevens weten nieuwe merken te hebben aangesloten bij het partner programme: Nike en Weekday. Het partnerschap houdt in dat Zalando een groot deel van de collecties zal gaan aanbieden, in ruil voor commissie, in plaats van het inkopen via groothandel.
David Schröder, operations chief van Zalando, liet weten dat het model vooral aantrekkelijk is voor merken die de controle over hun voorraden en presentatie willen behouden. “Dit verandert Zalando in een shopping mall, waar ook een H&M-winkel zit,” zei hij, toevoegend dat daarmee ook onderscheid wordt gemaakt met Amazon, die gezien wordt als een grote concurrent nu die ook mode gaat aanbieden.
Zalando wil omzet in 2020 verdubbelen
Voorheen focust Zalando zich op groothandel met de verkoop van mode, schoenen en accessoires. De collecties van de aangesloten merken werden vanuit grote fulfilment centra verscheept in Europa. Met de nieuwe fulfilment centra in Zweden en Polen zal het e-commerce platform de omzet flink kunnen opschroeven.
Inmiddels is er veel geïnvesteerd in technische innovaties en logistieke expertise. Daarnaast beschikt Zalando over een immense klantenbase van inmiddels 20 miljoen klanten. Reden genoeg voor Zalando om het platform op ‘een winstgevende manier uit te bouwen’. “Het doel is om het bedrijf tot 2020 te verdubbelen,” aldus co-CEO Ritter in Berlijn. Een woordvoerder laat weten dat Zalando van plan is om de 3,6 miljard euro omzet uit 2016 te verdubbelen. Volgens Thomson Reuters verwachten analisten dat Zalando in 2020 een omzet van 7,6 miljard euro behaalt.
Het is voor het eerst dat het e-commerce platform zich uitspreekt over middellange termijn doelstellingen. Als de nieuwe fulfilment centra in Zweden en Polen operationeel zijn, zal Zalando uiteindelijk 20 miljard omzet kunnen draaien, zei Birgit Opp, vicepresident Finance.
“Onze primaire focus ligt op groei, er is niemand in deze unieke positie die Zalando heeft. We willen echter wel winstgevend blijven, op een duurzame manier,” vertelt Opp later tijdens het persevenement. De groei zit vooral in het aantal klanten en hoeveel zij per order uitgeven. “We hebben 20 miljoen klanten, maar Europa heeft 420 miljoen mensen. Daar zit dus nog potentie in. Een Europeaan besteedt gemiddeld 200 tot 250 euro per jaar bij Zalando, maar de Europeaan geeft gemiddeld 1000 euro per jaar uit online.”
Zalando werkt aan verbetering retourbeleid
Nog steeds is de bezorging een belangrijk punt voor oprichters Ritter, Schneider en Gentz. Een bezorging binnen 20 of 30 minuten is nog steeds een grote wens. Robert Gentz wijst naar zijn ervaringen met Facebook en Über. “Zij weten beter wat je wilt dan je eigen vrienden. Zulke ervaringen moeten ook in de mode kunnen,” vertelt hij tijdens de Zalando PlayDay.
Het retourbeleid is eveneens een groot punt van aandacht, omdat zeker de helft van de bestelde items weer geretourneerd wordt. En dat is een grote kostenpost voor Zalando, die gratis retours aanbiedt. Zeker 30 tot 40 procent van de retours zou voorkomen kunnen worden als klanten de juiste maten zouden bestellen. “Er moet een seamless retourbeleid komen,” aldus Ruben Ritter. Voor iedere partner wil Zalando een verbeterde ‘retourstrategie’ opzetten.
Zalando heeft inmiddels al een testteam aangesteld die niets anders doet dan alle items aanpassen en uitproberen. “Zij geven data over dit en pasvorm, die wordt verwerkt tot suggestie aan de klant, mede op basis van data en eerdere aankopen. Ook 3D-scans van de klant behoren tot de toekomstplannen, wanneer de technologie daarvoor voldoende ontwikkeld is,” vertelt head of engineering Stacia Carr. Ze erkent: “Een van de grootste uitdagingen is hoe we mensen kunnen informeren hoe een maat ècht valt. Ik wil weten hoe je de maten kunt voorspellen van de klant. Data is de toekomst.” Haar team doet daarom ook al onderzoek naar virtuele paskamers en virtual reality om in de toekomst. Er wordt ook samengewerkt met de merken zelf. “Ik hoop dat we onze partners hier ook meer over kunnen leren. Iedereen in de mode-industrie worstelt hiermee.”
Beeld: Zalando, FashionUnited