• Home
  • Nieuws
  • Business
  • YNAP passeert 1 miljard omzetgrens in H1

YNAP passeert 1 miljard omzetgrens in H1

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Yoox Net-a-Porter Group heeft in het eerste halfjaar van 2017 de omzetgrens van 1 miljard euro gepasseerd. De luxegroep behaalde deze grens voor het eerst dankzij bestellingen via mobiele apparaten, die voor het eerst de overhand hadden.

YNAP rapporteerde een omzetgroei van 15.3 procent over het afgelopen half jaar. Het EBITDA steeg naar een bedrag van 98 miljoen euro door een toename van 28,1 procent. Het netto-inkomen kwam neer op 38 miljoen euro. In het tweede kwartaal rapporteerde YNAP een omzet van 519,3 miljoen euro dankzij een stijging van 20,2 procent.

“In het eerste halfjaar hebben we uitzonderlijke resultaten behaald zoals een omzet van meer dan 1 miljard euro dankzij organische groei waarvan 20 procent in het tweede kwartaal,” aldus CEO Federico Marchetti in het persbericht. “We hebben een andere belangrijke mijlpaal bereikt in ons integratieplan dankzij de lancering van onze eerste online flagship store met onze nieuwe state-of-the-arttechnologie. Dit maakt het mogelijk om nog meer te personaliseren [voor onze klanten, red] dankzij kunstmatige intelligentie en smart data. Continue innovatie zorgt ervoor dat YNAP ‘s werelds grootste luxe e-tailer blijft.”

Aankopen via mobiel grootste inkomstenbron Yoox Net-a-Porter

Van begin januari tot eind juni bezochten 394,1 miljoen mensen de websites in het portfolio van de groep. Dit resulteerde in 4,5 miljoen bestellingen met een gemiddelde waarde van 345 euro. De luxegroep heeft nu 3 miljoen actieve gebruikers van de website Net-a-Porter, Mr Porter, Yoox en The Outnet. Voor het eerst werden de meeste bestellingen geplaatst met mobiele apparaten, meer dan 50 procent bestelde op deze manier.

Net-a-Porter en Mr Porter blijven gezamenlijk de grootste inkomstenbron voor de luxegroep. In het eerste halfjaar bedroeg de omzet uit dit ‘in-season’-segment 552,9 miljoen euro dankzij een stijging van 19.8 procent. Volgens de groep genoot dit segment vooral van positief momentum dankzij de verkoop van horloges en sieraden.

Yoox Net-a-Porter zag groei in alle regio’s, maar geen regio kon Noord-Amerika van de troon stoten als belangrijkste regio voor de groep. Een derde van de omzet van de groep wordt hier behaald en dankzij een groei van 17,3 procent kwam de verkoop in Noord-Amerika neer op 322,5 miljoen euro in de eerste zes maanden. Europa (exclusief thuislanden Italië en Groot-Brittannië) zag een kleine omzetgroei van 9.7 procent ten opzichte van andere regio’s, maar behaalde toch een omzet van 267 miljoen euro. De APAC-regio is de grootste stijger met een percentage van 31,9 tot een bedrag van 178,5 miljoen euro.

YNAP investeert 170 miljoen in technologie

Yoox Net-a-Porter verwacht dat het positieve momentum in alle markten zich voort zal zetten. De resultaten van het bedrijf zullen naar verwachting dan ook voldoen aan het 5-jaar plan dat Yoox Net-a-Porter eerder al bekend maakte. Daarbij lanceert de groep later dit jaar ook de eigen collectie van Yoox. Mr Porter en The Outnet hebben al een eigen label.

In de komende zes maanden verwacht Yoox Net-a-Porter 160 tot 170 miljoen euro te investeren in technologie. Het geld zal besteedt worden aan het uitrollen van The Outnet en verdere online flagship stores.

Beeld: Yoox Net-a-Porter Group

YNAP
Yoox Net a porter