Wehkamp verandert strategie: winstgevendheid nu boven groei

Wehkamp gooit het over een andere boeg. Waar het online warenhuis het jarenlang nastreefde om de grootste webwinkel te worden, wil het nu een sterk lokaal warenhuis zijn. Winst moet nu boven groei gaan, aldus het bedrijf tegen het Financieele Dagblad.

Eerder dit jaar maakte Wehkamp al de toekomstplannen gelijktijdig bekend met de jaarcijfers voor het boekjaar 2018/2019. De categorie living moet groter worden en de focus krijgen. Het bedrijf hoopt hiermee minder risico te lopen. Mode zorgt namelijk voor hoge kosten en het risico van de weersveranderingen werden tijdens het boekjaar met extreem warm weer maar al te duidelijk. “Vanwege de vele retouren is kleding riskant,” aldus de nieuwe CEO Graham Harris tegen het FD. “Nu willen we klanten graag meer soorten spullen verkopen, die in dezelfde doos kunnen. Dat is voordeliger.”

Het vraagstuk retouren, waar bijna elke webwinkel mee te kampen heeft, pakt Wehkamp aan door nu geld te vragen voor het thuis ophalen van retours. Het gaat hier om kleine items die klanten ook zelf naar een retourpunt kunnen brengen. Grotere items worden nog steeds gratis opgehaald. Ook pakt de e-tailer serie retourneerders aan. Mensen die meer dan 80 procent van de bestellingen terugstuurt, kan niet meer achteraf betalen als optie aanvinken bij het bestelproces. Harris benadrukt dat is om 10.000 mensen gaat.

Elektronica besteedde het platform uit aan BCC en ook tuinartikelen en gereedschap werden uit het assortiment geschrapt omdat de artikelen te duur zijn om aan te bieden door ‘flinterdunne marges door hoge concurrentie’.

Beeld: Wehkamp newsroom

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN