• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Torfs groeit maar zal besparen om succes te behouden

Torfs groeit maar zal besparen om succes te behouden

Door Marthe Stroom

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Lise Conix, CEO van Schoenen Torfs, met haar voorganger Wouter Torfs. Beeld: Schoenen Torfs

Ondanks een uitdagend jaar met stijgende kosten heeft Schoenen Torfs in 2022 een omzetgroei van acht procent weten te behalen, zo meldt het bedrijf in een persbericht. De totale omzet kwam hiermee uit op 190,2 miljoen euro. De resultaten bieden “vertrouwen en een nodige buffer”, zo licht Torfs toe.

Torfs verwacht namelijk dat de economisch uitdagende tijden die het tijdens het afgelopen jaar ondervond nog eventjes zullen doorzetten, en zet daarom in op besparingen. “We willen echt de focus van een kostenbewust bedrijf ontwikkelen”, deelt de in september aangestelde CEO Lise Conix.

Met name in de fysieke winkels van Torfs steeg de omzet in 2022 sterk, namelijk met tien procent. Wel bevind de omzet van winkels in binnensteden en winkelcentra zich nog steeds onder het pre-coronaniveau. Voor Conix is dit echter geen reden om de strategie aan te passen. “Dit soort winkels blijven onderdeel van de Torfs strategie. We volgen dit van nabij op.”

88 procent van de omzetgroei werd gerealiseerd door schoenen. Vooral het dames- en herensegment, die tijdens de coronaperiode meer onder druk stonden dan het kindersegment, maakten hierbij in 2022 een herstel door. De dameskleding die ook in Torfs winkels te verkrijgen is, was goed voor twaalf procent van de groei.

De webshop van het bedrijf bleef stabiel ten opzichte van 2021 en maakte net geen twintig procent van de omzet uit. Conix deelt blij te zijn dat ze de cijfers die de webshop in de corona periode behaalde hebben kunnen vasthouden. “[Dit] geeft ons het vertrouwen dat ons omnichannel verhaal écht werkt. Ons fysieke kanaal blijft voor groei zorgen, en tegelijkertijd hebben we een rendabele webshop.”

De toekomststrategie van Torfs: Besparen op operationele kosten

De kosten voor Torfs stegen in 2022 exponentieel, met veertien procent. Naar eigen zeggen wist Torfs het bedrijfsresultaat stabiel te houden dankzij een “goede omzet en een gezonde voorraadsituatie.” Het bedrijf sloot het jaar af met een EBITDA van 10,2 procent.

Voor 2023, het jaar waarin Torfs zijn 75e verjaardag viert, mikt het bedrijf op kostenbesparing, maar wel een waarbij “de klant centraal blijft staan”. “Er komen dus geen toegevingen op service en we zullen de kostenstijgingen die wij kennen ook niet integraal doorrekenen aan onze klanten,” deelt Conix in het persbericht.

De retailer zal verder zijn omnichannel strategie verder uitbouwen door te blijven investeren in zijn winkels en online te mikken op een groei in marktaandeel.

Tot dusver is 2023 positief gestart voor Torfs. “De omzetstijging zet zich door, zowel in de winkels als online.”

Torfs