Starten in de mode: tips voor financiën en productie
bezig met laden...
Voor wie een modebedrijf wil beginnen organiseerde Flanders DC de spoedcursus Starten in de mode. De namiddag, waarbij professionals tips & tricks voor het starten van een eigen merk, (web)shop of modeplatform gaven, werd ingeleid door van Ann Claes, Senior Project Manager Fashion bij Flanders DC, het platform voor alle creatieve sectoren in Vlaanderen waar het Flanders Fashion Institute (FFI) onlangs bij werd ondergebracht. FashionUnited was aanwezig en noteerde vier tips voor een strak financieel plan en vier voor een geslaagde productie.
Vier tips voor een straks financieel plan
Handelsingenieur Brigitte Van Cutsem, met 25 jaar ervaring in de modesector, zowel bij internationale als kleinschalige initiatieven, leidt het gezelschap door de verschillende financieringsmogelijkheden aan de hand van gestelde vragen. Vooral het financiële plan blijkt een zware dobber voor de meeste deelnemers, omdat veel financieringsmogelijkheden zijn, van een persoonlijke investeerder over startersleningen tot crowdfunding.
Waar het vaak misloopt met jonge modebedrijven? De realistische kijk. Daarom is het volgens Van Cutsem heel belangrijk dat je met een kritische blik durft te kijken naar de haalbaarheid van je droom, en een worst maar ook best case scenario opstelt voor je financiële plan.
- Geef je huidige job nog niet op: de eerste jaren zal je jezelf geen loon kunnen uitkeren, je hebt dus een reserve nodig bovenop de financiering van je eigen zaak.
- Hou er ook rekening mee dat je aan drie seizoenen tegelijk werkt: eentje in de winkel, een andere in productie en een laatste die je nog aan het ontwerpen bent. Het duurt dus lang voor je je geld terugziet.
- Ben je slecht met geld? Zoek een partner die je aanvult. Heb je een oom die advocaat is, werkt je vader in de financiële sector? Vraag hen om (gratis) raad.
Vier productietips
Stan Schoonbaert heeft een lange carrière in modeproductie achter de rug, onder andere bij zijn vaders familiebedrijf, C&A, Samsung en Oilily, tot Dries Van Noten hem zelf uitnodigde om over zijn buitenlandse productie te waken.
Zijn gouden tip voor beginners is een partner in crime te vinden: een Belgisch bedrijf met een eigen productie of goede contacten in het buitenland. Op de website van Creamoda vind je informatie over mogelijke producenten, via de prijsinzicht.be kan je zelf je productiekosten berekenen.
- Laat je collectie produceren in Europa, laat je zeker niet verblinden door de dumpingprijzen in Azië, die winst verdwijnt sowieso samen met de transportkosten, en Europese partners scoren beter op duurzaamheid.
- Ga kijken in het atelier, zo merk je meteen of het goed zit met de productie. Werp zeker ook een blik op het magazijn waar de productie wordt opgeslagen, de spiegel van hun kunnen.
- Eerlijk zijn en een goede communicatie zijn de basis. Zorg wel dat je alle afspraken en deals op papier hebt (termijnen, prijzen...). Een e-mail volstaat al om op terug te vallen.
Lees ook de serie: How to: zelf een modelabel opzetten
Geschreven door: Katrien Huysentruyt
Foto 1: © Nyul | Dreamstime.com
Foto 2: © Starblue | Dreamstime.com
Foto 3: © Nyul | Dreamstime.com - Fashion Designer In Office Photo