‘Spectaculair jaar’ Gucci stuwt jaaromzet Kering

Luxegroep Kering heeft het financiële jaar afgesloten met een omzetgroei van 25 procent. Deze groei werd grotendeels gestuwd door de omzettoename van 41,6 procent bij Gucci. In totaal behaalde de groep een omzet van 15,4 miljard euro, zo blijkt uit de gerapporteerde jaarcijfers.

CEO en voorzitter van de groep, François-Henri Pinault: “Kering heeft fantastische resultaten in 2017 geleverd. We hebben 3 miljard euro aan extra omzet gedraaid in een jaar en hebben meer dan een miljard extra aan EBIT behaald. Al onze modehuizen genieten van een gigantische groeipotentie vanwege hun vaardigheden om codes te herzien, begeerlijkheid te vergroten door hun creatieve visie en creëren daardoor meer waarde.” Pinault meldt in het verslag van de jaarcijfers eveneens dat het goede jaar een bevestiging is van het businessmodel van Kering. Het netto inkomen van de groep bedroeg 1,7 miljard euro door een stijging van 119,5 procent.

Omzet Kering stijgt 25 procent in 2017

In het portfolio van Kering bevinden zich de merken Gucci, Bottega Veneta, Saint Laurent, Alexander McQueen, Balenciaga, Brioni, Christopher Kane, McQ, Stella McCartney, Tomas Maier, Boucheron, Dodo, Girard-Perregaux, Pommelato, Qeelin en Ulysse Nardin. In het sport en lifestyle segment beheert de groep ook de merken Puma, Volcom en Cobra.

Het luxe segment van de groep zag de omzet groeien met 27,5 procent en passeerde daardoor voor het eerst de 10 miljard grens in een financieel jaar. In 2017 behaalde Gucci voor het eerst een omzet hoger dan 6 miljard euro, in totaal 6,2 miljard euro. Vooral in West-Europa beleefde het merk een goed jaar met een toename van 57,6 procent bij een gelijk aantal winkels. Online zag Gucci de omzet met 80 procent stijgen, bij retailers bleef dit percentage op 34,7 procent steken. Saint Laurent rapporteerde een omzetstijging van 23 procent, wat resulteerde in een totale omzet van 1,5 miljard euro. Bottega Veneta bleef nagenoeg gelijk met een stijging van 0,2 procent en 1,176 miljard euro.

In het sport en lifestyle segment steeg de omzet met 12,8 procent naar 4,3 miljard euro. Puma bleek het paradepaardje van het segment met een omzet van 4,1 miljard euro en een groei van 14 procent. Het merk passeerde het afgelopen jaar voor het eerst de omzetgrens van 4 miljard.

15,4 miljard euro omzet voor Kering in 2017

In het huidige financiële jaar zal Kering opnieuw focussen op omzetgroei bij gelijk aantal winkels terwijl ze een gerichte en selectieve expansie van het distributienetwerk bewerkstelligen. Puma zal naar verwachting opnieuw een sterk jaar leveren.

Beeld: Gucci Facebook