• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Rebranding bij Mode Unie: 'Nieuwe voorzitter maakt organisatie klaar voor de toekomst'

Rebranding bij Mode Unie: 'Nieuwe voorzitter maakt organisatie klaar voor de toekomst'

Door Susan Zijp

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Beeld ter illustratie Credits: Pexels

Mode Unie, de federatie voor zelfstandige modedetailhandel, stelt Stefaan Allemeersch, CEO van Giks Fashion, aan als nieuwe voorzitter. Samen met een nieuw bestuur zal hij de komende vijf jaar retailers wegwijs maken in de dynamische ontwikkelingen in de toekomst. “Voor merken en retailers die zich durven onderscheiden en zich weten aan te passen aan het consumentengedrag van morgen liggen er veel kansen. Het helpen definiëren van deze kansen en moderetailers over de streep trekken om ze te durven grijpen, dat wil ik de komende vijf jaar met Mode Unie bewerkstelligen”, aldus Allemeersch. Met de rebranding wil Mode unie aantonen klaar te zijn voor de toekomst.

De nieuwe voorzitter wil de missie van Mode Unie voortzetten. Te weten: het bedrijf, dé organisatie voor zelfstandige mode ondernemers maken. Als gezicht van de sectorfederatie wil hij Mode Unie ook de toekomst, die gepaard zal gaan met uitdagende ontwikkelingen, in leiden. “De laatste jaren is er heel wat veranderd binnen de moderetail: digitalisering, internationalisering, veranderende winkelstraten en een consument die andere voorkeuren heeft. Ook worden we meer dan vroeger geconfronteerd met externe factoren zoals de weersomstandigheden, geopolitieke factoren die een invloed hebben op prijzen en een nijpend personeelstekort binnen de sector. Modehandelaars moeten dan ook actief inzetten op hun toekomstverhaal willen ze blijven groeien.’

Afgelopen dinsdagavond stelde Mode Unie de nieuwe voorzitter aan. Allemeersch neemt het stokje over van over van Peter Geeroms, die 5 jaar bij Mode Unie zat. “In 2000 trad ik toe tot het bestuur van Mode Unie. In die meer dan 23 jaar als bestuurder en later ook als voorzitter bouwden we de federatie uit tot een krachtige sectorfederatie met een grote ledenbasis en een breed maatschappelijk draagvlak. Door de jaren zetten we de noden en bezorgdheden van modehandelaars telkens opnieuw op de kaart in de media en bij politiek én werden we gehoord. Onder andere tijdens de moeilijke coronajaren toonden we aan dat we als sectororganisatie het verschil konden maken voor modehandelaars en slaagden we erin om heel wat steunmaatregelen te bekomen en zowel politici als consument te overtuigen van de voordelen van lokaal shoppen”.

Naast het mee richting geven aan het beleid van Mode Unie rekent de sectorfederatie op Stefaan om verder krachten te bundelen met modehandelaars, merkenfabrikanten en andere stakeholders binnen de sector. “Het uitwisselen van ervaring tussen collega’s en het blijvend bijleren van de veranderende markt is essentieel om als modehandelaar te kunnen groeien in deze tijden,” aldus het persbericht.

In het persbericht deelt Mode Unie onder meer dat Allemeersch een scherpe kijk heeft op de toekomst van de modesector en niet bang is om te investeren in de toekomst. “We zien ernaar uit om het Mode Unie project samen met hem verder te zetten, het klankbord te blijven van de sector en de belangen van modehandelaars te blijven verdedigen”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

Stefaan Allemeersch (42) komt uit Waregem. Hij is zaakvoerder van familiebedrijf Giks. Giks werd opgericht in 1999 en heeft zeven vestigingen. De familie is meer dan 100 jaar actief in mode en textiel, onder de naam Artex. Sinds de start in 1999 kende Giks succes. Ze openden fysieke vestigingen en bouwden een sterk online verkoopkanaal op.

Digitalisering
Mode Unie