• Home
  • Nieuws
  • Business
  • President Trump en de winnaars en verliezers in de modebranche

President Trump en de winnaars en verliezers in de modebranche

Door Angela Gonzalez-Rodriguez

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Nog een paar weken te gaan voordat Donald Trump op 20 januari aanstaande wordt geïnaugureerd als 45ste president van de Verenigde Staten. Voorafgaand aan de machtswisseling in het Witte Huis heeft FashionUnited de mogelijke gevolgen voor de modebranche bekeken en presenteert de verwachte winnaars en verliezers van het aankomende tijdperk Trump.

Al maanden houden modeondernemers in de VS de verkiezingen nauwlettend in de gaten, omdat de nieuwe president al in een vroeg stadium een aantal ingrijpende maatregelen heeft aangekondigd die vergaande gevolgen kunnen hebben voor hun onderneming. Het gaat dan bijvoorbeeld om het wel of niet verlengen van internationale handelsverdragen, belastingmaatregelen en toeslagen op bepaalde grondstoffen en productie in het buitenland.

Een van Trump's voorstellen, welke tot veel onrust heeft geleid onder modeondernemers en luxemerken, is de verhoging van importtarieven op goederen die afkomstig zijn uit landen als China en Mexico.

FashionUnited Business Intelligence verwacht dat deze voorgestelde maatregelen op korte termijn waarschijnlijk resulteren in een boost in consumentenbestedingen, omdat mensen nog even snel flink inslaan voordat de nieuwe president aan de macht komt. Op de langere termijn kan een aantal voorstellen ook negatief uitpakken en zullen modeondernemingen en retailers de gevolgen ondervinden.

De winnaars - van Ralph Lauren tot Canada Goose

Om met de positieve gevolgen te beginnen: modebedrijven in de VS zoals Ralph Lauren, Michael Kors en Tommy Hilfiger zullen naar verwachting op zoek gaan naar nieuwe productie en sourcing-locaties en die waar mogelijk van het Verre Oosten verplaatsen naar eigen land of Canada. Deze stap versterkt de nationale modebranche, creëert banen en blaast nieuw leven in de binnenlandse textielindustrie. Kleinere merken en mode start-ups zullen hiervan profiteren, hun productie opschroeven en meeliften op het 'Made in USA' label wanneer hun producten aantrekkelijker worden dankzij hogere prijzen voor merken die van buiten de VS afkomstig zijn. Volgens FashionUnited Business Intelligence leidt dit tot een groeiende populariteit van lokale labels in het middensegment en gaat dit mogelijk ten koste van buitenlandse low budget verticalen.

Ralph Lauren

Ralph Lauren springt eruit als een van de labels die waarschijnlijk flink zal kunnen profiteren van Donald Trump's economische maatregelen. Het preppy kledingmerk heeft talloze productielocaties en het is waarschijnlijk vrij eenvoudig voor dit bedrijf om minder aantrekkelijke (lees duurdere) locaties straks naar dichter bij huis te verplaatsen.

Canada Goose

In tegenstelling tot Trump's plannen voor zuidelijke buurlanden als Mexico, worden de banden met Canada onder de nieuwe president naar alle waarschijnlijkheid juist aangehaald. De Canadese producent van donsjassen kan hier profijt van hebben. Canada Goose bereidt een beursgang voor en betrekt het gros van het benodigde ganzendons lokaal.

Levi's

Het iconische denimlabel koopt de katoen voor zijn broeken al grotendeels in de VS en pas daarna bij katoenleveranciers in China en India. Het bedrijf heeft de schuldenlast met succes teruggebracht en scoort goed bij milieubewuste millennials in het thuisland.

Andere bedrijven die het waarschijnlijk goed zullen doen in de aankomende maanden zijn Schott NYC en Tiffany's

De verliezers - Michael Kors, Louis Vuitton, Prada en ... Ivanka Trump

Grote Amerikaanse retailers zullen het effect van hogere importbelastingen gaan zien op bijna hun gehele assortiment, zegt retail analist Jan Rogers Kniffen in een interview met CNBC. "We maken ons zorgen over bedrijven die het gros van hun goederen uit het buitenland betrekken. Well, guess what? In de retail importeert iedereen al zijn goederen uit het buitenland."

Uit gegevens van de American Apparel en Footwear Association (AAFA) blijkt dat 97 procent van alle kleding en 98 procent van alle schoenen die in de Verenigde Staten worden verkocht, inderdaad uit het buitenland afkomstig zijn. Kniffen: "Wie denkt dat hij beter af is omdat hij 'slechts' 20 procent van zijn aanbod uit het buitenland betrekt, vergist zich. Alles wat PVH of Ralph Lauren importeert en aan jou verkoopt wordt immers ook duurder als de importbelasting in de VS wordt opgeschroefd."

Michael Kors

Michael Kors mag dan wel een Amerikaans bedrijf zijn, het produceert al zijn kleding, schoenen en tassen in China. Een stijging van de import tax straks doorberekenen aan de klant is geen optie. Tegenover CNBC legt analist Dana Telsey legt uit waarom niet: "De winkelprijzen van kleding zijn de afgelopen jaren juist gedaald. Modebedrijven moeten wel concurrerend blijven."

Zara en H&M

Net als Michael Kors laten ook het Zweedse H&M en het Spaanse Zara (Inditex) het gootste deel van hun collecties in China en het Verre Oosten maken. Deze retailers die fors aan het expanderen zijn in de VS, kijken met argusogen naar de maatregelen van de nieuwe Amerikaanse president.

Louis Vuitton, Prada en andere luxeconcerns

Neil Saunders, analist van Conlumino: "Trump's maatregelen zouden zeer ingrijpende gevolgen kunnen hebben voor retail, vooral waar het beperkingen op de arbeidsmarkt en hogere belastigen betreft. Als je kijkt naar de complexiteit van de supply-chain van consumentengoederen begrijp je hoeveel duurder dergelijke producten zullen worden als Trump's aangekondigde maatregelen worden doorgevoerd. Ook onderzoeksbureau Euromonitor voorspelt forse prijsstijgingen en dientengevolge omzetdalingen voor producenten van luxegoederen, vooral uit Europa.

Ivanka Trump

Het is goed mogelijk dat het modelabel van Donald Trump's dochter Ivanka Trump tot een van de verliezers gaat behoren nadat haar vader het Witte Huis betreedt. De New York Times berichtte onlangs dat diverse productlijnen van Ivanka Trump zoals jurken en blouses, in het buitenland worden geproduceerd, in landen als China, Indonesië en Vietnam. In 2016 ontving haar modebedrijf maar liefst 193 leveringen met producten van buiten de VS.

Foto: Donald Trump, by Gage Skidmore via Flickr

Donald Trump
Productie
Retail