Nettowinst Hermès schiet omhoog met 17 procent in H1

“Excellente resultaten in het eerste halfjaar,” zo luidt de kop van het halfjaarverslag van Hermès. De luxe groep behaalde een omzet van 2,8 miljard euro dankzij een omzetstijging van 5 procent. De nettowinst verbeterde ten opzichte van het eerste halfjaar van vorig jaar met 17 procent. Onder aan de streep behaalde het bedrijf een nettowinst van 708 miljoen euro, aldus het verslag.

“Hermès behaalde een exceptioneel resultaat in het eerste halfjaar,” aldus uitvoerend voorzitter van het luxemerk Axel Dumas in het verslag. “Onze toewijding aan de kwaliteit van know-how, de geest van innovatie en creativiteit, altijd vernieuwend, en de toewijding van de vrouwen en mannen van Hermès, zorgen voor de uniekheid en integriteit van ons economische model; een sterk model in een wereldwijde context van onzekerheid en instabiliteit.”

Zoals te zien is in de financiële verslagen van veel luxemerken, is de Aziatische markt een belangrijke. Ook bij Hermès was dit te zien in het eerste halfjaar, Azië exclusief Japan behaalde een omzetgroei van 15 procent dankzij positief momentum in China en de rest van de regio. Het gebied profiteerde van de winkelopening in Hong Kong en in Changsha in China. In Japan zag Hermès de omzet met 7 procent stijgen de eerste zes maanden van het boekjaar.

In Amerika zag het luxemerk de omzet stijgen met 12 procent en in Europa nam de omzet met 7 procent toe. In thuisland Frankrijk steeg de omzet met 8 procent. “Europa behaalde goede resultaten ondanks de stijging van de euro.

Hermès ziet winst met 17 procent stijgen in het eerste halfjaar

De voornaamste groei werd gerealiseerd in het ready-to-wear en accessoires segment. Hier behaalde Hermès een groei van 17 procent. Parfum werd met 15 procent meer verkocht dankzij het succes van de geuren Terre d’Hermès en Twilly d’Hermès. De lederen goederen en zadels gingen 8 procent vaker over de toonbank dan het eerste halfjaar van het vorige boekjaar. De zijde- en textiellijnen genieten een positief momentum, Hermès staat al jaren bekend voor zijn zijden sjalen, het segment behaalde een omzetgroei van 7 procent.

Hermès bevestigt in het halfjaarverslag de verwachting voor het gehele boekjaar. “Ondanks de groeiende economische, geopolitieke en financiële onrust, bevestigen we ons ambitieuze doel voor groei bij gelijke wisselkoersen.”

Beeld: Hermès website

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN