(advertentie)
(advertentie)

Fast Retailing, het moederbedrijf van Uniqlo, heeft een omzetgroei van 16.7 procent gerapporteerd in het eerste kwartaal. De omzet kwam neer op 617 miljard Japanse Yen (4,6 miljard euro).

Het bedrijf behaalde in het eerste kwartaal een winst voor belastingen van 117,8 miljard yen (883 miljoen euro) dankzij een stijging van 13,1 procent. “De visie op de middellange termijn van de groep is om ‘s werelds nummer één kledingretailer te worden. Om dit doel te bereiken, focussen we ons op het uitbreiden van Uniqlo International en ons GU casual modemerk,” aldus het bedrijf in het verslag. “We blijven het aantal Uniqlo winkels verhogen in de landen waar we aanwezig zijn en openen wereldwijde flagshipstores en winkels in de grote steden ter wereld om ons te helpen om Uniqlo te positioneren als een grote speler.”

Voor het eerst oversteeg de omzet van Uniqlo International de omzet uit Uniqlo Japan. Uniqlo Japan was tot nu toe de grootste markt voor Fast Retailing. In Japan werd een verkoop gerealiseerd van 257 miljard yen (1,9 miljard euro), in de rest van de wereld werd dankzij de snelle expansie van het merk 258,2 miljard yen. International werd dan ook een groei gezien van 31,4 procent het afgelopen kwartaal, in Japan bleef het percentage steken op 7,6 procent. In de Verenigde Staten maakte Uniqlo na enkele periodes van verlies weer winst. In Europa waren vooral Frankrijk en Rusland belangrijk voor een stuwing van de winst.

Andere merken onder het portfolio van Fast Retailing leverden een omzet van 40 miljard yen (299 miljoen euro) op in het eerste kwartaal. Onder deze merken vallen Theory, Comptoir des Cotonniers, Princesse tam.tam en J Brand. Bij deze merken zag alleen Theory de winst toenemen afgelopen kwartaal.