(advertentie)
(advertentie)
Hema behaalt recordomzet in 2016

Nederlandse keten Hema behaalde in 2016 een recordomzet van 1,2 miljard euro aan netto verkoop. Dit is te danken aan een groei van 4.7 procent. Deze groei werd voornamelijk gestuwd door de toename van 3.7 procent in Nederland, meldt het bedrijf.

Hema wist het verlies ook terug te brengen in 2016. In 2015 noteerde het bedrijf nog een nettoverlies van 72.5 miljoen euro. Het afgelopen financiële jaar kwam dit neer op 26.2 miljoen. Het bedrijf probeert onder andere de voorraad terug te brengen om kosten te drukken.

De verkoop bij gelijk aantal winkels nam toe met 2.8 procent in 2016. In Nederland lag dit percentage op 3.3 procent. Het afgelopen jaar voegde de keten 34 nieuwe winkels toe en sloten 20 filialen haar deuren. De meeste winkels werden geopend in Nederland(19), maar ook in Frankrijk, Spanje, Duitsland en Groot-Brittannië breidde Hema het winkelaanbod uit.

Nederland stuwt groei omzet Hema

In bijna alle regio’s waar Hema aanwezig is, zag het bedrijf groei in de nettoverkoop. In Nederland nam dit toe met 42,5 miljoen euro. Frankrijk noteerde een toename van 17,5 miljoen euro, België en Luxemburg brachten gezamenlijk 1,2 miljoen meer op dan vorig jaar en Duitsland zag een kleine groei van 0,2 miljoen. Verkoop in andere landen waaronder Spanje en Groot-Brittannië nam af met 7,5 miljoen euro.

Vooral de verkoop van kleding, huishoudelijke producten en beauty waren belangrijk voor de stijging. In de verkoop van kleding was een toename van 7.5 procent te zien en huishoudelijke producten en beauty samen zagen een groei van 8.9 procent. De voedselafdeling en serviceafdeling zagen een daling van 2.7 en 4.5 procent in verkoop.

Focus op de Benelux aankomend jaar voor Hema

In 2017 wil Hema op 3 pilaren gaan focussen. Een daarvan ligt op de Benelux. De keten wil haar aanwezigheid in het gebied revitaliseren door middel van aanbod van nieuwe lijnen en de winkels beter aanpassen op de wensen van klanten.

Daarnaast heeft Hema het oog op verdere internationale expansie. Het bedrijf meldt positieve resultaten in Frankrijk en de eerste resultaten uit Duitsland zijn veelbelovend, aldus het merk.

Als laatste speerpunt meldt Hema het groeien van e-commerce. “Er is een reden waarom onze eerste waarde ‘de klant komt eerst’ is. De klant daar draait het om. De klant van vandaag vraagt om het gemak van online winkelen. Daarom is ons e-commerce platform een belangrijk gebied voor mogelijke groei. Samen met ons netwerk van winkels maken we winkelen nog makkelijker voor onze klanten,” aldus het bedrijf in het jaarverslag.

Beeld: Hema Facebook